Peugeot Tweet

stoyanov
Voormalig STN Lid

Peugeot Tweet

Bericht#1 » 06 nov 2016, 16:33

De speurtocht naar een nieuwe scooter is wat mijn betreft zeker nog lang niet voorbij.
Ik ben momenteel bij het merk Peugeot aangeland.
Aangezien ik er bij STN heel weinig zie (alleen die van Wouter) ben ik eigenlijk al een beetje vooringenomen.
Zijn er mensen die mij in het kort de voors en tegens van een Peugeot Tweet kunnen vertellen, gebaseerd op eigen ervaringen?
Ik vind het (vooral in het zwart) een heel goed smoelende scooter.
Fijne 16" wielen. SYM blok. Schijnt betrouwbaar te zijn, maar volgens sommigen ook juist weer niet....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Reyn
R.I.P. In Memoriam

Re: Peugeot Tweet

Bericht#2 » 06 nov 2016, 17:00

Ria heeft een tweet.
Inmiddels bijna 3000 km op de teller.
Het is een fijne scooter die in onze ervaring erg betrouwbaar is. Door de grote wielen is hij ook lekker stabiel en de wegligging is dik in orde. Tov van mijn ST valt wel op dat hij lager en smaller is.
0 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

HaagseTweet

Bericht#3 » 06 nov 2016, 18:59

Ik heb de mijne ruim 3 jaar gehad en in die tijd bijna 35.000km probleemloos gereden (totdat hij ineens overleden was :schater: )

Waarom ik destijds voor de Tweet heb gekozen? Een aantal redenen, ik wilde een groot wiel scooter voor het hogere rijcomfort, de prijs was acceptabel (toen 1699 inclusief een jaar pechhulp en gratis topkoffer) en het was niet de meest populaire scooter. Dit laatste was ook belangrijk, wonende in de grote stad waar mijn scooter een buitenslaper is.

Uiteindelijk gekozen voor de bruine uitvoering die ik gewoon een elegante kleur vindt welke de scooter een chique aanblik gaf. Huidige blauwe kleur vind ik trouwens erg mooi.

Het formaat was gewoon goed voor mijn lengte, ondanks dat je je benen niet schuin vooruit kan zetten heb ik hier in de dagelijkse woon-werk situatie nooit de behoefte toe gevoeld. alleen tijdens hele lange tours zou het wel even lekker geweest zijn.

zadel is goed van kwaliteit en ruim zat voor twee personen. Na een kilometer of 20K vond ik het zadel wel ietsjes ingezakt maar storend was het niet. Passagier kon ook comfortabel zitten en voetsteunen zijn solide.

Motor is sterk, sterker dan de gemiddelde 4takt durf ik wel te zeggen. Met de ring eruit rijdt hij net over de 65 op de teller. Teller was overigens tot 1/2 kilometer na zeer accuraat. Wel viel de snelheid behoorlijk terug bij een beklimming of sterke tegenwind.

Het brandstof verbruik viel wat tegen. Gedurende zijn bestaan heb ik 1 keer zuiniger gereden dan 1:40 maar dat was tijdens een langzame tour. Gemiddeld stadsverbruik zat met moeite aan de 1:30. Alhoewel na zijn laatste beurten in Poeldijk verbeterde dat naar ruim 1:36 in stadsverkeer.

Overigens in de hele 35k nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten in.

Nadelen die ik heb ondervonden:
Vanaf nieuw zat er een bijgeluid in het motorblok. Alsof je af en toe een knikker hoorde meelopen. De Tweet heeft het chinese blok er onder hangen (de Tweet is sowieso een kloon van de Sym Symphony R met andere kappen). Daarnaast zat er, nadat de ring eruit ging, een soort vibratie in de scooter rond de 50km/u die je hoorde en voelde.....soms was het er, soms ook weer niet. Ik heb het verhaal over de knikker vaker gehoord maar het is zeker niet op alle Tweets van toepassing.

Na anderhalf jaar begon het lakwerk op de voorwork af te bladderen. Zou normaal gesproken garantiewerk kunnen zijn maar ik zat toen al boven de 10.000 km waarna garantie over is.

Ik heb er een half hoog scherm op gehad. Dat hield de kou van je bovenlijf maar de wind kwam daardoor juist vol in mijn ogen terecht waardoor er gewoon niet met open vizier mee te rijden viel. Het scherm heeft er derhalve maar even opgezeten.

Verder weinig problemen ondervonden. Heeft het eigenlijk perfect gedaan tot het einde. Onderhoudsintervallen zijn tussen de 2.500 en 5.000 km afhankelijk hoe de scooter gebruikt wordt (volgens onderhoudsboekje). Mijn ervaring is dat 5.000km prima mogelijk is om als onderhoudsinterval aan te houden.

Al met al een prima scooter geweest die voor niet te veel geld per kilometer helemaal opgereden is. Enige wat zonde was, was dat hij niet zo zuinig was. Met ruim 12.000km per jaar scheelt het toch een paar honderd euro als je scooter 1:45 rijdt in plaats van 1:30. Maar rij je minder en meer op de buitenwegen dan valt dit argument ook al snel weg.

Zou ik hem nu nog een keer kiezen? Heb toevallig laatst hierover gedacht. Ik vind het, in het huidige nog steeds vrijwel identieke scooter landschap aan dat van 4 jaar geleden, nog steeds een onderschatte scooter. Tuurlijk zijn er mooie scooters met grote wielen maar die zijn door de laatste prijsverhogingen een heel stuk duurder (sowieso waren ze voorheen ook al boven de 2.000 euro) dan de Tweet. Nog altijd is het een goed vormgegeven scooter met een vriendelijker prijskaartje en een betrouwbaarheid die niet beter of slechter is dan bijvoorbeeld een gemiddelde Kymco. Het is dat ik niet van plan ben om een nieuwe 50cc scooter te kopen maar anders had er best wel weer eens een Tweet voor de deur kunnen staan.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

stoyanov
Voormalig STN Lid

Bericht#4 » 06 nov 2016, 19:17

HaagseTweet schreef:Nadelen die ik heb ondervonden:
Vanaf nieuw zat er een bijgeluid in het motorblok. Alsof je af en toe een knikker hoorde meelopen. De Tweet heeft het chinese blok er onder hangen (de Tweet is sowieso een kloon van de Sym Symphony R met andere kappen). Daarnaast zat er, nadat de ring eruit ging, een soort vibratie in de scooter rond de 50km/u die je hoorde en voelde.....soms was het er, soms ook weer niet. Ik heb het verhaal over de knikker vaker gehoord maar het is zeker niet op alle Tweets van toepassing.

De nieuwe Tweet heeft het 6 deukjesblok van SYM.
Ik hoor daar veel goede verhalen over.
Dit is zeker een argument voor mij.
De Tweet is een vreemde eend in de bijt, maar daarom zeker niet onaantrekkelijk.
Ik denk dat ik hem maar eens ga passen....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

HaagseTweet

Bericht#5 » 06 nov 2016, 19:40

Die deukjes had de mijne overigens ook al...... ;)
En even los van het drama aan het einde.......nooit problemen gehad met de scooter. Altijd starten en lopen op de elektrische starter. Alleen na een paar weken vakantie was hij echt dood......en kon je jezelf een lam been trappen op de kickstarter, die was echt niet tof. Maar goed bij normaal gebruik had je die ook nooit nodig.

Mooie feature was ook dat je geen lichtknop meer had. De verlichting is altijd aan, een veilig idee. Wordt volgend jaar verplicht...jeetje de Tweet liep gewoon voorop :mrgreen:

Los van normaal onderhoud ook weinig bijzondere zaken die me zijn bijgebleven. Het is nu met de 2 takt ook ineens weer terug naar het stenen tijdperk door regelmatig olie te moeten gaan bijvullen (wat een armoe zeg anno 2016) en de stank.....pffff nee dan was de 4 takt van de Tweet echt een stuk prettiger bij veelgebruik. Heeft het tot het einde gewoon goed gedaan tot een kilometerstand waarbij bij andere merken/modellen vaak al een revisie heeft plaatsgevonden.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

René K

Bericht#6 » 06 nov 2016, 20:21

Om de Honda Vision 50 4takt injectie de 60km te laten halen qua snelheid moet er een Polini HI-Speed vario set gemonteerd
worden van 80,-Euro. Bij de Peugeot Tweet 50 4takt slechts een vario ring verwijderen. Jammer dat Piaggio (new Liberty)Roomser is dan de Paus, en is met uitzondering van 004Ioad officieel door de Piaggio Dealer nog niet in staat het iets sneller
te laten rijden, naar mijn weten. :)
0 x

jeffjamm94

Bericht#7 » 07 nov 2016, 04:53

ik rijd een Peugeot, een oud model VivaCity. en ik ben er best tevrede mee

ik had hem gekocht toen er 12,000 kilometer op stond, nu 3 jaar verder zit ik op de 18,500 kilometer en met het blok hem ik nog nooit geen enkel probleem gehad tot nu toe. de electronica ook niet,,, in de winters of zomer of wanneer dan ook was het altijd starten en lopen,, de mijne heeft eens 6 maanden stil gestaan en toen was het ff lastig om te starten maargoed,,, een paar keer zachtjes kicken met de kick starter om alle vloeistoffen ff te laten vloeien en daarna starte hij alsnog met de electro start.
het ding heeft natuurlijk wel zijn onderhoud nodig maar het is niks meer dan de basis dingen zoals de luchtfilter vervangen na een tijdje of de gereden kilometers voor wat ik van mijn ervaring heb gehad.

nou wist ik zo niet wat een Peugeot Tweet was,, maar ik heb het ding ff opgezocht,,, ik weet vrijwel zeker dat de Tweet een andere motor heeft dan de Vivacity zoals de mijne voor zover ik kan zien op wat foto,s op google maar als die net zo betrouwbaar is zou ik het zelf zeker doen..

ik heb zelf geen slechte ervaring gehad als het op spontane problemen gaat met Peugeot scooters,, en ik heb er 2 gehad tot op de dag van vandaag en mijn moeder had een tijdje ook een VivaCity maar dan het nieuwere model,, maar daar was ik nog meer over te spreken dan het oude model,,

Zelf vind ik dat Peugeot fraaie en fijne scooters maakt,,, niet de beste natuurlijk want elk merk en model heeft zo wel zijn voor en tegen punten maar dat is vaak ook wel een beetje voor ieder zijn eigen idee.. daar kun je vaak wel achterkomen na een goede testrit
0 x
Ken je mij niet?
Dan kom ik misschien wat apart over.

Maar ken je mij wel?
Dan zie je zelf dat ik toch echt wel prettig gestoord ben maar dan wel een betere van dat soort

Social Media

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”