Ik wil toch even wat kwijt.. Bertocello, hopelijk vind je het niet vervelend dat ik jouw topic hiervoor gebruik.
De SYM monteur (aardige behulpzame vent met kennis van zaken) die mijn ST altijd onderhoud geeft is al een aantal weken op vakantie. De andere jongens van de werkplaats hebben de aflevering en de 500 km beurt gedaan.
Vandaag kreeg ik tijdens het gesprek ook weer iets te horen waar mijn nekharen van overeind schoten. Het blijkt dat ik nu al 2700 km met inloop transmissie olie rond rij. Dit had net als de motorolie bij 500 km vervangen moeten worden.
Dit soort fouten zijn gewoon jammer. Ik leg als klant een stukje verantwoordelijkheid neer bij de dealer en ik wil er van op aankunnen dat zaken goed gebeuren. Door dit soort dingen begin ik steeds meer twijfel te krijgen.
Ik denk dat dealers mij al vrij snel als "lastige" klant bestempelen. Dit heeft er gewoon puur mee te maken dat mijn kennis over techniek bovengemiddeld is. 90% van de klanten komen de scooter af en toe brengen voor een beurtje, knikken braafjes bij het verhaal van de dealer om vervolgens af te rekenen.
Begrijp me niet verkeerd.. maar ik zou graag in deze categorie willen vallen! Ik wil mijn scooter naar de dealer brengen als het onderhoudsinterval bereikt is, ik wil hem vervolgens weer ophalen en zonder verder gezeik afrekenen. Tot ziens bij de volgende beurt. Ik wil kilometers verslinden en, buiten een wasbeurt, geen technisch omkijken naar de scooter hebben. Dit laat ik aan anderen over en dat lijkt mij ook geen onrealistische verwachting.
Ik wil niet na elke beurt "lastig" moeten doen door te zeggen hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie daar aan gedacht? Zijn jullie dit niet vergeten?
Toch zijn er steeds vaker zaken dat ik denk: hé verdomme jongens! Waarom moet ik dit nou weer zeggen. Neem bijvoorbeeld de inloop olie. Of het veranderen naar 5W-40 olie in de wintermaanden. Dit wordt dus niet gedaan tot ik als klant hier een opmerking over maak of op mijn strepen ga staan.
Al dit soort zaken hebben tot gevolg dat ik als klant van een hagel nieuwe scooter zelf het onderhoudsboekje door moet gaan spitten om er achter te komen welke olie erin moet en wanneer. Dat ik zelf bij moet gaan houden of zaken wel uitgevoerd zijn en dus bij elke beurt "speciale" verzoeken moet gaan doen om de transmissieolie te vervangen!!
Tuurlijk moet je als eigenaar van een voertuig weten wat voor olie o.i.d. erin gaat. Maar je mag toch van een dealer verwachten dat zij deze kennis ook in huis hebben.
Uiteindelijk weet ik wel dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen voertuig en niet mijn dealer. Maar het blijft toch zeer jammer.
Gelukkig is de SYM monteur er woensdag weer. Hij heeft ook zonder problemen mijn krukas vervangen. Een cilinder en zuiger zijn voor deze man geen probleem. Ook al hoop ik oprecht dat het niet zo ernstig is. Het apparaat rijdt heerlijk en ik wil over 2 weken zorgeloos op reis kunnen