Omdat ik mijn SYM in weer en wind ga gebruiken ben ik eens gaan zoeken naar handvatverwarming. Dit mede omdat ik slechte doorbloeding in mijn handen heb en alle warmte welkom is in de winter.
De USB-aansluiting is een gevolg van dat mijn Symphony ST blijkbaar een voorraadmodel was waar dit af fabriek niet op zat.
Wat heb je nodig?
- Basiskennis en basisgereedschappen. Dit moet niet je eerste project zijn.
- Een oud netsnoer (220V) van bijvoorbeeld een computer
- Een zekeringhouder met een zekering van 5 of 10 Ampère.
- Een Relais, het liefst met een relaisvoet
- Soldeerbout
- Isolatietape
- Kabelschoentjes met oogje M6
- Lijm
- Trekbandjes (tyrips)
- Een set handvatverwarming
- Een USB aansluiting.
Laten we met de laatste 2 beginnen. Ik kocht deze handvatverwarming voor $9,16.
Het mooiste aan deze set vind ik dat je het bijna onzichtbaar kunt monteren en zonder wijzigingen aan je kappen. De schakelaar zit verborgen in het linker handvat en is met de duim te bedienen in 5 standen. Meten met de multimeter leert dat dit het stroomverbruik in de verschillende standen is:
- uit
- 1,2A
- 1,5A
- 1,7A
- 2,1A
Hiermee heb je dus 2,1 x 13,6 = ruim 28W aan verwarming.
De USB-aansluiting komt eveneens uit Honk Kong ofzo en kostte mij $4,25
Of het werkelijk de stroom levert die erop vermeld wordt weet ik niet omdat ik geen apparaat heb wat op USB zoveel stroom verbruikt. Wel heb ik even de output gemeten.
Tijdens het fotograferen zakt de laadstroom van mijn telefoon wat in, maar de hoogst gemeten stroom is 0,89 Ampère. In een powerbank is dit hetzelfde, dus is de Chinese lader krachtig genoeg voor mijn smartphone.
Dan moet het nog aangesloten worden.
Gebruik je verstand! En een zekering!!! Dit is serieus de belangrijkste stap. Maak je een fout dan brandt wellicht je scooter af, inclusief het gebouw waar je 'm in of tegenaan geparkeerd hebt. Dat wil dus niemand!
Ook kun je beter niet de kabelboom van je scooter extra belasten met accessoires. Gebruik het liefst een relais die draden vanaf je accu schakelt. Dus niet de boel rechtstreeks op de accu, anders start je scooter 's ochtends niet meer.
Ik gebruikte een 3 aderig netsnoer van een computer om van het relais en de accu naar het stuur te komen. Deze draden zijn met 1,5mm2 dik genoeg, lekker soepel, bij elkaar gebundeld en slijtvaster dan 3 losse draden. Bovendien erg gemakkelijk te verkrijgen. (kijk eens op zolder en anders bij de kringloop) Voorwaarde is wel dat het moet passen. Ik hield een centimeter of 5 over terwijl ik het ruim gelegd heb. Je stuur moet alle kanten op kunnen bewegen en de kabel mag nergens aanlopen.
Als je bij de Symphony ST het snoer wil leggen is het verwijderen van de accuklep en het modderschild achter het voorwiel voldoende. De stuurkappen moeten er sowieso vanaf om de handvatverwarming te monteren. De rest kun je er wel tussendoor rommelen. Alles goed vastzetten met trekbandjes!
De zekering en het relais kun je het best op een goed bereikbare plek monteren. Mocht er ooit een storing aan je systeem zijn, kun je er ook nog een keer bij. Ik koos ervoor om het onder de accuklep te monteren.
Om het relais te schakelen koos ik ervoor om de draad van het dimlicht te pakken. Nu is het zo dat als je met grootlicht rijdt, je accessoires niet werken. Vraag jezelf dus af hoeveel je hiermee rijdt. Anders moet je een draad vanaf je contactslot zoeken. Dit is de enige plek waarbij de originele kabelboom aangeraakt wordt.
Gebruik geen scotts-blokjes! Gooi die bende weg en koop een soldeerbout. Een nette soldeerverbinding maken is niet moeilijk en een soldeerbout om draden te solderen kost misschien €15,- Of leen er 1 van iemand. Je hebt echt geen soldeerstation nodig. Zit je bout vol troep van de harskern? Voorzichtig met de (schone) staalborstel schoonmaken met warme bout. Een goede soldeerverbinding ziet er zo uit:
Je ziet hier dat de originele bedrading niet onderbroken is, maar dat de isolatie op een klein stukje weggehaald is en de extra draad eromheen gedraaid zit. Eenmaal gesoldeerd en geïsoleerd met tape is dit een 100% storingsvrije verbinding.
Als je de stuurkappen gedemonteerd hebt moeten eerst de oude handvatten eraf. Eerst de 'bar-ends' verwijderen. Draai de inbus slechts een paar slagen los, anders ben je het moertje kwijt wat aan de andere kant van het rubber zit.
Begin bij de gashendel. Je moet zeker weten dat dit goed gaat. Draai de messingkleurige schroef los.
Hierna kun je de schelpjes loshalen die de gaskabel geleiden. Daarna schuif je het oude handvat er zo af.
Pas eerst het nieuwe handvat! Ik had een set die stroef ging en ik niet gemonteerd heb! De tweede set van een andere leverancier paste wel. Er was wel een aanpassing nodig.
Kijk goed naar hoe je gaskabel erin komt en of je gasklep helemaal van stationair naar volgas kan. Bij mij was het weghalen van een klein stukje aanpassing genoeg. Dit kan met een stanlymes.
Vervolgens kan de rechter kant volledig gemonteerd worden. Kijk goed dat alles op z'n plek valt en je gashendel soepel te bewegen is!
Het linker handvat zit gelijmd. Vaak lees je dat ze eraf gesneden worden, maar dit is zonde! Steek een kleine schroevendraaier aan 1 kant erin en spuit wat WD-40 (met een spuitbus met een rietje) tussen de stuurbuis en het handvat.
Indien nodig ook aan de andere kant en na wat rommelen schuif je 'm er zo vanaf.
Nu moet je de boel goed ontvetten met bijvoorbeeld remmenreiniger.
Het nieuwe handvat heeft een schakelaar die je goed wilt positioneren. Ga dus even op je scooter zitten om te kijken dat deze goed komt.
Op zich gaat het handvat best stroef op de stuurbuis, maar ik besloot toch wat spuitlijm te gebruiken. Ik heb het in het handvat gespoten. Zodoende komt het overtollige er aan de buitenkant uit i.p.v. dat het zich ophoopt aan de kant van je stuurkappen.
Met een stuk hout en een kunststof hamer sloeg ik het handvat op z'n plek. Hij zou naar mijn mening nog verder kunnen, maar meer beweging kreeg ik er niet in.
Met beide handvatten gemonteerd ziet het er zo uit.
Vervolgens kun je de set aansluiten op je getrokken kabel vanaf het relais. Hierop sluit je ook je USB-aansluiting aan. Dit deed ik met 2-aderig speakersnoer van enige dikte. (ik denk ongeveer 0,75mm2)
Het gat voor de USB-aansluiting in het dashboardkastje is al voorbereid, echter wil dit apparaat er net niet in. Een halve minuut vijlen later wel.
En eenmaal aangesloten ziet het er zo uit.
Vandaag een rit van een uur gemaakt. Mijn telefoon was van 30% naar ruim 80% geladen terwijl navigatie en Spotify aanstonden, als mede de bluetoothverbinding naar mijn helm. Het scherm was wel uit.
En de verwarming doet het prima. Met blote handen wordt het zelfs onaangenaam warm. Met handschoenen aan warm, maar de isolerende werking van je handschoenen zorgt ervoor dat een deel je hand niet bereikt op snelheid. In de stad of bij een stoplicht warmt het je hand wel goed op. Wellicht dat gebruikers van een windscherm waarbij de handen ook afgedekt zijn hiervan veel meer profijt hebben.
Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Indien het antwoord een bijdrage levert, zal ik de T.S. ook aanpassen.