Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#231 » 05 jun 2018, 21:22

Ik rij nu al 6000km met een dayco riem in mijn piaggio en geen idee of de topsnelheid afgenomen is bij de 140 op de teller gaat het hard zat.
Wat ik wel weet is dat de riem van Dayco goedkoper is als die van piaggio en dat hij minder / stabieler slijt (oude riem op mijn piaggio was 6000 km oud en max snelheid op teller was 150 en na montage Dayco 155 met nog wat over en nu nog steeds boven de 150.
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

buurmanbaasje
Berichten: 20

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#232 » 06 jun 2018, 20:30

Eindelijk mijn Vario, riem en rolletjes binnen, monteren was goed te doen en de eerste test gaf een +12 km verhoging, van 43km/uur naar 54.9km/uur
0 x

buurmanbaasje
Berichten: 20

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#233 » 06 jun 2018, 20:33

Nog 2 vraagjes, klopt het dat er geen pijl of richting aangegeven word bij de dayco riem en de starter schaal zag er behoorlijk zwar uit , kan dit kwaad?
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#234 » 06 jun 2018, 20:53

Dat is de originele riem met overmatige slijtage
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#235 » 10 jun 2018, 00:23

Hint!


Afbeelding


De rolletjes ga ik misschien niet gebruiken (vandaar ik ik goedkope 5 euro rolletjes heb gekocht)
Moet alleen nog een setje Malossi HT 6,1 gram halen.

Wellicht ik morgen tijd genoeg heb (en zin)(misschien dat ik anders dan 3 weken wacht en het in de zomer vakantie pas aan de slag ga (mocht het mis gaan zit ik niet direct zonder vervoer), alvast de riem monteren plus de nieuwe vario geleiders.. Het zwarte van de halfpoelie schoon schuren en de koppeling schoentjes wat opruwen met grof schuur papier..

Vanaf daar zien we verder..
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#236 » 15 jun 2018, 22:12

Heb de spullen net eens even bekeken hoe het allemaal zat..

Heb dus me 2de originele vario eens (die nieuw is) erbij gepakt en ben eens gaan kijken hoe de dingen gingen passen, voordat ik alles de scooter in ga plaatsen.. Soms zijn er wel eens van die momenten dat je plaatselijk tijdens het monteren tegen problemen loopt en dat kan de boel ineens behoorlijk gaan ophouden. Ik kijk wel eens vaker volgas met joey op youtube, maar vond het redelijk vreemd waarom je de vario geleiders zou vervangen. Ik ben er denk ik erachter gekomen waarom het wellicht zo is.

Mij viel het namelijk op dat de polini vario geleiders een stuk dikker waren dan de standaard geleider.
Ik heb zelf het vermoeden dat dit zo gedaan is dat de gradenplaat aan de achterkant iets meer omhoog word getild, zodat de riem dan meer gelijk komt te liggen met de variobus, en zodoende de riem in een lagere positie opkomt.. Dus dat zou moeten betekenen dat je dan beter weg komt..

Bij de originele die zijn dus dunner, en zouden daarom 2 mm dieper in het variohuis vallen en daardoor is de riem slechter geschimt.. Enigste nadeel is dat de polini geleiders zich niet makkelijk laten monteren..
Je moet ze echt erop persen en zorgen dat ze gelijk liggen met de rand van de vario plaat, anders heb je een grote kans dat de graden plaat niet helemaal terug komt naar de laagste versnelling.

Heb mij verder zelf voor gehouden de nieuwe spullen er morgen eronder te willen leggen.

De RMS rolletjes zijn wel bagger kwaliteit, Deze moet ik nog een beetje aanpassen met een schuur papiertje aan de zijkanten.. Want sommige rolletjes zitten een beetje te veel geklemt in de vario baan.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#237 » 15 jun 2018, 23:21

Een van de redenen om vario geleiders met regelmaat te vervangen is om onderstaande te voorkomen :lol: ...
Afbeelding
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#238 » 16 jun 2018, 08:58

Dan zou ik die RMS rollen er niet eens in willen doen als ik die rollen d.m.v een schuurpapiertje passend moet maken. 8-)
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#239 » 17 jun 2018, 18:07

Gisteren is op de Tweet ook een Dayco riem gemonteerd. De Malossi riem vertoonde na 8000 km kleine scheuren en gaf veel zwart stof af in de behuizing. Voor mij voortaan de Dayco riem.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#240 » 24 jun 2018, 21:19

René K schreef:Dan zou ik die RMS rollen er niet eens in willen doen als ik die rollen d.m.v een schuurpapiertje passend moet maken. 8-)



Dat valt wel mee.. Het is alleen dat de zijkanten een soort van `braampje hebben` en dus een heel klein beetje iets groter dan 13mm zijn en daardoor beetje blijven hangen.

Enigste wat er gedaan moet worden is even die braampjes weg nemen en dan is alles goed.

Geen idee of dat de afbeelding het doet: Afbeelding



Voor degene die het gemist hebben.. De polini variokit is hier getest / onder handen genomen:



Ergens achteraan even kijken..
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer