Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1501 » 13 jul 2018, 22:56

Mijn slangetje is ruim 2.000 km geleden geleegd. Ik ga morgen kijken hoeveel er nu in zzit.
Het verschil wat Dennis aangeeft op de 2 foto's is inderdaad wel (te) veel.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1502 » 14 jul 2018, 09:06

De Honda Vision 50 4takt heeft ook zo'n soort slangetje maar is na 34.000 km nog steeds gortdroog. Maar goed, daar heeft Dennis niets aan met deze opmerking. :bang!:
Ik denk ook aan iets teveel olie in het blok, max is toch echt het max, liefst iets er onder blijven.
0 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1503 » 14 jul 2018, 11:46

Ik ben net even bij de dealer langs gereden om het ter sprake te brengen. Ook hun waren van mening dat deze hoeveelheden verse olie toch echt niet de bedoeling is.

Ze gaan contact opnemen met SYM en aankomende woensdag kan ik opnieuw langs komen. Wordt vervolgd.. :roll:
0 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1504 » 14 jul 2018, 12:26

Overmatig carter druk? we lezen het wel eens t.z.t.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1505 » 14 jul 2018, 12:59

Dennis97 schreef:Ik ben net even bij de dealer langs gereden om het ter sprake te brengen. Ook hun waren van mening dat deze hoeveelheden verse olie toch echt niet de bedoeling is.

Ze gaan contact opnemen met SYM en aankomende woensdag kan ik opnieuw langs komen. Wordt vervolgd.. :roll:

Als je er inspraak in hebt, zou ik aansturen op een nieuwe cilinder/zuiger. Dit is een fabricagefout als je het mij vraagt.
Nu hopen dat jouw dealer, die de nulbeurt extreem slordig uitvoerde, in staat is zo'n revisie uit te voeren...
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1506 » 14 jul 2018, 13:14

Op de linkerkant van de cilinderkop zit de carterontluchting.
Daar een meter opzetten en je hebt je antwoord.
Zo simpel is het. Meten is weten.
Waarom je naar de importeur gaat bellen zonder eerst zelf research te doen snap ik niet.

Misschien is het wel kiezen voor de makkelijkste weg of iets anders. Let wel dit is mijn mening.
0 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1507 » 14 jul 2018, 14:54

IK weet niet of het zo simpel is, die zogenaamde "meter" moet men maar net in huis hebben en ook verstand van zaken.
Ik denk dat een goede dealer wel raad weet, dus aan een monteur (geen fietsenmaker) overlaten.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1508 » 14 jul 2018, 15:08

Misschien dat het contact met SYM opnemen gaat over de garantieaanvraag ofzo. Maar de uitleg van Tim zou ook goed kunnen kloppen. Dat ze niet weten wat te doen uit onkunde.
0 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1509 » 14 jul 2018, 15:55

Ik wil toch even wat kwijt.. Bertocello, hopelijk vind je het niet vervelend dat ik jouw topic hiervoor gebruik. :oops:

De SYM monteur (aardige behulpzame vent met kennis van zaken) die mijn ST altijd onderhoud geeft is al een aantal weken op vakantie. De andere jongens van de werkplaats hebben de aflevering en de 500 km beurt gedaan.

Vandaag kreeg ik tijdens het gesprek ook weer iets te horen waar mijn nekharen van overeind schoten. Het blijkt dat ik nu al 2700 km met inloop transmissie olie rond rij. Dit had net als de motorolie bij 500 km vervangen moeten worden.

Dit soort fouten zijn gewoon jammer. Ik leg als klant een stukje verantwoordelijkheid neer bij de dealer en ik wil er van op aankunnen dat zaken goed gebeuren. Door dit soort dingen begin ik steeds meer twijfel te krijgen.

Ik denk dat dealers mij al vrij snel als "lastige" klant bestempelen. Dit heeft er gewoon puur mee te maken dat mijn kennis over techniek bovengemiddeld is. 90% van de klanten komen de scooter af en toe brengen voor een beurtje, knikken braafjes bij het verhaal van de dealer om vervolgens af te rekenen.

Begrijp me niet verkeerd.. maar ik zou graag in deze categorie willen vallen! Ik wil mijn scooter naar de dealer brengen als het onderhoudsinterval bereikt is, ik wil hem vervolgens weer ophalen en zonder verder gezeik afrekenen. Tot ziens bij de volgende beurt. Ik wil kilometers verslinden en, buiten een wasbeurt, geen technisch omkijken naar de scooter hebben. Dit laat ik aan anderen over en dat lijkt mij ook geen onrealistische verwachting.

Ik wil niet na elke beurt "lastig" moeten doen door te zeggen hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie daar aan gedacht? Zijn jullie dit niet vergeten?

Toch zijn er steeds vaker zaken dat ik denk: hé verdomme jongens! Waarom moet ik dit nou weer zeggen. Neem bijvoorbeeld de inloop olie. Of het veranderen naar 5W-40 olie in de wintermaanden. Dit wordt dus niet gedaan tot ik als klant hier een opmerking over maak of op mijn strepen ga staan.

Al dit soort zaken hebben tot gevolg dat ik als klant van een hagel nieuwe scooter zelf het onderhoudsboekje door moet gaan spitten om er achter te komen welke olie erin moet en wanneer. Dat ik zelf bij moet gaan houden of zaken wel uitgevoerd zijn en dus bij elke beurt "speciale" verzoeken moet gaan doen om de transmissieolie te vervangen!!

Tuurlijk moet je als eigenaar van een voertuig weten wat voor olie o.i.d. erin gaat. Maar je mag toch van een dealer verwachten dat zij deze kennis ook in huis hebben.

Uiteindelijk weet ik wel dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen voertuig en niet mijn dealer. Maar het blijft toch zeer jammer.

Gelukkig is de SYM monteur er woensdag weer. Hij heeft ook zonder problemen mijn krukas vervangen. Een cilinder en zuiger zijn voor deze man geen probleem. Ook al hoop ik oprecht dat het niet zo ernstig is. Het apparaat rijdt heerlijk en ik wil over 2 weken zorgeloos op reis kunnen :shock:
0 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Sym Symphony ST 50 4t

Bericht#1510 » 14 jul 2018, 16:32

Dennis, ik snap precies hoe jij je voelt. Maar heb jij verantwoordelijkheid hierin? NEE!

Jij hebt onlangs de scooter nieuw gekocht en brengt deze braaf voor onderhoud. Bovendien controleer jij zelf het oliepeil en valt jou zelfs de volzittende slang op.

De dealer was niet te beroerd om jou van je zuurverdiende/gespaarde centjes af te helpen. Jij besteed het onderhoud aan hem uit, dus is hij verplicht dit naar de maatstaven van de fabrikant uit te voeren.

Dat winkels jou (en mij) op zo'n bijzondere manier behandelen is triest. Dat ze niet op jou niveau kunnen communiceren is klantonvriendelijk. In de automotive volgen we daar speciaal cursussen voor.

Als wij in de garage de verkeerde olie gebruiken, zijn wij ook verantwoordelijk voor defecten die daaraan toe te wijzen zijn. En motorolie in de moderne automotoren heeft hele specifieke eigenschappen. Wijk je daarvan af, loop je niet zo snel kans op motorschade, maar wel op allerlei andere problemen. Lang verhaal, maar de fabrikant waar ik voor werk homologeert eigenlijk maar olie van 1 merk.

Ik ben niet voor niets niet meer van plan om nog eens naar mijn leverende dealer te gaan en waar jij zit zou ik ook nooit meer een scooter kopen. Het is nou eenmaal geen raketwetenschap om een auto of brommer te onderhouden of goed af te leveren. Storingzoeken en complexe reparaties is wat anders, maar het simpele onderhoud zo fout doen is echt om je als bedrijfseigenaar voor te schamen!
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer