ONDERHOUD / REVISIE

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#1 » 20 sep 2017, 12:52

M'n scooter Sym Symphony uit 2010 krijgt vermoeiheids verschijnselen :? M'n linker schokbreker voor is kapot. 2e hands was helaas niet meer voorradig. :taz: Dus maar een nieuwe besteld. Vanmorgen binnen gekregen.
Afbeelding
De uitlaat heeft z'n beste tijd gehad. Vorig jaar zat er al een klein gaatje in. Gerepareerd met matje en pasta en is nu nog steeds dicht. Maar de uitlaat begint nu in z'n geheel te roesten. Ook een nieuwe besteld en gelijk maar gewrapt :mrgreen:
Afbeelding
2 weken geleden brak de midden standaard af <<<
Afbeelding
Ondanks dat hij er niet zo best uit zag toch maar laten lassen door een collega voor slechts €5,= en nu geheel in de ijzer menie gezet.
Afbeelding
Morgen maar zwart schilderen
Afbeelding
Zo vandaag klaar met de middenstandaard. Tjonge wat een probleem om de veer op de standaard te krijgen. Gelukkig advies op de chat box gekregen en nu toegepast. Met een sterk touwtje dubbel en dan naar achter trekken ging na vele keren proberen uiteindelijk goed :o
Wat een kracht moet je ontwikkelen en dan ook nog sturen.
Afbeelding
M'n linker schokbreker moet vervangen worden.
Links de nieuwe en rechts de oude.
Afbeelding
De schokbreker monteren gaf ook nog wat problemen. Tikken kan niet en hij moet precies gelijk komen ten op zichte van de ander maar met waterproof schuurpapier en met autowash kreeg ik hem toch precies op z'n plaats. Daarna bouten er in en met een momentsleutel de boel vast gezet
Afbeelding
Nu ik de boel toch los heb besloten om het voorspatbord opnieuw te spuiten. Enkele maanden geleden onder uit gegaan :cry: en had veel krassen op het spatbord zitten. Ziet er nu aardig eruit maar ik ben een amateur.
Afbeelding
Morgen nog maar een deklaag erop.
Kreeg vandaag m'n led knipperlichten binnen. Ik heb teven een elektronisch gestuurd relais hiervoor geplaatst. Knipperlichten werken naar behoren

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oldy op 25 sep 2017, 20:52, 11 keer totaal gewijzigd.
2 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#2 » 20 sep 2017, 12:59

Doe je goed Oldy!

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#3 » 20 sep 2017, 14:48

Oldy, hoeveel betaal je nog voor zo'n nieuwe schokbreker?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#4 » 20 sep 2017, 16:04

Bij de firma Zandri €99,=. Goedkoopste tot nu toe.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#5 » 20 sep 2017, 16:42

Goed werk Jan.
Kan je die schokbreker vervangen zonder je stuur te moeten demonteren of niet?
Mijn wille Liberty had ook een versleten voorvork, maar ik durfde zelf die reparatie niet aan. :nono2:
Vandaar de aankoop van de grijze uit 2012, waarvan de schokbrekers soepeler waren en de scooter prettiger aanvoelde.
Veel succes met de renovatie en kom hem als die klaar is maar even showen in Maassluis.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#6 » 20 sep 2017, 19:10

In principe is het vervangen van een voorpoot niet zo heel erg ingewikkeld.
Kwestie van alles wat eraan vastzit verwijderen en de boutjes die hem vastgeklemd houden losdraaien.
Het stuur blijft gewoon op zijn plaats.
Dan wrik je hem los en plaats je de nieuwe poot in omgekeerde volgorde weer terug.
Alles weer goed vastzetten met de momentsleutel.
Waar ik Jan wel even voor wil waarschuwen is dat hij van de oude veerpoot het best even de vork-olie ververst.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#7 » 26 sep 2017, 19:41

Zo morgen beginnen met opbouwen. Even een usb aansluiting inbouwen. Voorlopig maar rechtstreeks aansluiten op de accu. Trek de zekering er wel uit als ik hem niet gebruik :darulez: NIET VERGETEN :!: Ik wil zaterdag mee met de lichtjestour. Naderhand met een relais over het contactslot
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#8 » 26 sep 2017, 20:10

Sluit de Boel maar goed aan ... anders een ZEER Mooi lichtjes Toer.... Scooter in de Fik .. tijdens de Toer .
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#9 » 26 sep 2017, 20:36

Oldy schreef:Zo morgen beginnen met opbouwen. Even een usb aansluiting inbouwen. Voorlopig maar rechtstreeks aansluiten op de accu. Trek de zekering er wel uit als ik hem niet gebruik :darulez: NIET VERGETEN :!: Ik wil zaterdag mee met de lichtjestour. Naderhand met een relais over het contactslot

Als je wilt weten hoe ik het deed, kun je in dit draadje misschien nog wat inspiratie opdoen.
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#10 » 28 sep 2017, 20:28

Nu de voorkap open ligt besloten om gelijk maar een usb aansluiting te maken voor de navigatie. Gezien dat ik met de lange afstanden nu al verschillende keren verkeerd gereden ben en ik af en toe de weg kwijt was staat er op m'n telefoon een navigatie programma.
Ik dacht op mooi plekje te kunnen inbouwen zoals bij de nieuwe scooters in het handschoenen kastje, lekker droog en weing kans op sluiting. Nou dit is mislukt zie andere topic.
Maar om mee te kunnen naar de "Lichtjestour" alles dicht schroeven maar. Wordt vervolgd
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer