Ik heb de mijne ruim 3 jaar gehad en in die tijd bijna 35.000km probleemloos gereden (totdat hij ineens overleden was

)
Waarom ik destijds voor de Tweet heb gekozen? Een aantal redenen, ik wilde een groot wiel scooter voor het hogere rijcomfort, de prijs was acceptabel (toen 1699 inclusief een jaar pechhulp en gratis topkoffer) en het was niet de meest populaire scooter. Dit laatste was ook belangrijk, wonende in de grote stad waar mijn scooter een buitenslaper is.
Uiteindelijk gekozen voor de bruine uitvoering die ik gewoon een elegante kleur vindt welke de scooter een chique aanblik gaf. Huidige blauwe kleur vind ik trouwens erg mooi.
Het formaat was gewoon goed voor mijn lengte, ondanks dat je je benen niet schuin vooruit kan zetten heb ik hier in de dagelijkse woon-werk situatie nooit de behoefte toe gevoeld. alleen tijdens hele lange tours zou het wel even lekker geweest zijn.
zadel is goed van kwaliteit en ruim zat voor twee personen. Na een kilometer of 20K vond ik het zadel wel ietsjes ingezakt maar storend was het niet. Passagier kon ook comfortabel zitten en voetsteunen zijn solide.
Motor is sterk, sterker dan de gemiddelde 4takt durf ik wel te zeggen. Met de ring eruit rijdt hij net over de 65 op de teller. Teller was overigens tot 1/2 kilometer na zeer accuraat. Wel viel de snelheid behoorlijk terug bij een beklimming of sterke tegenwind.
Het brandstof verbruik viel wat tegen. Gedurende zijn bestaan heb ik 1 keer zuiniger gereden dan 1:40 maar dat was tijdens een langzame tour. Gemiddeld stadsverbruik zat met moeite aan de 1:30. Alhoewel na zijn laatste beurten in Poeldijk verbeterde dat naar ruim 1:36 in stadsverkeer.
Overigens in de hele 35k nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten in.
Nadelen die ik heb ondervonden:
Vanaf nieuw zat er een bijgeluid in het motorblok. Alsof je af en toe een knikker hoorde meelopen. De Tweet heeft het chinese blok er onder hangen (de Tweet is sowieso een kloon van de Sym Symphony R met andere kappen). Daarnaast zat er, nadat de ring eruit ging, een soort vibratie in de scooter rond de 50km/u die je hoorde en voelde.....soms was het er, soms ook weer niet. Ik heb het verhaal over de knikker vaker gehoord maar het is zeker niet op alle Tweets van toepassing.
Na anderhalf jaar begon het lakwerk op de voorwork af te bladderen. Zou normaal gesproken garantiewerk kunnen zijn maar ik zat toen al boven de 10.000 km waarna garantie over is.
Ik heb er een half hoog scherm op gehad. Dat hield de kou van je bovenlijf maar de wind kwam daardoor juist vol in mijn ogen terecht waardoor er gewoon niet met open vizier mee te rijden viel. Het scherm heeft er derhalve maar even opgezeten.
Verder weinig problemen ondervonden. Heeft het eigenlijk perfect gedaan tot het einde. Onderhoudsintervallen zijn tussen de 2.500 en 5.000 km afhankelijk hoe de scooter gebruikt wordt (volgens onderhoudsboekje). Mijn ervaring is dat 5.000km prima mogelijk is om als onderhoudsinterval aan te houden.
Al met al een prima scooter geweest die voor niet te veel geld per kilometer helemaal opgereden is. Enige wat zonde was, was dat hij niet zo zuinig was. Met ruim 12.000km per jaar scheelt het toch een paar honderd euro als je scooter 1:45 rijdt in plaats van 1:30. Maar rij je minder en meer op de buitenwegen dan valt dit argument ook al snel weg.
Zou ik hem nu nog een keer kiezen? Heb toevallig laatst hierover gedacht. Ik vind het, in het huidige nog steeds vrijwel identieke scooter landschap aan dat van 4 jaar geleden, nog steeds een onderschatte scooter. Tuurlijk zijn er mooie scooters met grote wielen maar die zijn door de laatste prijsverhogingen een heel stuk duurder (sowieso waren ze voorheen ook al boven de 2.000 euro) dan de Tweet. Nog altijd is het een goed vormgegeven scooter met een vriendelijker prijskaartje en een betrouwbaarheid die niet beter of slechter is dan bijvoorbeeld een gemiddelde Kymco. Het is dat ik niet van plan ben om een nieuwe 50cc scooter te kopen maar anders had er best wel weer eens een Tweet voor de deur kunnen staan.