Vol of halfsynthetisch?

Gebruikersavatar
WilfredK
Berichten: 64

Vol of halfsynthetisch?

Bericht#1 » 18 okt 2017, 14:07

Dag beste mensen,

Vandaag is mijn people voor de eerste beurt geweest.
Nu heb ik even gevraagd welke olie zij er ter vervanging in hebben gedaan.

Dit schijnt Repsol 10w-40 te zijn (semi synthetisch).
Nu ken ik dit merk helemaal niet eigenlijk. Is dit een beetje goede olie? En zijn er nadelen ten opzichte van vol synthetische olie?

Ook zag ik op de bon dat er geen transmissie olie vervangen is. Ik dacht dat dat standaard was bij een eerste beurt maar daar denkt mijn dealer dus anders over. Wat zeggen jullie...zal ik het zelf toch nog even moeten vervangen?
0 x
**Behave, stay safe**

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#2 » 18 okt 2017, 14:28

Repsol is also in Germany and recommended e.g. by Honda.
Semi synthetic is usually good enough for anything below race. See your manual.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
People S
Voormalig STN Lid
Berichten: 38

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#3 » 18 okt 2017, 14:33

Bij mij people S ook niet de transmissie vervangen
Toen ik 4000 op de teller had wel de olie laten vervangen.
Maar volgens de dealer was het niet nodig deed hij pas bij de 10000 km
Toch laten doen ,zo meneer zij het jonge monteurtje het was wel nodig,dat dacht ik al zei ik
Het is normaal bij de 1e beurt om deze olie ook te vervangen en dan om de 4000 vind ik en doe ik
Hier zullen wel de nodige reacties op komen
Gewoon vervangen en het is beter zeker bij de 1e beurt Scooters in gereden wat inloop slijtage dus olie wisselen groet john
2 x
:thumbsup:

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#4 » 18 okt 2017, 14:50

Bij mijn New Dink is de transmissieolie ook vervangen tijdens de 500 km beurt.

Repsol is een ordentelijk oliemerk.

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#5 » 18 okt 2017, 15:15

Ze doen ook wel eens wat aan reclame.

Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#6 » 18 okt 2017, 15:21

Als bij het eerste onderhoud word aangeraden om transmissieolie te vervangen is dat om eventuele mankementen in die aandrijving op te sporen. Draadjes of stukjes metaal zouden wijzen op een (zeer onwaarschijnlijke) fout binnenin.
De huidige 80w90 (G5) transmissieolie is zo goed dat zelfs elke 20.000 km verversen nog aanvaardbaar is.
Als ik na 20.000 km olie ververs is deze nog even helder als nieuwe olie, mijn dealer is het hier helemaal mee eens.
Anderzijds kan je stellen dat 2€ (6€ per liter) voor een olieverversing geen geld is, ik ga er voor het gemak van uit de je hoogstens 200 cc nodig hebt?
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
WilfredK
Berichten: 64

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#7 » 18 okt 2017, 15:25

Wat het merk betreft denk ik dat het wel goed zit dan...bedankt!

Blijft de vraag open staan of ik het niet moet vervangen door vol synthetisch...in het boekje staat dat overigens ook aangegeven. Of volstaat half synthetisch, wat Thomas zegt, ook?

De transmissie olie zal ik zelf toch nog even, preventief, vervangen.
0 x
**Behave, stay safe**

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#8 » 18 okt 2017, 15:36

Ik doe al een poosje (al circa 24000km) zelf het olie vervangen en heb dus al menige verschillende oliën kunnen uitproberen. Van de dure merken tot de Action's. De laatste keer was ik benieuwd naar het verschil van 5w40 en 10w40; dus heb ik Valvoline 5w40 gebruikt.
Deze was een vol-synth en ik moet zeggen; ik vind 'm heerlijk soepel lopen. De enige manier om 'm nog soepeler te laten rijden is door 2T olie in mijn benzine te gooien.

Let wel op de API/ACEA classificaties, des te hoger de S* letter, des te beter de kwaliteit. Lees hier voor meer info over classificeringen: http://www.tribolex.nl/api.html
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#9 » 18 okt 2017, 15:52

Ergens op het forum heb ik gelezen dat je nooit moet overschakelen naar full synthetisch als je daarvoor 1/2 synthetische olie heb gebruikt. Door de dope die in de olie zit lost alle verontreinigingen op en gaan in lagers en afdichtingen zitten of beschadigen keerringen. In de scooter zit niet een echte oliefilter die verontreinigingen er uit filtert. Gevolg schade. Vind het inderdaad vreemd dat de transmissie olie niet vervangen is. Bij scooters kunnen nu alles is ingelopen diverse metaal deeltjes in de olie zweven. Daarna zal inderdaad de olie lang erin kunnen blijven. Olie in versnellingsbakken van auto's worden ook niet vaak vervangen
Laatst gewijzigd door Oldy op 18 okt 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#10 » 18 okt 2017, 22:34

Oldy schreef:Ergens op het forum heb ik gelezen dat je nooit moet overschakelen naar full synthetisch als je daarvoor 1/2 synthetische olie heb gebruikt.


Dat kan ik beamen. Ik doe het dan ook niet.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer