Monster's Led-strips Electrickery

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#1 » 14 jan 2016, 23:14

Nou, m'n vakantie is wat anders gelopen dan ik gepland had. Desondanks heb ik nog de nodige tijd kunnen steken in het toepassen van enkele "kerstcadeau's" aan m'n scootje:
Afbeelding

Omdat ik niet wist of het kon/mocht/verantwoord was om een topic te starten over Led-versiering, heb ik deze keer niet al te veel foto's gemaakt.

Eerst maar beginnen met de led-lampjes, dit waren de dingen die ik wilde doen:
- M'n rode strips moeten werken wanneer ik rem.
- M'n audiogevoelige led-controlepaneel moet in de Buddy gemonteerd worden.
- De audiogevoelige ledstrips moeten los kunnen van het controlepaneel.
- M'n witte ledstips moeten schakelbaar kunnen zijn (handig voor carb/bougie e.o. onderhoud op een donkere plek).
- Alle aansluitingen moeten los te koppelen zijn.
- Zo min mogelijk wijzigen aan de originele kabelboom, indien mogelijk
- Terwijl ik bezig ben moet ik van lekkere koffie kunnen genieten.
- Ik moet in de toekomst nog meer aan kunnen sluiten zonder veel in de basis aan te moeten passen.
- Alles van hierboven wil ik uitvoeren met wat ik al voor handen heb.


Een goede voorbereiding is het halve werk
Per toeval zag ik een "opknapper" op marktplaats van 25 euries, volgens de verkoopster lekte het ding en had zij geen tijd/zin om hier nog wat mee te doen. Aangezien ik het leuk vind om te knutselen, deze koffie érg lekker vond én dat het slechts 15km van ons vandaan was ben ik zo gek geweest om het op te halen.
Afbeelding
Even alles met limoensap doorgespoeld, hele vlokken kalk kwamen los!
Afbeelding
Ook maar gelijk de melkopschuimer getest :D .


Maar goed, laat ik met het echte werk beginnen
Voordat ik de kappen ging verwijderen, maar gelijk de olie vervangen en oliefilter schoon gespoeld. Werd ook maar weer eens tijd
Afbeelding



Eerst uitzoeken hoe alles in elkaar zit

Om een realistisch beeld te krijgen hoe veel ruimte ik had voor het toevoegen van m'n leds heb ik zowel m'n kap als buddy meegenomen naar boven (ik woon in een flat). Zo kon ik rustig met van alles en nog wat uitzoeken wat ik allemaal kon gebruik voor mijn plannetje. Ik zou m'n kap waarschijnlijk regelmatig omdraaien, maar wilde ook weten hoe veel ruimte ik had voor mijn kabels en lampjes. M'n buddy moest dus "vast" komen te zitten aan m'n kap. Dat heb ik gedaan door een paar kabels door de achterdrager-gaten (schermen) en tankgat (buddy) te geleiden.

Volgende stap was om te kijken hoe de kabels en ledstrips het best geplaatst konden worden zonder dat ik het frame of buddy te veel zou raken. Ik was enigzins terughoudend met het plaatsen van de strips, voor mij was dit ook een eerste keer dus wilde ik eerst een voorzichtige toevoeging. Zie hier hoe ik de strips heb geplaatst:
Afbeelding
Ik had een 12v batterijpack, zodat ik regelmatig de kabels c.q. aansluiting kon testen. Daarom dat bovenstaande rode lampjes ook aan staan.


Daarna was het een kwestie van uitzoeken hóe en wáár ik mijn kabels aan moest hangen om tot het gewenste resultaat te komen. Het beste wat je hiervoor kan gebruiken is een gekleurde draadtekening, welke ik na een korte zoektocht al snel vond:
Afbeelding
"Electrickery"


Achterlicht / rode ledstrips
Het bovenstaande schema hielp mij met uit te zoeken wélke kleuren ik moest gebruiken voor de plus en min. In dit geval heb ik op mijn achterlichtunit drie draden doorgeknipt.

Welke drie?
Geelgroen = Remlichtschakelaar spanning (plus)
Bruin = Altijd aan - achterlicht (plus)
Groen = min

Aangezien ik nog tweetal kapotte voedingen (computerstroomdingen met veel draden en kant & klare connectors) had liggen, heb ik besloten om van daaruit alle aansluitingen te maken. Uit de molex connectors die ik voor deze achterlichtaansluiting zou gaan gebruiken, heb ik één zwarte kabel er uit gehaald om te voorkomen dat ik onverhoopt de verkeerde kabel zou aansluiten. Ik heb hierbij een vrouwtje (f) molex gebruikt, aangezien de voeding-kabels in principe altijd mannetjes zijn en ik hier dus ook wat meer van heb.

Aansluitschema Molex
Geelgroen => Geel
Bruin => Zwart
Groen => Rood

Zie hier het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Volgende stap was dan ook de kabel door te geleiden naar de voorkant, ik heb hier twee lange kabels met molex mannetje (m) aansluitingen aan elkaar gemaakt om de afstand te overbruggen naar de voorkant. Dit puur voor de toekomstige mogelijkheid om er ook een knop of andere schakeling tussen te kunnen zetten.

Eenmaal aan de voorkant heb ik de drie kabels (rood, zwart en geel) aangesloten met een kroonsteentje (voor 3 aansluitingen), daarna heb ik 5 cm verder een volgend kroonsteentje geplaatst (met 2 aansluitingen) zodat ik een testmogelijkheid had voor zowel altijd-aan (bruin + geelgroen / groen) als alleen aan bij indrukken rem (geelgroen / groen). Op het laatste heb ik de twee rode ledstrips geplaatst.

Om te controleren of deze gehele verbinding werkt, heb ik de rem-actie gesimuleerd door m'n 12v batterijpack aan te sluiten aan de originele geelgroen / groen aansluiting (het groene connectorblokje). Vlekkeloos!



Witte ledstrips
Na mijn Carburateur blues heb ik tijdens een avondritje mijn carb afgesteld aan de hand van m'n bougie. Enig nadeel hiervan is dat je, natuurlijk, weinig ligt ter beschikking hebt. Om dan moeilijk met je telefoon bij te schijnen maakt het stellen van een klein schroefje ook niet makkelijker.

Dat was dus de reden voor mij om ook nog extra witte lampjes toe te voegen, die het motordeel kunnen verlichten wanneer dit gewenst is.

Mijn idee was om deze witte ledstrips (inclusief mijn audio-ledstrips) aan mijn 12V aansluiting te gooien. In tegenstelling tot menig scooter heeft de People S 50 geen sigarettenaansteker, dus moest ik proberen beiden tot één + en - kabel te koppelen, zodat ik ofwel de kabel kon aansluiten met een correcte connector (als ik die kon vinden) of via een stel scotchloks (het werden uiteindelijk scotchloks).

Daarnaast wilde ik het met een schakelaar het mogelijk maken om deze leds aan of uit te zetten. Mijn vrouw kwam met het geniale idee om de schakelaar te gebruiken van 't lampje wat we in de keuken hadden staan. Enige voorwaarde was dat ik dan UITEINDELIJK ook eens de lamp zou ophangen in de keuken. Zo gezegd, zo gedaan.

Afbeelding
Niet dat ze er blij mee was ofzo... :lol:

Anyway, de knop heb ik er tussenuit geknipt en aan de strips gezet. Heb de lange kabel langs het schroefdeel geleid, mochten de dubbelzijdige plakkers het begeven dat de knop niet gelijk naar beneden dendert.

Zie hier de closeup:
Afbeelding
Ja, spijtig genoeg was de schoefdeel van de batterijkap afgebroken, dit heb ik vastgezet en een plakkertje overheen gedaan om te zorgen dat het bleef zitten.

Je ziet hier wederom een molex combo. Mijn idee was om de + en - op te delen naar 2 bronnen (rood+zwart en geel+zwart, waarbij kleur + en zwart - is). Het vrouwtje molex stekkertje had al een ingebouwde kabel die oorspronkelijk naar een ventilator toe ging (de dunne geel/zwarte kabels); deze zou ik gaan gebruiken voor mijn audio-led dingetje. Geel en zwart heb ik tijdelijk met een kroonsteentje vastgezet en gescheiden.


Audio led
Wat ik hier eigenlijk mee bedoel is dat je een strook ledlampjes hebt, die afhankelijk van de hoeveelheid geluid lampjes aan laat gaan. Wat je eigenlijk doet met geluid is een trilling genereren, deze trillen wordt door een sensor omgezet naar een electrisch signaal. Dit signaal heeft een bepaalde sterkte en loopt langs verschillende weerstandjes, elke strook heeft een zwaardere weerstandje.

Als je genoeg geluid/signaal hebt kan het signaal "doorstromen" naar de volgende weerstand. Elk weerstandje "gooit een knopje" om als het signaal er voorbij komt. Een VU-meter werkt in principe op hetzelfde principe.

Maar goed, ik wilde het demontabel maken... Ja, dat was leuk. Toen ik eenmaal de schaar er in had gezet, had ik spijt dat ik dit project aan ben gegaan :lol: .
Het weerstand-verhaal van hierboven zat verwerkt in het controller-boxje, welke ik in m'n buddy ging plaatsen. Van daar uit gingen 7 kabels naar elk ledstrip (6x + 1x -).


Ja, hoe maak je een simpele EN kleine connector welke door je lege sigarettenaansteker past welke relatief makkelijk aan en af te sluiten is?

Eerst vond ik een VGA kabel, hier zitten 15 aansluitingen in en leek een mooie kandidaat te worden (2x 7 = 14, dus voldoende). Eenmaal opengeknipt bleken er een drietal om elkaar heen gebonden kernen te zijn (in totaal 6 aansluitingen) wat bijzonder rottig aan te sluiten. Zie hier om te zien wat ik bedoel, rood, blauw en groen.

Hmmmm, wat dan?... Ik had nog wat oude netwerkkabels liggen (had geen knipper :( ), dan maar kijken of ik de kopjes kon aansluiten aan de 7 kernen. Nadat ik alle kleuren kabels had genoteerd en welke ik waaraan zou aansluiten, heb ik dit bij één kabel geprobeerd. Toen een netwerkblokje er tussen, en wonderwel... werkte het!
Afbeelding
Alle 7 kernen/aansluitingen zijn apart met isolatietape behandeld, om kortsluiting te voorkomen.

Bij de 12V aansluiting van het controleboxje heb ik een (m) ventilator-connectortje geplaatst (zie verderop), zo ook een (f) connector op de dunne geel/zwarte kabels van hierboven...


Aansluiten maar weer...
Toen ik helemaal klaar was en alles meerdere malen getest had, kwam het gevreesde moment steeds dichterbij; het moet aangesloten worden. Aangezien ik geen connector had voor de 12V aansluiting heb ik nog even op internet gezocht wat de kleuren waren voor + en - . Na 23x de "zeker weten"-check te hebben uitgevoerd, heb ik toch maar de scotchlok gepakt en de eerste kabel aangesloten voor mijn aansluiting. Toen dit makkelijk bleek te gaan dan ik had verwacht, klikte ik de 2e er ook maar gelijk op.

Toen werd het tijd om te testen of mijn rem & witte lampjes het deden...
Afbeelding
Afbeelding
OMG OMG OMG OMG

Afbeelding
Jaaaaaaaa!


Toen de losse kabels gepakt, doorgeleid naar m'n buddy en volledig aangesloten.
Afbeelding
Afbeelding
Netwerkkabel aansluiting

Afbeelding
Ventilator aansluiting

Afbeelding
Uiteindelijk resultaat audio-leds.

-----------

Ik ben nog niet klaar watbetreft ik uiteindelijk wil bereiken, maar hier ben ik al bijzonder tevreden mee.
En de vraag of deze lampjes tegen water c.q. regen kunnen? Wonder boven wonder wel! Ik rij al de hele week door zware regen en hagelbuien, alles werkt naar behoren. Binnenkort ga ik nog even checken of alles nog goed vast zit en/of er e.e.a. aangepast moet worden. Echter voor nu... Is 't goei.
Laatst gewijzigd door MonsterlijkKPS op 15 jan 2016, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gerhard

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#2 » 15 jan 2016, 06:52

MonsterlijkKPS schreef:(...) heb ik deze keer niet al te veel foto's gemaakt.
Huh??!??
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#3 » 15 jan 2016, 11:22

Gerhard schreef:
MonsterlijkKPS schreef:(...) heb ik deze keer niet al te veel foto's gemaakt.
Huh??!??

Mocht je alleen dat zinnetje hebben gezien; er was blijkbaar wat fout gegaan met 't bericht.
Ik had op m'n pc nog 't origineel staan en heb deze opnieuw geplaatst.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#4 » 15 jan 2016, 12:01

:shock: ...wat een knutsel partij....dat word een rijdende disco zonder muziek :lol: .

Best ingewikkeld Jur.....ga zo door :mrgreen:
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Robert

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#5 » 11 mei 2016, 07:57

Leuk uitgebreid foto verslag. En de nodige humor! Altijd leuk om te lezen.

Groeten
Robert
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#6 » 11 mei 2016, 08:07

Vind het grappig om te zien. Zeker in het donker.

Goed bezig hoor

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
ceesvanwijk3081962
Berichten: 152

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#7 » 11 mei 2016, 08:14

je bent weer goed bezich jurgen
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#8 » 11 mei 2016, 21:26

Mooie knutselarij :geek:

Hoe je er wel rekening mee dat de leds die onder je kappen zitten het niet mogen doen als je motor draait. Dit soort "feest" verlichting is niet toegestaan in Nederland. Mocht je aangehouden worden terwijl je rijd met werkende verlichting dan moet je het ter plekke verwijderen en inleveren.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Monster's Led-strips Electrickery

Bericht#9 » 11 mei 2016, 22:17

Dank jullie allemaal :) . Het is alweer een poos geleden gedaan, maar wat dat betreft werkt alles nog steeds naar behoren. Toch iets goed gedaan dus :lol: .

Bjorn schreef:Mooie knutselarij :geek:

Hoe je er wel rekening mee dat de leds die onder je kappen zitten het niet mogen doen als je motor draait. Dit soort "feest" verlichting is niet toegestaan in Nederland. Mocht je aangehouden worden terwijl je rijd met werkende verlichting dan moet je het ter plekke verwijderen en inleveren.

Allang rekening mee gehouden! Als ik ergens mee begin wil ik mij altijd eerst inlezen. Het onderhoudslicht (wit) en audio strips (blauw) zijn schakelbaar en dus uit te zetten. Witte zit onder de kap en blauwe in de buddy, ze zijn dus geen van beiden aan te zetten tijdens het rijden.

Alleen de remstrips zijn zonder schakeling aangesloten, echter is het lichtopbrengst zodanig minimaal (80% wordt door de buddy tegengehouden en het stripje is ook niet bepaald sterk) dat dit praktisch niet op valt.

Het was vooral een leuke proef om te kijken of het kón en/of het zelfs bleef werken naar al die tijd.
2 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer