Onzin van het oliefilter.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Onzin van het oliefilter.

Bericht#1 » 12 jul 2018, 22:00

Het is intussen 54.000 km geleden dat ik nog eens een oliefilter wisselde (inderdaad op 8.000 km).
Mijn redenering is dat het filtertje zo grofmazig is dat het alleen grote ( + 1mm3) kan tegen houden, en als zulke stukjes in je olie zitten mag je er wel van uitgaan dat het motorblok naar de knoppen is.
Gezien de hoge kilometer stand mag ik aannemen dat er ook geen (zeer) kleine metaaldeeltjes in de olie rondzweven, dat zou zich namelijk uiten in een waarneembaar olie verbruik.
Afbeeldingphoto hosting
Ik mag er dus van uit gaan dat elke vervanging van het getoonde oliefilter ( 5€) een verspilling van geld en energie is. Als je het toch elke 6.000 km vervangt en je vind er plots wel metaaldeeltjes of iets anders in , dan is dat volgens mij alleen maar een bevestiging dat je motor onderhand om zeep is.
Ik luister (en hoor) wel of mijn motor nog mooi loopt. Bovenstaand oliefilter is onzin!
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#2 » 12 jul 2018, 22:04

Geen idee waarom men geen fijnmazig of papieren filter gebruikt bij deze motoren.
Ik haal m wel elke verversing eruit en maak m schoon. Er komt ook wat olie mee als je die dop losdraait.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#3 » 12 jul 2018, 22:09

ja denk ook dat ze er een filter inzetten voor het mooi..
maar zonder dollen iedereen moet zelf weten hoe ze hun scooter behandelen verversen
maar zeggen dat een olie filter onzin is is volgens mij weer onzin haha :schater: :schater: :schater:
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

B.R.

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#4 » 12 jul 2018, 22:12

Wat olie is bij mij 700cc...
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#5 » 12 jul 2018, 22:50

blijerijder schreef:Wat olie is bij mij 700cc...

Draai je de aftapplug aan de andere kant van de brommer er ook uit?
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#6 » 13 jul 2018, 01:17

Onzin is het zeker niet. Maar dat gaasje werkt inderdaad niet efficient genoeg om het echt een filter te noemen.Vervangen is eigenlijk niet nodig.. Met een compressor spuit je het ding goed schoon.
0 x

B.R.

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#7 » 13 jul 2018, 19:18

Meatlove schreef:
blijerijder schreef:Wat olie is bij mij 700cc...

Draai je de aftapplug aan de andere kant van de brommer er ook uit?


Huh? De afgebeelde bout is bij mj de aftapbout. Als ik die losdraai komt het oliefilter en 700cc olie mee. Of begrijp ik je niet goed?
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#8 » 14 jul 2018, 02:48

In zo`n blok zitten 2 plekken waar je de olie kan aftappen..

Er zit een dikke bout onder het carterkap.. Maar je kan ook gewoon de bout van het oliefilter eruit draaien.

Ik zelf draai liever die van het oliefilter er zelf uit.. Want de olie komt er dan toch wel eruit als je het gaasje eruit haalt en de scooter wat schuin zet.. Als je de linkerkant los haalt, moet je namelijk ook weer voor zorgen dat die bout voorzien word van een pakking.. (dat is de reden waarom de meeste hem aan de rechterkant los haalt.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#9 » 14 jul 2018, 08:58

Afbeelding

Op deze foto zie je de aftapplug helemaal rechts onderin zitten. Ik haal altijd de plug en het filter los. Ik wil zoveel mogelijk oude olie eruit hebben als ik ga verversen.

De ring heb ik nog nooit vervangen.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Onzin van het oliefilter.

Bericht#10 » 14 jul 2018, 09:15

Het is geen oliefilter maar men noemt het een oliezeefje, ik sla bij de Honda een aantal beurten over om het te
reinigen. Het blijft immers toch helemaal schoon.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer