Terra Incognita (Groningen or Bust)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#1 » 05 mei 2017, 16:16

De dames wilden op reis. Dat lag al in het vooruitzicht maar helaas door omstandigheden had @tomosje zijn geplande tour in het hoge Noorden moeten afzeggen. Niets aan te doen maar het kriebelde wel bij de dames. En dan weet je hoe ze zijn, dan gaan ze "zeuren" :-). Maar ja, als scooter moet je dan wel nog een berijder hebben want alleen kan je niet op pad gaan. Dus bleven Amy, Pandorra en Marianne subtiel aangeven bij ons dat ze toch echt even een weekendje weg wilden. Nou vooruit, de reserveringen van de Bed & Breakfasts lagen toch al maanden vast dus... we gaan ervoor. Na nog wat algemeen onderhoud de week ervoor bestegen @HarryC, @MonsterlijkKPS en ondergetekende dan hun stalen rossinnen op vrijdag 21 april, de neuzen naar het noorden, het avontuur en onbekende tegemoet...

Yep, onze scooters hebben namen. En uiteraard zijn het dames. Die van jullie niet ?

Jur pikte eerst Harry op onderweg en gezamelijk kwamen ze vervolgens naar mij toe. Alleen was Jur op zijn People S en dat kan natuurlijk niet. Ik bedoel, twee Grand Dinks en dan één dinkytoytje erbij... ja kom nou ;-) Gelukkig heeft hij wel ervaring met slagschepen van GD formaat dus met het volle vertrouwen liet Pandorra hem toe op haar rug. Na wat hoognodige koffie alle benodigde spullen voor drie dagen goed ingepakt, de Garmin ingesteld en dan het edele achterwerk op het riante zadel geplaatst. It giet oan...

Terra Incognita - het onbekende land. Persoonlijk heb ik wel wat.... ervaring met scooterrijden ( :-D ) en ik heb alle provincies van ons land al bezocht, behalve.... Friesland. Dat wil zeggen, ik ben er wel eens geweest maar nog nooit op twee wielen. Dus dat moest er dan maar eens van komen. De kortste afstand is vanaf Leiden richting Lelystad en dan recht omhoog. Maar dan kom je niet door Friesland en ook de Afsluitdijk was ik nog nooit overgeweest met de scoot. Dus nu zich de mogelijkheid dan aanbood, moesten we dat dan ook maar doen. Uitdagend en spannend !

Het eerste deel van de trip is mij meer dan bekend en dat scheelt een boel. De Garmin stuurt je natuurlijk allerlei kanten op maar via Sassenheim, Lisse en de Keukenhof (het rook heerlijk naar bloemen) kwamen we al spoedig aan in Haarlem. Het was niet al te koud en het verkeer zat heel erg mee, behalve dan één kleine omleiding waardoor we dwars door het oude centrum van Heemstede heen moesten. Uiteraard wil de GPS je allerlei N wegen opsturen maar zoals gezegd ken ik de omgeving en de route. Waar je natuurlijk geen rekening mee kunt houden is dat diverse gemeentelijke besturen in al hun grenzeloze wijsheid in de tussentijd van alle (brom)fietspaden => alleen fietspaden hebben gemaakt. Dan heb je dus een dilemma: een alternatieve route zoeken en omrijden of gewoon stug doorgaan (ik niet begrijp, ik niet gezien, sorry). Mag jij raden waar we voor kozen ;-)

Zeer snel waren we dus al bij de pont in IJmuiden, die net wilde vertrekken dus we hadden geluk, en nog eens gratis is ook. In de monding aldaar bij de Noordzee ligt ook nog een verdedigingsfort dat ik nog eens wil bezoeken. Eenmaal aan de overkant waren we dan in dat stuk Noord Holland waar ik een pesthekel aan heb. Ik bedoel: tot aan Alkmaar is het best te doen en ook leuk met al die stadjes en wegen, maar daarna... één grote woestenij met alleen maar wegen die rechtdoor gaan door een slaapverwekkend landschap. Oké, je kan bijna niet verdwalen maar voor de rest... verschrikkelijk. Anyway, het was al rond het middaguur intussen, de dames waren lichtelijk vermoeid en ook de inwendige mens wil wat.

Het centrum van Alkmaar is best wel leuk. Een mooie oude stad en vooral het Waagplein is heel pittoresk met de oude waag en diverse leuke eettentjes er omheen. Maar altijd als ik in Alkmaar ben, echt altijd, is er wel één of andere manifestatie of iets anders aan de hand waardoor je met je scoot niet dat plein op kan en mag. Heb ik nog wel eens ruzie over gehad daar. En vandaag was uiteraard niet anders. Kaasmarkt. Op vrijdag ochtend. Dat was ik dus vergeten dat dat altijd op die dag is...

Maar aan de andere kant best wel leuk, ook voor diegenen die dat nog nooit hebben gezien. Wel bomvol toeristen, voornamelijk uiteraard Aziaten met heel veel camera's, maar het lukte ons om zo dichtbij mogelijk te parkeren op de hoek van de Marktstraat. Strek je dan weer de beentjes na een paar uur, dan kraakt alles even. En wat een mooi gezicht, zo allemaal naast elkaar...

Afbeelding

Van links naar rechts : Marianne, Amy, Pandorra.

De feestelijkheden waren in volle gang en zoals gezegd is het best leuk om te zien. Op het plein zelf was het verder best wel rustig gek genoeg, in tegenstelling tot de straatjes waar we eerder doorheen kwamen en gezien de stoet aan tourbussen die door de stad reden, maar des te beter voor ons.

Afbeelding

Ben je er nog nooit geweest, dan is het zeker de moeite van een bezoekje waard.

Afbeelding

Het eerste terras meteen op de hoek bood mogelijkheden voor spijzen en dranken en dat was dus wel zo gunstig. De meeste mensen stonden en liepen aan de andere kant van het plein en de dranghekken en bovendien ben je dan ook nog dichtbij je scoots. Die staan dan wel op alarm uiteraard, maar het is het idee...

Een goeie lunch is het halve werk als je nog zo'n 165 kilometer van de 245 te gaan hebt en het is duidelijk dat de heren zich hierin goed konden vinden :-)

Afbeelding

De magen gevuld met afdoende voedsel en voornamelijk ook koffie was het na een drie kwartier alweer tijd om te vertrekken. Uiteraard stonden onze rossinnen er nog, onaangeroerd, en allemaal uitgerust ging de reis verder. Echter, nu heb je dan twee problemen. Net zoals bij sommige andere steden kom je Alkmaar wel in maar niet weer uit. Vooral niet met de scoot. Je hebt fietspaden en N wegen en als je de weg niet weet, ben je hopeloos verloren. Rijden op de GPS gaat niet want die stuurt je steeds verkeerd dus dan maar rijden op kompas, richting het noorden. En ja hoor, hè hè, na alle moderne VINEX buitenwijken van de stad te hebben gezien, ben je dan eindelijk weer uit die ellende. Maar dan slaat de verveling toe. Want zoals gezegd is de rest van Noord Holland één grote platte bende. En dan zit je links van de snelweg maar je wilt naar de rechterkant want je wilt naar de Afsluitdijk. Amme-nooit-niet dat je daar dus komt. Na twee keer verkeerd rijden vonden we een oversteekplaats en uiteindelijk waren we dan op de goede weg. Het enige voordeel is dus dat je lekker kunt doorrijden want het hele land aldaar is zo goed als leeg, maar voor de rest... Het bevestigde mijn eerdere ervaringen die ik ooit eens had op weg naar en terug van Texel.

De dames waren niet echt dorstig maar je wilt niet op de dijk zelf of in de eventuele negorij erachter opeens met een lege tank komen staan. Nu heb ik altijd wel twee liter noodbenzine bij me maar da's dus alleen voor nood. Dan kan je maar beter het zekere voor het onzekere nemen en nabij Wieringerwerf, vlak voor de dijk, de buikjes van de dames dus maar even gevuld. En als je dan toch afgestapt bent, is er ook tiet veur een pafke :-)

Afbeelding

Afbeelding

Via een aantal onmogelijke rotondes, fietspaden, wel-en-of-toch-niet-bromfietspadwegen kwamen we dan steeds dichter in de buurt van Den Oever. Tot nu toe had ik steeds voorop gereden (hoewel we alle drie een GPS hadden) maar @HarryC kende deze weg wel dus die nam nu het voortouw. Bij de oprit naar de Afsluitdijk waren uiteraard (!) werkzaamheden bezig dus met een kleine escapade kwamen we dan op de dijk zelf terecht. Machtig mooi, die sluizen wanneer je ze passeert. Helaas heb ik daar geen foto van. En ondanks de soms stevige wind reden we goed beschut achter onze Senior aan richting het monument.

Als kind ben ik daar ooit eens geweest. Volgens mij was dat bij een schoolreisje naar Terschelling. Ik heb er zelfs nog foto's van ergens. Maar als volwassene wel vaker langs gereden maar nooit echt gestopt. Daar was het dus wel even tijd voor dan, zeker omdat het nu op de scooter was én voor de eerste keer.

Afbeelding

Bovenop is het dan redelijk koud en winderig en daar bespraken we nog even de provincie waar we net doorheen waren gereden, en het weer van vandaag. Onze sentimenten maakten we hartgrondig duidelijk :-)

Afbeelding

Maar ja, dan ben je nog een kleine 100 kilometer van je bestemming af dus veel tijd was er niet om verder dingen te bezichtigen. Bovendien was het best koud aan het worden met de harde noord-westelijke wind. En dus, Gentlemen Riders... start your engines !

De Noord-Hollandse Goden hadden ons ons eerder getoonde sentiment echter duidelijk niet in dank afgenomen. Ze konden er niet om lachen want nog geen kilometer verder begon Pandorra te bokken. Krachtverlies en uitvallen. En dat terwijl het Harry en ik waren geweest die hadden gemokt, niet de onfortuinlijke Jur die op Pandorra reed. Soms gaat dat vanzelf voorbij, is het slechts een vuiltje of zo (en nee geen diesel getankt per ongeluk :-) ) maar al snel was duidelijk dat het echt niet ging ondanks een stukje 30 KM/u rijden. Nou ja, dan maar even stoppen om te zien wat er aan de hand is, in the middle of nowhere.

Afbeelding

Het zag er even niet goed uit en we vreesden dat het misschien hier zou eindigen voor één van onze bolides maar ik ken mijn scoots... Paar schoppen tegen de uitlaat, die ook even doorgeprikt en uitgewroet, andere bougie erin... en lopen :-D De motor dus, niet wij :-P De oude bougie zag er nog goed uit maar soms weet je niet wat er met zo'n ding aan de hand is desondanks. Had ik al gezegd dat mijn buddy altijd stampvol zit met gereedschap en reserve-onderdelen ? Nee he ? Nou, dan weet je dat nu dan ook :-) Goed voorbereid is het halve werk, zelfs voor korte ritjes. Al ben ik voor de echt ernstige zaken ook lid van de ANWB trouwens.

Langzaam opvoeren die snelheid en met Harry voorop ging het steeds beter en al spoedig kwamen we aan op den anderen oever. Voor de eerste keer in Friesland op de scoot ! Zowel voor mij als voor @MonsterlijkKPS dus we hadden even een triomf-momentje. Even stoppen dan bij zo'n mooie Friese herenboerderij.

Afbeelding

Schitterend dat gebouw, absoluut, en het landschap deed me een beetje denken aan de Noordoostpolder.

Afbeelding

Kijk 'm eens trots en blij zijn :-) En geheel terecht ook !

En toen.... werd het weer saaaaaai., Deze kant van Friesland is net Noord-Holland. Ietsjes beter, dat dan weer wel, maar alleen vanwege het feit dat er weinig tot geen stoplichten zijn. Maar voor de rest... fietspad of N weg, geen duidelijke bewegwijzering, plat landschap zonder echt mooie of interessante dingen. Gewoon een polder zoals we dat hier in het westen ook hebben. Misschien zijn steden als Sneek wel mooi maar daar kwamen we niet doorheen. Wellicht gelukkig maar, anders zit je daar ook nog vast in het verkeer. Zelfs de GPS wist het niet meer op een gegeven moment dus probeerden we maar op de fietsbordjes te rijden. En dat ging gedeeltelijk wel aardig in combinatie met het kompas. Maar soms moet je dan wel even stoppen om je te oriënteren.

Afbeelding

Een oude B weg langs de snelweg. Dorpjes in de verte. Verder uitgestorven. En saai.

Afbeelding

En waar sta je dan ? Juist, op de Werpsterdijk. Werp-ster. Blijkbaar geen verboden wapenbezit in Friesland.

Afbeelding

En dan zie je ook meteen het probleem van Friesland : het is nog niet af. Fijn om te weten dat dit een autoweg is waar je 80 per uur mag. Maar óf het is zo uitgestorven hier dat niemand er gebruik van maakt, zoals je kunt zien, óf Friesland is duidelijk nog ver achter qua ontwikkeling. Geen geintje, deze foto is echt en die weg loopt echt kilometers (!) door richting Leeuwarden, compleet met verkeersborden en alles. We zijn er op de B weg helemaal langsgereden.

Afbeelding

Je weet tenminste waar je belastinggeld blijft.

De ellende met verkeersborden en onmogelijke situaties bleef zo tot aan Leeuwarden. Daar werd het iets beter danzkij een lange B weg langs de N31 zodat we niet door het centrum heen hoefden. Één lange rechte weg, weer kilometers lang. Wel lekker om door te kunnen rijden maar inspirerend, mwah... nee. Daarna werd het landschap met de daarin gelegen dorpjes wel wat leuker en het natuurgebied rondom de Alde Faenen was dan weer wel mooi maar over het algemeen was er niet echt veel moois of bijzonders te zien. Nu kan het best zo zijn dat ik "verwend" ben door alles wat ik op mijn lange reizen al heb gezien maar toch... ook de andere twee heren hadden dezelfde gedachte.

Intussen was het alweer het einde van de middag en de geestdodende rit zover eiste een bakkie koffie. Dus op exact 16 kilometer afstand van in ieder geval mijn einddoel dan toch nog maar even gestopt bij een benzinepomp voor wat zwart goud in een bekertje. Sinds Alkmaar hadden we geen koffie meer gehad en intussen begon het alweer aardig fris te worden en er lag wat regen in het verschiet dus vooruit, moet kunnen. Dan weet je niet meer waar je bent maar men spreekt Nederlands dus toch maar even navragen. Zit je nog steeds in Friesland, zo blijkt. Gut. Het houdt maar niet op.

Ach, ik kan tenminste zeggen dat ik nu heel Nederland heb aangedaan qua provincies.

Nog even doorzetten dus en hoe verder we van Leeuwarden afkomen en hoe dichter bij Groningen, des te leuker het wordt. Het landschap lijkt iets op Gelderland, heel mooie provincie, en de dorpjes worden interessanter qua architectuur. Intussen begon het wat te miezer-regenen maar volgens mijn GPS naderen we tenminste mijn doel: Doezum. Wat ? Juist ja. Mijn Bed & Breakfast daar is de http://www.reitsmahoeve.nl en zowel over de mail als aan de telefoon waren het heel aardige mensen. Zelf verblijf ik eigenlijk altijd in hotels, dat vind ik heel prettig, maar die waren een stuk duurder in deze tijd en deze regio dus de gok maar genomen. Klokslag half 6 rijden we daar het terrein op en moe maar voldaan, en met een gevoel van overwinning zetten we onze motoren af :-)

Mijn vechtgenote zou samen met ons jongste lid, de kleine Victor, oorspronkelijk ook meegaan op de scoot, één van mijn andere Grand Dinks, maar besloot om toch maar met de auto te gaan. Niet echt sportief, maar goed. En heel toevallig waren we er exact tegelijkertijd waar de landheer ons al stond op te wachten. Even voorstellen dus en een rondleiding van het huis. Mooie grote kamers en goede bedden, en een gedeelde badkamer. Alles heel proper en gelegen aan het einde van een lange landweg met het eerste dorp 4 kilometer verderop, en tegenover een alpaca-boerderij. Je hoort en ziet niemand en da's best wel lekker na een lange rit. Dan weet je dat je goed zult slapen !

Afbeelding

Met 4 personen op twee kamers zat deze B&B al vol en onze @HarryC had een eigen B&B in Nuis (spreek uit : Núús) zo'n 9 kilometer verderop. Dan zijn we natuurlijk ook niet lullig, samen uit, samen thuis, dus gingen we samen naar zijn verblijfplaats. En omdat we ook nog lekker wilden eten en drinken, gastronomisch als Harry is, werd besloten dat hij dan zijn scoot bij hemzelf voor de deur zou laten staan en dat hij met de auto naar een eerder gevonden steakrestaurant zou gaan en weer teruggebracht zou worden. De rest van ons ook trouwens, niet alleen hij ;-)

Afbeelding

Tegen de landheer van ons B&B had ik gezegd dat we naar schatting rond 11 uur 's avonds terug zouden zijn. Ik moet dat soort dingen ook niet zeggen. Als je onderweg bent, maakt niet uit hoe goed of goedbedoeld je plannen zijn, het loopt altijd anders.

Het beoogde restaurant ligt in Britil, zo'n 12 kilometer verderop. Harry, vechtgenote en Victor vertrokken met de auto en Jur en ik op onze eigen wijze met de scoot er naartoe. Ik ga niet vaak naar een steakhouse maar op een mini-vakantie moet er wel eens genoten worden en ik had al een tijdje zin in een flink stuk koe van de grill. Pandorra en Marianne lieten dus nogmaals zien hoe onvermoeibaar en onverwoestbaar ze zijn en door het halfdonker en een druppeltje regen snelden wij door het Groningse landschap. Gek genoeg kwamen wij daarbij dwars door het dorp waar @tomosje woont :-) Onverwacht, maar wel heel erg leuk. Dat liet ik hem dus nog even weten via WhatsApp.

Afbeelding

Eenmaal aangekomen bij het restaurant was het best wel druk (vrijdagavond) maar.... geen bekende auto. Naar binnen dus en navragen of iemand een Aziatische had gezien met een klein kind en een wat oudere heer. Nope, niemand. Hmmm. De auto heeft toch ook GPS. De Maitre d' ging de zalen af en navraag doen. Noppes nada. Nou, dan maar wachten. Kan toch niet zijn dat we met twee scoots sneller zijn dan met een auto ? Maar na een kwartier kwamen ze dan opdagen. De GPS van de auto had hen de geheel verkeerde richting opgestuurd en ze moesten flink omrijden. Is Groningen net zo erg als Friesland ? Of ligt het toch aan Google Maps ? :-)

Echt een heel leuk restaurant, niet goedkoop wellicht maar wel heel gezellig binnen en perfect voor de carnivoor in ons. Ze hebben daar een droogkast waar ze het vlees in laten rijpen zodat het nog voller van smaak en malser wordt. Dat hoefden ze geen twee keer te zeggen :-) Het was asperge-tijd dus namen we allemaal de verse aspergesoep vooraf gevolgd door allemaal een T-bone steak. En wat wilden we dan drinken ? Nou, er is daar een lokale brouwerij... bingo! Ik hou van lokale en regionale dranken en spijzen. Dat was dus meteen een goede eerste ronde. En ondanks de kou en regen buiten vlamde het van binnen.

Afbeelding

Intussen had Roelf @tomosje heel goed door waar wij zaten, slechts een paar kilometer verderop, dus die kreeg het onbeheersbare verlangen om zich toch nog even bij ons te voegen en die kwam langs op de fiets :-) Op de foto zie je meteen dat hij er meteen alweer flink spijt van had :-D

Afbeelding

Ja daar krijg je hoofdpijn van :-) Maar zonder dollen, super leuk en gezellig en Harry als chefkok en gastronoom had een aantal goede wijnen uitgekozen bij het eten, waarvoor dank ! Dan gaat de tijd alweer zo snel als je gezellig en lekker zit te eten en te kleppen en het restaurant ging zo'n beetje dicht. Roelf kon wel wat frisse lucht gebruiken dus die bood aan om ons toch een kleine tour te geven van dit stuk van Groningen de volgende dag. Super natuurlijk ! Gaan we doen! En na het voldoen van de financiële verplichtingen was het ruim tijd om op huis aan te gaan. Maar dan ben je Harry kwijt. De muziek was uit, de lichten gingen uit, de tent was dicht, iedereen staat buiten klaar en die kleine jongen is foetsie. Dus terug naar binnen. Vanwege zijn beroepsafwijking zat hij dus ergens in een andere zaal met de kok en eigenaar van het restaurant onder het genot van een pilsje te kleppen over gastronomie en het restaurant-leven in het algemeen :-) Heel leuk maar het was echt al laat en iedereen wilde of moest weg. Dus zei ik tegen hem : als je nu niet meegaat, laten we je zitten. Gelukkig was hij voor rede vatbaar ;-)

Hij weg met de auto en Jur en ik weer op onze stalen reisgezellinnen. De weg door Sebaldeburen was geheel opgebroken, zo was ons gezegd, dus moesten we moeilijk omrijden. Nou... ten eerste rijden we Grand Dinks en dat zijn net tanks. En bovendien, de wegen in Polen en Rusland waar ik overheen heb gereden, daar kunnen de wegen hier qua slechtheid vast niet tegenop, en dát heb ik ook gered. Bovendien heb ik geen zin om ergens in het stikkedonker te verdwalen en dan bij Amsterdam weer om te moeten keren. Dus voorwaarts !

Gelukkig was het wegdek slechts gefreesd en bevonden er zich geen onneembare obstakels op de weg. Oké, je gaat wat langzamer en het mag wellicht niet gezien de grote hoeveelheid stopborden en verboden-in-te-rijden maar kom op zeg, het is al na middernacht en geen kip op de weg. Die Hard STNers are we !

Onze B&B was weer snel gevonden en de vechtgenote was nog niet terug. Na weer een kwartier of zo kwam zij met de auto aanrijden, alles was goed gegaan en het Doezum-team weer compleet. Roelf was ook op de fiets weer heel thuisgekomen. Later terug dus dan verwacht was de landheer wakker gebleven om ons toegang tot de woning te verschaffen. Na de nodige nachtwensen was het tijd om ons over te geven aan de armen van Morpheus. Het was een lange dag, het was een spannende dag maar het was ook en voornamelijk een ongelofelijk leuke dag. Ik kan bijna niet wachten om te zien wat morgen gaat brengen...
5 x

Gebruikersavatar
HJ T
Voormalig STN Lid
Berichten: 575

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#2 » 05 mei 2017, 16:31

ziet er goed uit Edwin, en ja Groningen is en blijft mooi.gr Henk
1 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#3 » 05 mei 2017, 16:37

Zo dat was nog eens een rit (vind ik nu dan nog, van de zomer zal daar verschil in komen) maar hartstikke leuk om zo te lezen.
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#4 » 05 mei 2017, 19:56

Wat een heerlijk verslag Edwin.
Lekker, om mijn weekend te kunnen beginnen met zo'n leuk verhaal, vergezeld van mooie foto's.

Gr. Henk
1 x

Gebruikersavatar
Gary
Berichten: 17

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#5 » 05 mei 2017, 21:15

Ik heb genoten van dit verslag en de leuke foto's. Ik kijk nu nog meer uit naar m'n volgende tour :)
1 x

Gebruikersavatar
HarryC
Voormalig STN Lid
Berichten: 183
Contacteer:

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#6 » 05 mei 2017, 21:48

Het was in een woord een top weekend, ik kan eigenlijk aan dit verhaal weinig meer aan toevoegen, alles is al beschreven.
1 x
Mijn eerte scooter was de Grand Dink Champage uit 2005 had hem een andere kleur gegeven en na bijna 60000 klm weg gedaan.

En nu op een Grand Dink S50 met 17086 klm op de teller

mijn langste rit was naar Mechelen heen en weer voor de proloog van de tour de France

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#7 » 06 mei 2017, 12:20

nou er moet nog over de zaterdag en zondag geschreven worden...
mooi verhaal edwin!
roelf
2 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#8 » 06 mei 2017, 15:58

Nog een bonus-foto van gisteren. Bijna vergeten maar gelukkig voor het nageslacht bewaard door @HarryC :-)

Afbeelding

Net na het tanken, vlak voordat we de Afsluitdijk op gingen...
2 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#9 » 06 mei 2017, 19:10

Argh. Ik kan duidelijk merken dat ik zowel wat ouder word als dat ik al lang geen echte tourritten heb gereden. Kraak. Rek ende strek. Zo, dat valt tegen... De bedden zijn prima, daar niet van, maar het opstaan gaat moeilijker dan ik had verwacht. Als je op een tour van meerdere dagen gaat, is het normaal gesproken : opstaan, je spullen inpakken, naar het ontbijt, veel koffie en dan weer op pad. Je voelt je soms brak maar zodra je in het zadel zit, gaat het meteen stukken beter. Dat hou je een week lang vol, elke dag 250 kilometer of meer, makkelijk. Je denkt van niet maar echt, het gaat. Alleen vandaag.... gaat het niet zo lekker.

Het ontbijt is besteld voor rond 9 uur en het is nu half 9. Roelf, in al zijn Gronings enthousiasme, is al bezig op de WhatsApp om te vragen of we er al klaar voor zijn. Nou... nee :-). Ook Harry is al wakker maar ik trek het nog even niet. Dit is tenslotte ook een interim-trip, niet met de benodigde rust vooraf, eergisteren draaide ik nog gewoon een volledige dienst van 14 uur. En het heeft geen haast, dat wil zeggen : ik hoef niet ergens te zijn verder vandaag vóór een bepaalde tijd. Dus mentaal werkt dat dan ook heel anders. Eerst maar eens naar beneden dan, naar de achterdeur, voor een peukie om de hoek uit de wind die ook vandaag behoorlijk sterk en koud blijkt te zijn. Dat belooft dus nog wat.

Het Team Doezum wordt langzaam wakker en doet z'n plichtplegingen. Kleine Victor is uiteraard al vol energie. Die heeft ook ontdekt dan onze gastgevers kleinkinderen hebben en er daarom veel speelgoed in huis is. Die gaat op onderzoekingstocht en zien we even niet terug. Meneer en mevrouw Reitsma laten hem begaan en spelen zelfs met hem, heel aardig :-). Terwijl we aan het goede ontbijt gaan in de eigen woon- en eetkamer van de familie, wil de zon nog niet echt doorbreken. Intussen is @HarryC al gearriveerd bij @tomosje thuis dus vooruit, het harnas aan en in het zadel. Alle begin is moeilijk. Maar de vermoeidheid valt van je af zodra je die motor weer start...

De vechtgenote had wel, gek genoeg, de helmen van zowel haarzelf als Victor meegenomen met de auto. Ja ja... 't is maar makkelijk. Dus zij bij mij achterop en kleine Victor achterop Pandorra bij Jur. En niet veel later komen we dan aan bij Huize Roelf waar we ondanks de familie-omstandigheden hartelijk werden ontvangen. Meteen werd ook mijn vermoeden bevestigd dat zijn achtertuin inderdaad 42% van de hele provincie Groningen beslaat. Om jaloers op te zijn. En ruimte ZAT voor Grand Dinks :-). Nóg een erbij vandaag.... van drie naar vier. Kan bijna niet beter :-). Het is al wat later in de ochtend maar Roelf wil ons graag zijn deel van Groningen laten zien, en wij willen het graag ontdekken en meemaken (that is what STN is all about !) , dus niet veel later gaan we dan op pad met de Maestro leading the way.

Het Groningse landschap is... apart. Heel erg vlak net als Friesland, tenminste het deel dat ik tot nu toe heb gezien, en het doet me ook wel een beetje aan Noord Holland denken. Met die uitzondering dan dat hier door het landschap allemaal dijken liggen van vroegere zeeweringen. De dorpjes zijn wel heel erg leuk en mooi om te zien en doen soms zelfs een beetje Duits aan zoals ik die heb aangetroffen op mijn buitenlandse reizen. Vaak rij je een soort van terp op, met op het hoogste punt uiteraard de kerk in het midden, en dan mooie oude pittoreske dorpskerntjes. Het is bekend maar toch heel anders. In ieder geval is het veeeeeel ruimer en weidser dan bij ons in het westen. Helaas had ik gedurende het rijden echter geen tijd om hier foto's van te maken.

Via diverse omzwervingen brengt Roelf ons dan uiteindelijk naar Zoutkamp, een dorp precies op de grens van Groningen en Friesland. Het is een havenstadje en het heet zo omdat het oorspronkelijk aan de Lauwerszee lag. Die was echter gedeeld "bezit" van Groningen en Friesland en toen de Deltawerken werden uitgevoerd, wilden de Groningers hun toegang tot de zee behouden. Friesland echter, zo werd verteld, had meer geld en macht en zo is de Lauwerszee alsnog afgedamd en werd het het huidige Lauwersmeer. De sfeer van het stadje is echter nog steeds heel authentiek.

Afbeelding

En wat is het toch machtig mooi om op een dergelijke lokatie dan vier van die prachtige Grand Dinks op een rij te zien :-). Het wordt weer steeds mooier op de weg ! Tweetakt, het kan nog steeds in Groningen.

Afbeelding

Natuurlijk moet je dan even afstappen en de omgeving gaan bekijken zoals de sluizen, de huisjes en de schepen die voor anker liggen. Er is ook een museum maar zoals onze leider-van-de-dag zei : in het museum zie je hetzelfde als hier buiten dus waarom betalen ? Gronings pragmatisme :-). Het lijken wel Hollanders :-P.

Even de beentjes strekken en de Maestro geeft daarbij tevens zijn geschiedenisles. Heel interessant om te zien en te horen, echt de moeite waard om hierheen te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

En dan zijn er mensen, en ik zal geen namen noemen omdat het Jur @MonsterlijkKPS is, die de neiging hebben om foto's te maken van mensen die foto's aan het maken zijn. Vooral blijkbaar van mij op deze trip. Ach, ieder heeft recht op zijn of haar eigen afwijking.

Afbeelding

Het is een mooi stadje en vooral deze lokatie is erg aantrekkelijk, hier aan de haven in het oude centrum. Intussen begon het tegen de lunch aan te lopen en diverse restaurantjes lokten met de geur van gebakken vis. Ook werd het wel weer eens tijd voor koffie. Maar hoe aantrekkelijk ook, onze Gids had een beter idee, namelijk om dat niet hier te doen maar even later, zo'n half uurtje verderop in Lauwersoog.

Afbeelding

Dan dus maar weer voorbereiden voor het vertrek ... het voor de meesten van ons onbekende tegemoet.

Afbeelding

Met een laatste blik achterom namen wij afscheid van Zoutkamp. Wellicht een volgende keer, wanneer het niet zo winderig en koud is, komen we hier weer terug en dan blijven we wat langer ("als het echt moet" :music: ).

Afbeelding

En vanaf hier ga je dan een gebied in dat middels een groot bord wordt aangegeven als het Waddengebied. Nou... de zee is vanaf hier nog best wel ver weg. En bij "wadden" stel ik me toch iets anders voor. Het landschap is zeker heel erg mooi met kleine meertjes en grote rietvelden, ook heel veel ruimte voor recreatie en lange wandelingen door bossen, en vroeger zal dit gebied dus zee en kwelder geweest zijn, maar nu eenmaal ingepolderd en absoluut landinwaards doet het me erg denken aan de gebieden rondom de Flevopolder, langs de dijken. Het midden van Flevoland is absoluut bagger en saai maar langs de dijken west en oost is het wel erg mooi. Aangezien dit stuk van Groningen natuurlijk over de eeuwen heen ook in principe ingepolderd gebied is, komt daar wellicht de associatie vandaan. De wegen zijn goed, het is daar mooi en lekker rijden maar de wind is heel sterk en met passagier achterop wil mijn Marianne niet echt snel vooruit. Hmmm, ik denk dat er nog een paar afstellingen nodig zijn. Op sommige momenten wil ze niet harder dan 30 à 35 en krijg ik haar niet boven de 6000 toeren. Maar dat is dan voor later zorg, zoals altijd blijft de groep goed bij elkaar en wacht men op mij die letterlijk de zwaarste last draagt. Alleen, vanwege het gure weer en sterke wind kan ik alweer onderweg geen foto's maken helaas. Hopelijk kun je je dus een beetje voorstellen wat ik bedoel.

In Lauwersoog voert Roelf ons naar de haven waar hij een goede plek kent om ons te laven. Gelukkig is er ruim parkeerplek en inderdaad biedt het restaurant die dingen die we ook in Zoutkamp al roken: diverse soorten gebakken vis en allerlei andere dingen. We kiezen een tafel aan het raam waarbij we uitzicht hebben over de Waddenzee, de haven en je zelfs Schiermonnikoog kunt zien liggen ! Op de kaart lijkt het altijd zo ver weg maar als je hier eenmaal bent, lijkt het super dichtbij. Een heel aparte gewaarwording.

Afbeelding

Wat wel vreemd is, zeker voor iemand als ik die uit het westen komt, is dat heel Groningen, en Friesland dus waarschijnlijk ook, geen enkel zandstrand heeft. Helemaal geen dus. Beide provincies zijn aan de noordzijde afgebakend met de zeedijken en aan de andere kant ligt slib en modder. Zo ook de Waddeneilanden zelf aan de zuid- en landzijde. Pas aan de ándere kant van de eilanden, aan de Noordzeekant, tref je zandstranden aan. Maar de Waddeneilanden.... zijn Fries. Niet Gronings. En die liggen ten noorden van Groningen. Dus... in tegenstelling tot wat men beweert... gaat er weldegelijk iets boven Groningen ;-). Effectief Friesland dus :-D

En in tegenstelling tot naar Texel en Terschelling zijn kaartjes voor de pont naar de eilanden belachelijk duur. Ik heb het even uitgezocht maar een 40 euro ben je al zo kwijt op en neer voor een scoot en een passagier. Niet normaal, echt. Dat doen we vandaag dus maar even niet.

Gelaafd en voldaan stijgen wij weer in het zadel waarna Roelf ons voert, in eerste instantie langs de huidige zeedijk, richting het oosten door het toenemend mooier wordende Groningen landschap. Bij een korte stop bovenop de dijk is inderdaad goed te zien dat er geen korrel zandstrand aanwezig is langs de hele kust. Echt, dat doet vreemd aan. De realisatie dat heel Groningen eigenlijk één grote polder is, wordt nog eens bevestigd wanneer wij in het landschap erna overal grote dijken zien liggen die geen dienst meer lijken te doen. Dat zijn de voormalige zeedijken die vaak al eeuwen oud zijn. Soms zijn er doorgangen doorheen gegraven waar de weg doorheen loopt en waar wij doorheen rijden. De dijken zelf zijn eigendom van de Staat. Die heeft men nooit afgegraven om zo geen ruzie onder de boeren te krijgen over welk stuk land van wie is exact. Bovendien is het natuurlijk van historisch belang en alweer is het heel bijzonder. Een dijk hier, een dijk daar, een doorgang er doorheen of de weg die er overheen gaat, het mooie platte landschap besprenkeld met ouderwets aandoende dorpjes... echt super. De vliegenpoepjes op de kaart zijn niet van vliegen. Dat zijn echt leuke dorpjes.

Wat wel opvalt is dat God's Akker ruim vertegenwoordigd is. Waar wij in het westen onze begraafplaatsen toch meestal buiten het bewoonde gedeelte hebben, liggen die hier vaak in het centrum van het dorp, heel centraal en overduidelijk aanwezig. Dat doet me dan weer een beetje aan Polen denken waar dat ook vaak het geval is. Alhoewel niet op een negatieve manier, komt het toch een beetje vreemd over. Ik had dat zeker niet verwacht.

Na enige tijd komen we dan weer in de buurt waar de rit is begonnen. Tijd om dan even af te stappen voor strategisch overleg : waar gaan we vanaf hier naartoe en wat gaan we verder doen ?

Afbeelding

Een saffie mag daarbij uiteraard niet ontbreken :-). Goed voor de economie, zie het maar zo. Echte plannen hebben we niet, behalve dan dat het voor ons allemaal vanwege de wind en zo best wel vermoeiend is geweest. Roelf moet ook uiteraard weer terug naar zijn familie. En ikzelf moet vanavond vanaf 9 uur live de lucht in voor XL Radio FM als DJ, live vanuit Groningen ! Een primeur. Zowel voor Groningen als XL :-P. Een digitale studio heb ik bij me dus als de internetverbinding het houdt (hey, het is Groningen :-D) dan moet dat wel goed gaan. Uit eten gaan we dus niet, bovendien was het gisteren al duur genoeg, en we besluiten dan later wel iets te laten bezorgen.

Afbeelding

Vanaf deze lokatie schiet ik dan toch nog een plaatje van het absoluut mooie Groningse landschap. Ben je er nooit geweest , dan zou ik er zeker eens naartoe gaan. Alleen.... en dat zie je hier overal in zowat elk dorpje... is de straatnaam Eigen Weg heel populair. Maar vervolgens staan er geen huisnummers bij. Hoe weet je dan waar je moet zijn of waar de post bezorgd moet worden? Rare jongens, die Groningers.

Afbeelding

Het blijft mooi op de weg met al die Grand Dinks :-). De nuchtere Groningers besteden er niet veel aandacht aan maar onze stalen rossinnen presteren perfect ondanks de weersomstandigheden. @tomosje gaat weer voorop richting zijn eigen dorp en verder, en geeft ons een slinger de juiste kant op. Op een bepaald moment gaat eenieder zijn weg en hij belooft ons morgen nog uitgeleide te doen en ons te vergezellen op een klein stukje van de lange weg naar huis. @HarryC gaat terug naar zijn eigen Bed & Breakfast maar zal later vanavond nog even naar ons in Doezum komen vanwege de radio-uitzending. De baas moet me wel in de gaten houden hè ? ;-).

Sommige dingen zijn van zichzelf eigenaardig en interessant. Zo had Roelf iets van metaal in zijn tuin staan dat verroest was maar waarvan de patronen mij deden denken aan ijskristallen, een soort van rijp. Maar dan van ijzer en bruin van de roest. Dus toch maar even een foto van gemaakt, juist omdat het zo bijzonder is. Het zijn de details die 't 'm doen.

Afbeelding

En terwijl de avond valt op deze tweede dag van deze reis, wordt het dan eindelijk een beetje windstil. In het Amsterdamse Sie je de Son in de See Sinken, maar hier uit zich dat anders. Silhouetten tegen de avondlucht... en het is hier stil... heel stil. Dat maakt een heel bijzondere atmosfeer.

Afbeelding

Vanavond zijn we dus veel vroeger terug dan gisteren en dat bevalt de landheer een stuk beter. Zelf zijn we ook best wel moe dus erg is dat niet. Maar dan wil je eten bestellen... De landlady weet van niets want die bestelt nooit iets voor thuisbezorging. Het eerste dorp voor afhalen ligt 10 kilometer verderop. En bezorging... alle bekende en grotere ketens zijn in deze regio niet vertegenwoordigd. Tja... echt in the middle of nowhere dus. Dat heeft dus ook wel eens z'n nadelen ;-). Na flink wat zoeken vinden we een échte (!) Italiaanse pizzeria die ook Mexicaanse en Turkse gerechten serveert en bezorgt. Echt Italiaans dus. Uh-huh. Ze zitten wel 20 kilometer verderop (in Friesland! :-D ) maar dat lijkt geen probleem en de online beoordelingen zijn goed. We bestellen dus een paar dingetjes en inderdaad na een uur of zo worden die perfect afgeleverd. Aan de achterdeur :-). Intussen ga ik de lucht in met de radio-uitzending en dat gaat allemaal prima. Harry komt nog even buurten, gezellig ! Maar tegen middernacht gaat hij ook op zijn eigen verblijf aan. Morgen hebben we namelijk nog een hele lange reis richting huis te gaan. Ik draai nog even door (qua muziek dan hè ;-) ) tot ongeveer half twee. Als je eenmaal begint met muziek draaien en je hebt feedback van de luisteraars, dan is dat zeer verslavend en zo moeilijk om mee te stoppen. Maar ik moet wel verstandig zijn en toch ook mijn rust nemen. De rest van Team Doezum is tenslotte ook allang in dromenland. Na nog een kort Skype gesprek sluit ik de boel dus af en ga nog even naar beneden naar de achterdeur voor een laatste sigaretje alwaar de meisjes gezusterlijk naast elkaar staan te slapen.

Afbeelding

Jullie hebben je best gedaan vandaag. Ik ben trots op jullie. Slaap zacht. Sssshhht.... morgen weer een lange dag.

Afbeelding

Mooi hè...
2 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Terra Incognita (Groningen or Bust)

Bericht#10 » 06 mei 2017, 19:19

Jeej, alweer zo'n lekker weglees verhaal.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer