Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#1 » 03 feb 2018, 21:39

Regelmatig lees je hier over oliekwaliteit en de vraag welk smeermiddel geschikt is voor jouw tweewieler. Dit is een erg interessante discussie en er wordt een hoop geroepen. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar wat zijn de feiten?

Disclaimer: Aan deze bijdrage kunnen geen rechten worden ontleend!

Wat zegt de fabrikant?
Dit is de belangrijkste vraag. Het advies van de fabrikant is leidend en volg dit op!
In het instructieboekje van mijn SYM Symphony ST staat:

Afbeelding

Er staat dus als advies:
- (API) SH/CD
- SAE 10W-30 grade or better engine oil.
- Use SAE 5W-40 when outside temperature is below 0℃.

Wat betekent dit?
Eerst de API-classificaties. In dit artikel op Wikipedia kun je hierover lezen. Ik vat het even samen:
Motorolie moet voldoen aan bepaalde eisen voor oxidatie, de opbouw van sludge, slijtage van motoronderdelen, olieverbruik, verbrandingsresten en brandstofverbruik.

In dit geval wordt de SH/CD standaard gegeven. Wat is dit?
De letter S staat voor Spark ofwel dat de ontsteking door een vonk plaatsvindt. Een ingewikkelde manier om een benzinemotor te omschrijven.
De letter C staat voor Compression, de onsteking gebeurd door de warmte van de compressie. Dit is bij een Dieselmotor het geval.
Zo zie je de onderverdeling waarbij de H en de D iets zeggen welke specifieke eisen de motorolie aan moet voldoen. Wij zijn dus op zoek naar motorolie die aan de SH norm voldoet.

Na wat verder zoeken kom je vanzelf een lijst tegen met een verklaring van de API-classificaties.

Voor de SH norm staat:

Afbeelding

Dit is al een hele oude classificatie. Er staat ook:
For automotive gasoline engines, the latest API Service Category includes the performance properties of each earlier category and can be used to service older engines where earlier category oils were recommended.

De tweede letter van de norm is op alfabetische volgorde, zoals in de tabel te zien is. Elke olie waarvan de norm nieuwer is dan de voorgaande bevat ook de eigenschappen van de oude norm.
Nu weten we wat we moeten hebben.


Wat (ver)koopt men in de winkel?

Meerdere mensen spraken over de Valvoline olie van de Action. Om aan alle twijfels maar eens een eind te maken, kocht ik een fles met de juiste viscositeit voor mijn scooter.

Afbeelding

Gauw kijken aan welke norm deze olie voldoet!

Afbeelding

De classificatie van deze olie is SN. Volgens de tabel is dit de jongste norm voor benzinemotoren en zodoende veel beter dan voorgeschreven. Het zou dus in praktisch elke benzinemotor kunnen, tenzij de fabrikant een andere normering voorschrijft. Je leest wel op de verpakking dat er nog meer voorschriften zijn waar deze olie aan voldoet, of misschien juist niet. Voor mijn Symphony ST is het in ieder geval prima. :thumbsup:
Kosten? €5,- per liter.

Maar wacht, waarom is dit een ander etiket dan de Valvoline die ik bij een grossier bestel? Dat zoeken we uit!
Nemen we Valvoline Synpower. Op dit productblad lees je:
API SL, SM, SN/CF

Voor ons de belangrijkste gegevens. Deze olie voldoet aan dezelfde norm als de fles die we bij de Action kochten.

Is dit dan een hele oude voorraad?
De datum op de fles zegt 18/9/2017. Die is nog niet vintage zeg maar. Of is het de houdbaarheidsdatum? :rlol:

Maar wie produceert dat spul dat? Wat staat er nou toch?
Er staat Ellis Enterprises. Ik heb gezocht naar het adres en dit is hetzelfde op Google als op de fles. Ook Valvoline zelf zit op dit adres.

Dus de standaard is goed, nu de viscositeit nog.
Gebruik altijd wat voorgeschreven wordt, meng niet(zomaar) verschillende viscositeiten en gebruik vooral je verstand!
Dat gezegd hebbende, rijd ik momenteel rond met 2 verschillende merken. Ik had wat olieverbruik en heb dit aangevuld. Total op Castrol, beiden 5W40. Volgens de theorie op school moet dit geen problemen opleveren. We komen dan weer bij voorgenoemde standaards terecht. Ook mijn dealer zei dat het niets uitmaakt, zo lang het maar volsynthetische olie is.

Wat is viscositeit eigenlijk?

We kennen allemaal dit soort tabellen wel (hoop ik)

Afbeelding

Wat zegt dit allemaal?
De meeste motorolie (zo niet alle) die je koopt is multigrade olie. Dit betekent dat olie aan bepaalde eigenschappen voldoet bij koude en warme motor. In de tabel zie je het toepassingsgebied waarbij de buitentemperatuur de graadmeter is voor het olieadvies. Vroeger had je single-grade olie. Die was vooral bij koude motor erg dik.
Kun je dan 5W40 in alle motoren gooien? Nee, voor de ene motor is dit te dik, voor de andere te dun. Of de olie heeft specifiek andere eigenschappen. Je ziet wel dat 5W40 in de tabel het voorschrift van 10W30 volledig overlapt. Dus in de zomer kan dit er ook prima in wat mij betreft.

Let ook op het verschil tussen volsynthetische en semi-synthetische olie. Een 10W40 olie is meestal semi wat inhoudt dat er een deel minerale olie gebruikt wordt. Vaak wordt voorgeschreven of dit noodzakelijk is. Ik weet alleen dat het niet lekker mengt onderling en mijns inziens is een volsyntheet beter, maar daarover zullen de meningen verschillen.

Waar is de olie van de Action niet voor geschikt?
Voor auto's met een roetfilter, zoals op het display in de winkel geschreven staat. Doe dit dus ook niet!

Kan ik dan de Techno olie van een euro goedkoper ook gebruiken?
Geen idee, heb ik mij niet in verdiept. Misschien kan iemand een foto van het etiket delen?

Leuke praatjes, maar ga je dit zelf ook gebruiken?
Jazeker, binnen nu en 3 weken gaat het in mijn scooter.

Ben jij verkoper van dat spul ofzo?
Nee, net zo onafhankelijk als jullie. Maar wel prijsbewust en ik deel graag mijn kennis. :bighug:

Maar, maar, mijn dealer gebruikt 4T scooter power high rev' premium olie. Waarom is dat dan?
De 4T olie voor motorfietsen heeft bepaalde eigenschappen omdat een motorfiets een natte plaatkoppeling heeft. Dit komt in een scooter niet voor. We hebben immers een automaat met vario en een (droge) centrifugaalkoppeling.
De reden achter speciale scooterolie weet ik niet. Zou iemand dat eens aan zijn/haar dealer kunnen vragen? Een 4 takt benzinemotor met distributieketting is niet veel anders dan wat in een auto zit. It ain't rocketscience...
Helemaal omdat je ziet dat het voorschrift tevreden is met een hele oude norm wat olie betreft.

Dus goed kijken wat ik je boekje staat, en wellicht wat geld besparen!

Ik zeg, doet u mij maar een bakkie! Proost! :slurp:

Edit: Discussieer overigens gerust hierover. Ook ik heb niet alle kennis in huis!
7 x

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#2 » 03 feb 2018, 23:33

rij zelf al jaren met olie van action merk techno nou is dit wel tweetaktolie dus een heel ander verhaal als viertakt maar toch voor 4 euro de fles smeert prima geen aanslag op bougie en geen problemen met lager en ik spaar de peugeot elystar niet :yahoo:
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#3 » 03 feb 2018, 23:43

@Spikey; Dus is het een beetje de Bavaria onder de oliemerken. Die brouwen zowat al het goedkope supermarktbier.

https://youtu.be/fBWMlYrLe0Y
1 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#4 » 04 feb 2018, 01:19

Ik zie het zelfde als de benzine bij een goedkope pomp vandaan halen, of je haalt het bij een duurdere pomp.. Mijn beleving is dat goedkopere pomp toch de benzine zo aanvult me addictieven om de benzine goedkoper te krijgen.

Ik merk toch echt het verschil met brandstof van de tango of brandstof van de makro..

Met de tango benzine blijft de motor helemaal niet stationaire lopen en viel continu gewoon uit.. (en eerst denken dat het aan vervuiling lag van de carburateur (beetje raar bij 3400 km). En daarnaast wilde ik ook nog de carb beter afstellen.. Gelukkig niet gedaan.. Toen brandstof bij de makro gehaald.. Start gewoon normaal..

Je kan alleen iets goedkopere aanbieden als je er meer `troep`er door mengt om de opvulling van de extra benzine aan te vullen.
Tegenwoordig word toch alles al gemengd met dat biologische troep wat ze erbij doen.

Maar verder hoeft goedkope olie niet perse slechter te zijn.. Maar neem aan dat ze sjoemel truukjes toepassen om de volume het zelfde te krijgen, maar je werkelijk wel minder brandstof krijgt.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#5 » 04 feb 2018, 05:49

Hier al jaren olie van Valvoline (Action) in zowel de Kymco Like als in de Yaris T Sport.
De laatste lust een slokje olie (1:3000) en ik gooi gewoon 5W30 bij de olie die de garage erin gooit bij een beurt.
Nooit probleem mee gehad.
Kymco loopt ook prima tot op heden.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#6 » 04 feb 2018, 07:45

Klapband schreef:Ik zie het zelfde als de benzine bij een goedkope pomp vandaan halen, of je haalt het bij een duurdere pomp.. Mijn beleving is dat goedkopere pomp toch de benzine zo aanvult me addictieven om de benzine goedkoper te krijgen.

Ik merk toch echt het verschil met brandstof van de tango of brandstof van de makro..

Met de tango benzine blijft de motor helemaal niet stationaire lopen en viel continu gewoon uit.. (en eerst denken dat het aan vervuiling lag van de carburateur (beetje raar bij 3400 km). En daarnaast wilde ik ook nog de carb beter afstellen.. Gelukkig niet gedaan.. Toen brandstof bij de makro gehaald.. Start gewoon normaal..

Je kan alleen iets goedkopere aanbieden als je er meer `troep`er door mengt om de opvulling van de extra benzine aan te vullen.
Tegenwoordig word toch alles al gemengd met dat biologische troep wat ze erbij doen.

Maar verder hoeft goedkope olie niet perse slechter te zijn.. Maar neem aan dat ze sjoemel truukjes toepassen om de volume het zelfde te krijgen, maar je werkelijk wel minder brandstof krijgt.


Voor mijn werk kom ik vaak bij een groot brandstoffen opslag concern waar elke week grote tankerschepen uit heel de wereld brandstof aanleveren.
Als je bij de laadperrons van de vrachtwagens ben zie je veel bekende maar ook witte pomp perrons maar de benzine is gewoon uit de zelfde tanker alleen wordt er per merk een additief bij gedaan zodat ze aan de beloofde waardes komen.
1 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#7 » 04 feb 2018, 08:41

Ten eerste, het is een verslag waar alles duidelijk gesteld word, wie dit leest is voldoende op de hoogte en heeft geen boodschap aan uitgebreidere toelichting. Bedankt.
Ten tweede ik rijd elke winter (5 maanden ongeveer) op de getoonde Action 5w40 olie, tot nu zonder problemen. Ik denk er sterk over om, als mijn voorraad Putoline estertech 10w40 op is , om op de action olie te blijven rijden.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#8 » 04 feb 2018, 09:18

bertocello schreef:Ten eerste, het is een verslag waar alles duidelijk gesteld word, wie dit leest is voldoende op de hoogte en heeft geen boodschap aan uitgebreidere toelichting. Bedankt.
Ten tweede ik rijd elke winter (5 maanden ongeveer) op de getoonde Action 5w40 olie, tot nu zonder problemen. Ik denk er sterk over om, als mijn voorraad Putoline estertech 10w40 op is , om op de action olie te blijven rijden.

Ten eerste, bedankt voor het compliment! :bighug:
Ten tweede, is die Putoline een volsyntheet of een semi-syntheet?

De eerdere praktijkervaring van de mensen hier wekten bij mij de interesse en zorgden ervoor dat ik het uitgezocht heb. Zo is de cirkel weer rond. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#9 » 04 feb 2018, 09:19

Wij hebben 383.000 km-ter gereden met de Citroën Xara Picasso met Valvoline 10w40 motorolie, ook bij Bouwmarkten
te koop zoals o.a de Gamma. Niets mis mee met Valvoline ook niet bij de Action zoals velen dat wel weten.
Deze Valvoline op de foto is ook o.a uitstekend te gebruiken voor de Piaggio Liberty.
Nu moet ik wel een kanttekening maken, de Jaso MA2 hoort niet tussen deze specificaties. Ik denk een foutje waardoor
de Action deze hele handel heeft opgekocht.
Laatst gewijzigd door René K op 04 feb 2018, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#10 » 04 feb 2018, 09:45

2nd picture shows a JASO-MA2 oil.
Without friction-reducing additives, that deposit on the contact surfaces.
Those additives are not good in engines which have integrated clutch/transmission (motorcycle standard), therefore also in engine oil. Clutch may then start to slip.
Most scooters or cars don't need that oil, but it doesn't harm either. Fuel consumption might be a very little bit higher than with those additives.
1 x
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer