RVS en aluminium DUS NIET!

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#1 » 29 mar 2017, 21:54

Ik weet niet of dit de juiste locatie is voor dit onderwerp maar dat hoor ik nog wel.

Ik heb zo'n beetje iedereen die een CR aanschaft horen zeggen, en direct die stomme boutjes veranderd voor rvs, dan roestten ze niet.

Maar ik merk uit ervaring op mijn werk (ijzerhandel) dat 80% van de mensen niet weet dat rvs en aluminium niet samen gaat. Ja je boutjes blijven prachtig mooi, maar het aluminium waar het inzit word langzaam opgevreten door een oxidatieproces. By the way, roesten is ook een oxidatieproces.

Dus tenzij je het rvs compleet kunt isoleren van het aluminium waar het ingaat kun je het maar beter laten bij gegalvaniseerde boutjes die roesten.

Dit wou ik even kwijt zo op de woensdag avond.
2 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#2 » 29 mar 2017, 22:03

Klopt als een bus daarom deed ik bij mijn scooter op plekken waar ik rvs dopmoeren wou het volgende maak tapeinden van gewoon staal zet die in het kopervet en plaats die
daarna een onderleg ring döe kopervet in de dopmoer en vast zetten dit is de enige goede manier en inderdaad rvs vreet aluminium op mischien kunnen de mensen hier wat mee gr gerard
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#3 » 29 mar 2017, 22:26

Het is natuurlijk zo dat er een chemische reactie plaatsvind tussen rvs en aluminium, hun hardheid en moleculaire opbouw is totaal verschillend. Je kan best dus dat kopervet/zilvervet/keramischvet gebruiken, de verschillende metalen glijden dan langs elkaar heen.
Ernstig nadeel hiervan is dat je gemakkelijk de bouten zo hard kan aandraaien dat ze kapot gaan of dat je de aluminium schroefdraad kapot maakt.
Ook stalen (verzinkte)bouten in aluminium schroefdraad worden best ingevet en liefst met de momentsleutel vast gezet.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#4 » 30 mar 2017, 06:03

Maar dan de hamvraag, waar draai je dan rvs in aluminium? Het enige wat ik mij kan bedenken is de voorvork van de Luxury?
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#5 » 30 mar 2017, 07:19

roadkill schreef:Maar dan de hamvraag, waar draai je dan rvs in aluminium? Het enige wat ik mij kan bedenken is de voorvork van de Luxury?

Geen idee, mijn reactie was uit 43 jaar ervaring in aluminium/rvs producten voor de industrieele transportsector.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#6 » 30 mar 2017, 07:38

roadkill schreef:Maar dan de hamvraag, waar draai je dan rvs in aluminium? Het enige wat ik mij kan bedenken is de voorvork van de Luxury?


Het kan zijn dat de Luxury op dit veld ook heel anders is dan de Base en de Devil maar bij mij (luxury) zitten er toch best wat alu delen op. Ik kan ze alleen niet zo nu opnoemen.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#7 » 30 mar 2017, 08:25

Geen idee of dit het is wat je bedoelt? https://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie# ... e_corrosie
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#8 » 30 mar 2017, 13:53

MonsterlijkKPS schreef:Geen idee of dit het is wat je bedoelt? https://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie# ... e_corrosie


Ja, dat is inderdaad de basiskennis van het hele corrosieverhaal.
0 x

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#9 » 31 mar 2017, 19:21

Ik mis hier 1 ding,als je al je bouten gaat vervangen door RVS,zul je kleine haarscheurtjes krijgen in aluminium en
die gaan roesten ,wat normaal is omdat bij warmte rvs en alu anders uitzetten tov de standaard bouten
0 x

Gebruikersavatar
ipie
Berichten: 67

Re: RVS en aluminium DUS NIET!

Bericht#10 » 22 okt 2018, 17:21

het is wel vreemd...ik zit 40 jaar in de alu kozijnen bouw en montage.
elk schroefje en boutje wat gebruikt wordt is van rvs a4 kwaliteit.
ik heb al kozijnen gedemonteerd die ruim 30 jaar oud waren...en er was niks te zien van dat het elkaar opvrat.
0 x
wat goed loopt :moto2:
mooi zo laten. :sct1:

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer