Schlacht\fest! (Grand Dink)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Schlacht\fest! (Grand Dink)

Bericht#1 » 17 mei 2016, 14:54

Soms heb je een hobby waar je best al wel lang mee bezig bent, maar toch nog (te) weinig van weet. Dit overkwam ook meneer E. te L. Want eerlijk gezegd, ondanks mijn vloot van Grand Dinks heb ik eigenlijk geen idee hoe een en ander er nu onder de kappen uitziet en hoe dat allemaal vastzit en met elkaar samenwerkt. Serieus. Ik weet waar de benzine erin moet en de sleutel, hoe ik een bougie moet vervangen en een filtertje maar daar blijft het bij. Mensen denken vaak dat ik wel een sleutelaar móet zijn vanwege de enorme afstanden die ik soms rij (en wie zou dat wagen zonder technische kennis, denkt men dan) maar dat valt dus vies tegen. Ook meekijken soms met mijn monteur levert niet veel wijsheden op, ten eerste omdat ik niet alles meemaak dan en ten tweede omdat kijken toch iets heel anders is dan zelf doen.

Tijd om daar eens verandering in te brengen dus. Op zoek naar een leuke slopert op Marktplaats en na enige tijd er eentje gevonden die me wel wat leek voor een aantrekkelijke prijs. Laat de biedoorlog beginnen ! En dan is er natuurlijk altijd die ene b*tch die steeds 1 euro (ja echt waar, letterlijk) meer bood dan mijn laatste en hoogste bod.... Volhouden dus. Langste adem wint en twee weken geleden dan het verlossende woord dat ik had "gewonnen" en de scoot kon ophalen in Zaandam in rijdende staat, volgens de verkoper. Dat bleek inderdaad zo te zijn en bij persoonlijke inspectie helemaal geen slecht ding voor een beestje uit 2006. Met liefde dus de pegulanten neergeteld, de overschrijving geregeld en de verkoper (hele aardige gozer trouwens) begeleidde me richting de pont vanaf waar ik de richting naar huis weer zou kunnen vinden.

Even een omweg gemaakt via @Stephan op de tuin (na eerst hopeloos verdwaald te zijn geweest in Amsterdam dus) alwaar zij-die-mijn-echtgenote-is en bijbehorend gebroed ook nog even kwamen buurten, en toen de lange weg via Zandvoort (dat had ik de kleine tenslotte beloofd) weer naar huis richting Leiden.

Ze trekt heel langzaam op maar dat had de verkoper me ook gezegd : deze was exact afgesteld op 50 echte kilometers maximaal per uur (rollerbank-hufter-proof). Maar eenmaal op snelheid rijdt ze echt lekker. Bijna 30.000 op de teller en bij 25K is er zowel een nieuwe cilinder als zuiger ingegaan. Bovendien is de uitlaat nieuw en de bandjes zijn nog geen half jaar oud. Bijna zonde dus om te gaan slopen...

Nou ja, slopen gaan we dus wel maar het wordt een leer-en-probeer project. Meteen dus ook weer even zowel Marktplaats als eBay opgegaan op zoek naar extra onderdelen (nee, ik heb niet álles op voorraad :-) ) want dan wil ik d'r ook wel hebben conform MIJN wensen en standaarden uiteraard :-)

Vrijdag 13 mei dus vrij genomen als mijn vrije dag de 13e en aan de sloop gegaan met als doel om het ook weer werkend in elkaar te zetten maar dan beter dan dat ze was. Rond een uurtje of 9 's ochtends begonnen en rond half 11 kwam Cees @Sethsryt ook nog een handje helpen, zowel nieuwsgierig als behulpzaam als hij is (maar dus ook zonder enige technische kennis van zaken).

En hier begin je dan mee :

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er op zich best aardig uit behalve dan de linker zijkant waar een paar maanden geleden blijkbaar een Vespa vol ingereden is, zo zei de verkoper. Zit helemaal vast- en dichtgeplakt met kleverige ductape. Wat dat behalve uiterlijke schade heeft opgeleverd, zien we dus straks wel. De structurele integriteit van de machine als geheel is hierdoor echter niet aangetast want rijden doet ze als de beste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is niet super mooi en dat wordt ze ook niet, dat is niet het doel van de oefening. Op de foto's kun je niet alle beschadigingen en krassen zien maar die zijn er wel behoorlijk (vooral de spiegels zijn diep gekrast en de kappen hebben flinke schaafwonden hier en daar). Het is echt een leer-project maar dus wel met de bedoeling dat ze blijft rijden en in technisch goede staat blijft verkeren zodat ze voor mij bruikbaar is voor voornamelijk de kortere ritjes in de steden en dorpen, met name dan ook weer met het oog op de toenemende scootercontroles en rollerbanken.

Niet gehinderd dus door enige kennis van zaken ga ik hiermee aan de slag. Maar ja, kennis van zaken heb ik ook niet van mijn andere hobby dus waarom zou ik me daardoor laten tegenhouden, nietwaar....

Afbeelding
5 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Schlacht\fest!

Bericht#2 » 17 mei 2016, 15:07

Zal ik vast het adres van motormuis opzoeken en zijn telefoonnummer? :bsmile:

Succes..oh ja ..heb je een sloop vergunning? :lol: :lol: :mrgreen:
1 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Schlacht\fest!

Bericht#3 » 17 mei 2016, 15:19

Nou, dokter... show us the ugly insides! :lol:
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Schlacht\fest!

Bericht#4 » 17 mei 2016, 16:06

MonsterlijkKPS schreef:Nou, dokter... show us the ugly insides! :lol:


Afbeelding

Oh wacht.... je had het niet over mijn andere hobby.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Schlacht\fest!

Bericht#5 » 18 mei 2016, 11:15

Schroevendraaiers en dopsleutels. Het lijkt de titel van een spannend boek, en daar is het eigenlijk ook wel mee te vergelijken, alleen is dit dan geheel interactief.

Allereerst dan maar de neus eraf en kijken hoe het er daaronder uitziet. De neus van een Grand Dink heb ik er vaker zelf vanaf gehaald, een paar maanden geleden nog om een koplamp te vervangen. Ik weet dus zowel waar alle schroeven zitten en welke volgorde je moet aanhouden en dat is een absoluut voordeel. Een goed begin is het halve werk zeggen ze, en dit begin is dan makkelijk. Dat stimuleert !

Afbeelding

De neus is op zich verder helemaal heel, ook alle schroefpunten. Ook het windscherm is praktisch onbeschadigd en de rubbers zijn ook nog goed. Afgezien van 1 missende bout die het windscherm vasthoudt op de neus (er zitten er nog 3, dus op zich geen probleem, en daar vind ik wel weer een ander voor), begint het allemaal positief.

Voor zover ik kan zien, en dat is niet veel want daar heb ik dus écht geen verstand van, ziet de bedrading er goed uit. Alle electronica doet het ook verder, dat heb ik getest, dus daar doen we dan verder maar niets aan. Alles is droog en alle stekkers zitten vast dus verder maar beter niet aankomen. Mijzelf kennende kan het anders alleen maar slechter worden, zeker niet beter :-)

Afbeelding

Vooral de onderplaat achter de neus is ernstig beschadigd en wil ik zeker gaan vervangen want zo te zien is die echt niet meer te redden. Echter, de logica van de volgorde hoe plaatwerk is bevestigd bij een Grand Dink is soms ver te zoeken, iets dat ik eigenlijk al wist en waar ik later nog eens meer achter zal komen. Gelukkig heb ik nog een paar onderdeeltjes op voorraad...

Afbeelding

Er zit ook een scheur in het voorspatbord: op een of andere manier zat die veel te dicht op de band waardoor bij elk hobbeltje, takje en steentje die tegen de band aankomt en waardoor die ingescheurd is. Die moet er dus vanaf want die ga ik repareren. Bovendien zit er een sticker op en ik heb een hekel aan allerlei soorten stickers op mijn scoots dus die moet er ook vanaf. Demonteren dus en opzij leggen voor straks.

Afbeelding

Dit geeft weer een hele goede blik op de poten van de voorvork en hier kun je goed zien dat de onderkanten van de poten niet gecorrodeerd zijn, wat meestal wel het geval is, één van de veelvoorkomende euvels van Grand Dinks. Bovendien zijn er geen sporen van lekkage van olie van de vering. Alles bij elkaar in verbazingwekkend goede staat dus.

Afbeelding

Langzaam maar zeker verder en verder met het slachtfeest en nu wordt het wel spannend want zo ver ben ik nog nooit geweest. Eigenlijk is dit ook een soort reis.... normaal gesproken mét de scooter, nu ván de scooter. Een ontdekkingsreis.

En zoals op elke reis, kom je onverwachte dingen tegen. Opeens valt er vanaf de achterkant een mysterieus slangetje spontaan onderuit op de grond. Geen idee wat het is, daar komen we misschien later wel achter.

Afbeelding

Het sideskirt links onder, waar die ductape ook allemaal aan vastgeplakt zat, is zwaar beschadigd met diverse gaten en scheuren. Die moet er dus onderuit en helemaal worden gerepareerd. Natuurlijk kan ik ook een nieuwe kopen in de juiste kleur maar dat ene stukje plastic kost al snel tegen de € 100,- (en zijn tweedehands niet te krijgen, logisch) en bovendien hoeft deze niet supermooi te zijn of te worden. Vandaar dat ik overga tot praktische reparatie. En zodra ik die heb losgemaakt, wat niet erg moelijk bleek, blijkt dat de zwarte bodemplaat net onder de voetmat kapot is: het sideskirt valt met haakjes in een soort van gleufjes in de zijkant van die bodemplaat en die zijn allemaal kapot. Hmmm, dat is niet te lijmen of te repareren dus straks maar weer even mijn kelder induiken om een ander te zoeken. Volgens mij heb ik er daar nog eentje van...

Afbeelding

Alleen de voorplaat onder de neus WEIGERT om los te komen. Da's die ene waar dat hele grote gat in zit aan de linkerkant. Te redden is die zeker niet meer en moet dus vervangen worden maar eerst moet die netjes worden verwijderd. Een aantal kruiskopjes onder de voetmat en twee bouten dopje 10 houden die vast en ze willen allemaal los behalve één kruiskopschroefje rechts onder. Die is ernstig verroest en de kop is doorgedraaid. Er is dus niets voor de schroevendraaier om te "pakken". Uiteraard kan ik dat ook afbreken maar ik weet niet zeker wat ik dan nog meer per ongeluk zou vernielen en dat wil ik dus niet. Geduld... Na het wegborstelen van een paar kilo Zaandams zand hup even naar boven om een fles cola te pakken om te zien of we het weerbarstige ding daarmee kunnen losbruisen. Rustig laten intrekken en intussen kijken hoe ver we kunnen komen met de rest.

De buddybak is niet moeilijk te verwijderen en heb ik ook vaker gedaan : twee boutjes dopje 10 voor, twee boutjes dopje 10 achter en twee kruiskoppen houden het geheel op z'n plek. Bij het eruit tillen even aandacht besteden aan het lampje dat aan de bak vastzit en ook de 12V aansluiting: voorzichtig omhoog halen, dan de stekkertjes losmaken en dan heb je een grote open ruimte die de ingewanden blootlegt (by your command, @MonsterlijkKPS).

Een vorige eigenaar heeft iets creatiefs met de buddybak menen te moeten doen want bij de accu is er een stuk uitgezaagd. Ook ontbreekt het afdekklepje van het accuvak. Belemmert dat het functioneren van de machine ? Nee, niet echt. En niemand ziet het eigenlijk maar ik WEET het en dat irriteert mij. Een klepje heb ik intussen besteld, tweedehands (nog heel lastig te vinden trouwens die dingen) en ik overweeg ook om een andere buddybak te gaan bestellen, ook tweedehands.

Afbeelding

De accu lijkt ook trouwens te hoog of te groot voor de daartoe aangewezen ruimte. Misschien dat daarom er een gat ingezaagd is en dat ook daarom het klepje ontbreekt omdat dat niet meer zou passen. Dat vereist tezijnertijd nader onderzoek. Dit is niet iets waar ik moeilijk of niet bij kan dus dat kan later altijd nog.

Nu de bak er helemaal uit is, kun je beter zien wat ik bedoel :

Afbeelding

Nu de bak er dan ook echt helemaal uit is, borstelen we eerst alle vuil en weer een paar kilo zand weg en hebben we een eerste echte blik op het hart van de machine. Net zoals bij de voorvork zien we nu opnieuw verbazingwekkend weinig roest, eigenlijk helemaal geen. Echt heel bijzonder voor een machine van 10 jaar oud, al had de vorige eigenaar de scoot wel altijd onder een afdak staan. Die dáárvoor, geen idee, maar er lijkt altijd goed voor gezorgd te zijn. Al met al word ik steeds blijer met deze aanschaf.

Afbeelding

En nee er staat ook niets scheef, het frame is niet krom. Dat lijkt slechts zo door de foto.

De enige plek met echte roest, en dat is eigenlijk altijd zo bij Grand Dinks, is het aanhechtingspunt waar de sensor van de benzinemeter op de tank zit. Die bevindt zich onder de bodemplaat en dat is een soort van kommetje waar altijd regenwater in blijft staan. In heb nooit begrepen dat ze dat niet anders hebben gedaan. Zo te zien zit die helemaal vastgeroest maar de tank lekt niet en ik heb geen reden om die los te maken of zo want alles doet het, dus dat laten we zo zitten na schoonmaken.

Afbeelding

Een ander bekend euvel van de Grand Dink is inhouden bij tegenwind, voornamelijk vanaf links voor. De oorzaak daarvan ken ik en dat is de luchtslang die links onder doorloopt naar voren toe, met een soort luchthapper eraan. Dé oplossing is om die gewoon te verwijderen. Dus het toc-stuk onder het zadel en de voetsteunen links en rechts zijn er snel vanaf. Nu wordt de slang zichtbaar en begin je te zien dat onder al het plaatwerk een Grand Dink eigenlijk niet veel voorstelt. Net als sommige mensen :-)

Afbeelding

Een andere reden om deze slang te verwijderen is het feit dat die de neiging heeft om een gat in je linker grote achterkap te schuren over de jaren heen. Ook bij deze scoot is dat het geval en ook hierover heb ik me altijd verbaasd dat men dat af fabriek nooit op een beter wijze heeft gemonteerd of omgeleid. De slang bestaat uit twee gedeelten met in het midden een klem dus als je het voorste stuk hebt losgeschroefd en de klem verwijderd, kan je het voorste deel er gewoon aftrekken en het overgebleven achterste stuk met een tie-rip omhoog vastzetten aan het frame. Je hebt dat achterste stuk wel nodig en bij voorkeur dan omhoog vastzetten zodat de wind er nooit meer "in kan slaan", wat het inhouden-probleem veroorzaakt, en om vuil zoveel mogelijk te weren.

Terwijl Cees @sethsryt nu ballistic gaat met de schroevendraaier, schuim op z'n bek (Animal van de Muppets, ken je die ?), en zich op de achterkant stort, wijd ik me aan andere zaken. Intussen zijn namelijk twee koeriers langsgekomen, de een na de andere. Al zittend en knutselend in de zon, zei ik tegen ze : als je wat hebt voor mijn huisnummer, ik ben niet thuis maar zit hier :-) En verdraaid, beiden hadden pakjes voor mij. En allemaal met onderdelen voor deze scoot ook ! Dus dat kwam dubbel mooi uit. Het is tenslotte alweer bijna kerst.

Het cockpit-gedeelte zit met twee boutjes dopje 10 vast aan het frame aan de voorkant onder de neus. Die zijn makkelijk. Maar dan nog met 3 boutjes dopje 8 van onderen waar je niet bij kunt. Zowel staal als dashboard zitten in de weg. Dusss... moet het hele dashboard eraf. Een paar kleinere parkers zitten aan de voorkant die het vasthouden aan het "voetstuk", de grote zwarte plaat met de boodschappenhaak eraan, en onder de neus zit alles nog eens vast met een aantal grotere parkers. Zijn die er eenmaal uit, dan is het een kwestie van alle electriciteitsdraden loskoppelen door middel van de stekkers (die allemaal zowel kleurgecodeerd zijn als allemaal een andere pasvorm hebben, dus dat is geen probleem) en de kilometertellerkabel. Die wil soms nog wel eens breken, is me al een paar keer gebeurd, en moet dan vervangen worden. Iets wat, zoals ik nu besef en ervaar, een absolute k*tklus is en daarom zoveel geld kost altijd. Maar nu weet ik dus hoe het allemaal in elkaar zit en hoe het moet dus in de toekomst ga ik me die kosten besparen ! Nu al is al dit sloopwerk me dus van voordeel.

De cockpit komt dan ook los en de behuizing is niet moeilijk te verwijderen, die bestaat slechts uit een bovenplaatje en onderplaatje die aan de achterkant van de cockpit met 3 schroeven boven en 2 onder vastzitten. Dat laat zich makkelijk uit elkaar schroeven en dan zie je ook het binnenwerk van de klok.

Waarom doe ik dat ? Nou, in eerste instantie omdat het klokje van de cockpit het niet doet. Ik zie 'm wel heel vaagjes iets doen dus ik denk dat het batterijtje leeg is, dat ik kan vervangen, of anders is het klokje zelf kapot en daar heb ik nog een andere van. Maar dat men zo'n stoere scoot heeft gemaakt met zo'n Teletubbies cockpit, heb ik ook nooit begrepen.

Afbeelding

What the hell were the designers thinking ?

Maar de andere reden waarom ik de cockpit eruit wilde hebben is één van de dozen die net is afgeleverd, precies wanneer ik die nodig heb. Want daarin zit een...

Afbeelding

Juist, je raadde het al :-) Een cockpit van een Grand Dink 125 die er mijns inziens een stuk beter en professioneler uitziet. Zoals de kleine zou zeggen : Stoer !!! Het algemene design van het halve eitje doe je nu eenmaal niets aan maar dit ziet er in ieder geval beter uit. Ook van deze doet het klokje het niet maar da's geen probleem, we gaan straks wel op zoek naar een passend batterijtje of een ander werkend klokje. Die heb ik nog "ergens"... "ergens"...

De cockpit draadboom van een 125-er is echter heel anders dan die van een 50-er. Zo zitten er meer functies op en ook op een andere plek. Diegenen die mij kennen weten dat ik in al mijn Grand Dinks de standaard cockpit heb vervangen door hetzij een 125-er of zelfs een 250-er. En bij de eerste ombouw heeft mijn monteur met vloeken en tieren uiteindelijk uitgevonden dat de beste en makkelijkste manier NIET is door de draadboom van de 125-er aan te passen op de rest van de scoot maar om de gewone 50-er draadboom aan te passen op de 125-er cockpit. Gewapend met die kennis denk ik dus : hoe moeilijk kan het zijn ?

Afbeelding

Nou... ehhh... heel moeilijk dus. Hier begrijp ik dus echt geen ene jota van, electra, en bij gebrek aan een gezonde dosis @motormuis bel ik dus maar mijn monteur. Een man van weinig woorden en diepe emoties is hij, en zijn soms norse manier van spreken en handelen stoot mensen wel eens af. Maar we kennen elkaar al jaren dus als ik het probleem voorleg, kan hij toch wel een beetje lachen om mijn gestuntel en mag ik even langskomen. Da's super tof dus ik zeg dat ik er zo aankom. Eerst nog even langs de lokale brommerboer want de rubberen houder van de CDI is helemaal vergaan (die hing los te bungelen tussen de kappen) dus daar heb ik een nieuwe voor nodig (die ik trouwens gratis kreeg, top-service!) en dan op bezoek bij de échte dokter.

Cees laat ik achter mét schroevendraaier en mét scoot.... wie weet wat er straks nog van over is wanneer ik terugkom :-)
1 x

Eric L

Re: Schlacht\fest!

Bericht#6 » 18 mei 2016, 12:33

Om 1 schroefje los te draaien maakt je nog niet tot een monteur maar je bent wel goed op weg om er eentje te worden. :) :sct1:
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Schlacht\fest!

Bericht#7 » 18 mei 2016, 12:52

Mijn bewondering voor dit project stijgt in gelijke tred met het besef mijn onkunde Edwin.
Succes ermee en we zullen haar wel een keertje kunnen bewonderen.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Schlacht\fest! (Grand Dink)

Bericht#8 » 18 mei 2016, 13:57

Verschrikkelijk goed en leuk verslag! Ben benieuwd of nog meer reparaties te zien krijgen :lol: .
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Schlacht\fest! (Grand Dink)

Bericht#9 » 18 mei 2016, 14:06

Technisch stelt het natuurlijk niet veel voor want zowel het mechanische als het electrische deel kan ik niet veel mee, die kennis bezit ik nu eenmaal niet, dus monteur worden is zeker niet mijn ambitie :-) Maar leuk dat jullie het leuk vinden, dank voor de complimenten heren :-) Zolang het maar vermakelijk is....
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Schlacht\fest! (Grand Dink)

Bericht#10 » 19 mei 2016, 09:50

Goed bezig Edwin.

Nu je zelf zover gekomen bent ... heb je wellicht meer inzicht verkregen dat je een monteur niet moet gaan op jagen om het werk of te krijgen.

Mtvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer