Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#221 » 03 jun 2018, 13:59

Ecstechneut schreef:Op de band staat een draairichting. Controleer die ipv visueel het profiel.
Dan zal je waarschijnlijk zien dat de band juist gemonteerd zit

Ik kijk ook juist naar de pijl op de band. Bij de citygrip winter staan er 2 pijlen, 1 voor front en 1 voor rear en ze wijzen allebei een andere kant op. vandaar mijn vraag.
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#222 » 03 jun 2018, 14:13

dat zijn banden die op het voor en het achterwiel gemonteerd kunnen worden. Maar dat wel met een tegenovergestelde draairichting. Daarom staat er zoeits als dit <---Front rear----->
0 x

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#223 » 03 jun 2018, 14:23

FTrotsenburg schreef:dat zijn banden die op het voor en het achterwiel gemonteerd kunnen worden. Maar dat wel met een tegenovergestelde draairichting. Daarom staat er zoeits als dit <---Front rear----->

Ja dat weet ik :)

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld denk ik, excuus. Ik wil weten wat de gevolgen zijn als deze niet op de juiste manier op de voorband zit. Slijt hij harder, is het weggedrag minder ? Dat soort dingen. Anders bespaar ik mijzelf de moeite en laat hem lekker zo zitten.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#224 » 03 jun 2018, 16:16

Ik heb deze type/merk banden ook gehad, voor in een A stand zoals op de foto, en achter in een V stand volgens
draairichting.
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#225 » 03 jun 2018, 16:34

JMans schreef:
FTrotsenburg schreef:dat zijn banden die op het voor en het achterwiel gemonteerd kunnen worden. Maar dat wel met een tegenovergestelde draairichting. Daarom staat er zoeits als dit <---Front rear----->

Ja dat weet ik :)

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld denk ik, excuus. Ik wil weten wat de gevolgen zijn als deze niet op de juiste manier op de voorband zit. Slijt hij harder, is het weggedrag minder ? Dat soort dingen. Anders bespaar ik mijzelf de moeite en laat hem lekker zo zitten.



Bandenhebben een vaste richting.

Het geweven canvas van een band ligt over elkaar heen. Tijdens het remmen en accelereren wordt het canvas als het ware in elkaar gedrukt. Mits je de band op de juiste manier monteert tenminste.

Monteer je band in de verkeerde richting dan trek je het canvas tijdens remmen uit elkaar. De band verliest op den duur stevigheid wat ten koste gaat van de wegligging van je brom/motorfiets.

Om de stevigheid van een band tijdens het remmen en accelereren te kunnen blijven garanderen moet je rekening houden met de draai richting. Die draairichting staat aangegeven met een pijl.
1 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#226 » 03 jun 2018, 17:59

Kwam vanmorgen twee mede New Liberty’s rijders tegen. Een man en vrouw welke op een mat rode Liberty uit 2018 reden.
Reed ze voorbij waarna de man mij bij de verkeerslichten even aansprak. Hij wilde heel graag weten hoe ik mijn Liberty op deze topsnelheid had gekregen want ik reed hem met behoorlijke vaart voorbij.. 8-)
Hij had deze scooters net en was niet tevreden over de topsnelheid. Ik heb de man uitgelegd wat het geheim van de smid was en ook meteen even op de hoogte gebracht over de Dayco riem. Hem tevens verwezen naar dit forum waar al veel te lezen is. Hij was zeer content met mijn uitleg en ging morgen meteen naar zijn dealer (bleek achteraf dezelfde als die van mij :D ) Dus heeft mijn dealer tzt weer twee liberty’s aan te passen..
Weer twee scooteraars blij gemaakt..! :cheers:
0 x

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#227 » 05 jun 2018, 17:41

Ecstechneut schreef:Bandenhebben een vaste richting.

Het geweven canvas van een band ligt over elkaar heen. Tijdens het remmen en accelereren wordt het canvas als het ware in elkaar gedrukt. Mits je de band op de juiste manier monteert tenminste.

Monteer je band in de verkeerde richting dan trek je het canvas tijdens remmen uit elkaar. De band verliest op den duur stevigheid wat ten koste gaat van de wegligging van je brom/motorfiets.

Om de stevigheid van een band tijdens het remmen en accelereren te kunnen blijven garanderen moet je rekening houden met de draai richting. Die draairichting staat aangegeven met een pijl.


Ok, duidelijk, maar hoe zit het dan met banden zoals de citygrip winter die in twee richtingen kunnen worden gemonteerd. Immers op de achterband wordt dan zowel geremd als geaccelereerd. Op de voorband gebeurt dat dan (volgens de voorgeschreven montage) in de tegenovergestelde richting. Ik heb vandaag ook mijn dealer gebeld welke mij vertelde dat het met sturen te maken had. Hij kon het mij niet goed uitleggen over de telefoon en moet maar eens langskomen. Dat ga ik zeker doen, ik ben wel benieuwd naar zijn verhaal. Het lijkt mij sterk dat hij het beter weet dan een banden fabrikant namelijk.
Supreme81 schreef:Kwam vanmorgen twee mede New Liberty’s rijders tegen. Een man en vrouw welke op een mat rode Liberty uit 2018 reden.
Reed ze voorbij waarna de man mij bij de verkeerslichten even aansprak. Hij wilde heel graag weten hoe ik mijn Liberty op deze topsnelheid had gekregen want ik reed hem met behoorlijke vaart voorbij.. 8-)
Hij had deze scooters net en was niet tevreden over de topsnelheid. Ik heb de man uitgelegd wat het geheim van de smid was en ook meteen even op de hoogte gebracht over de Dayco riem. Hem tevens verwezen naar dit forum waar al veel te lezen is. Hij was zeer content met mijn uitleg en ging morgen meteen naar zijn dealer (bleek achteraf dezelfde als die van mij :D ) Dus heeft mijn dealer tzt weer twee liberty’s aan te passen..
Weer twee scooteraars blij gemaakt..! :cheers:

Goed bezig :thumbsup: hij rijdt echt heerlijk met die onderdelen. Wel jammer dat die dealer dat niet gelijk heeft gedaan, maar niet iedereen wil iets sneller rijden denk ik.
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#228 » 05 jun 2018, 18:29

Nee klopt. Meeste mensen gaan eerst wat kilometers rijden met hun nieuwe aanwinst en komen er dan achter dat t wel ietsje sneller mag..
Deze setup is ideaal en wok veilig.. De topsnelheid word ook niet meer minder door de Dayco..

Zit jou top nu ook op de 60km/h...?!
0 x

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#229 » 05 jun 2018, 18:46

Supreme81 schreef:Nee klopt. Meeste mensen gaan eerst wat kilometers rijden met hun nieuwe aanwinst en komen er dan achter dat t wel ietsje sneller mag..
Deze setup is ideaal en wok veilig.. De topsnelheid word ook niet meer minder door de Dayco..

Zit jou top nu ook op de 60km/h...?!

Mijn top zit ook op 60 inderdaad, heuvel af/wind mee iets meer, 61 denk ik. Rijdt heerlijk zo. GPS snelheid 54 btw met teller op 60. Dus wok veilig.
1 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#230 » 05 jun 2018, 20:50

JMans schreef:
Supreme81 schreef:Nee klopt. Meeste mensen gaan eerst wat kilometers rijden met hun nieuwe aanwinst en komen er dan achter dat t wel ietsje sneller mag..
Deze setup is ideaal en wok veilig.. De topsnelheid word ook niet meer minder door de Dayco..

Zit jou top nu ook op de 60km/h...?!

Mijn top zit ook op 60 inderdaad, heuvel af/wind mee iets meer, 61 denk ik. Rijdt heerlijk zo. GPS snelheid 54 btw met teller op 60. Dus wok veilig.


Mooi om te horen dat t precies allemaal dezelfde resultaten geeft..! :thumbsup:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer