Het is intussen 54.000 km geleden dat ik nog eens een oliefilter wisselde (inderdaad op 8.000 km).
Mijn redenering is dat het filtertje zo grofmazig is dat het alleen grote ( + 1mm3) kan tegen houden, en als zulke stukjes in je olie zitten mag je er wel van uitgaan dat het motorblok naar de knoppen is.
Gezien de hoge kilometer stand mag ik aannemen dat er ook geen (zeer) kleine metaaldeeltjes in de olie rondzweven, dat zou zich namelijk uiten in een waarneembaar olie verbruik.
photo hosting
Ik mag er dus van uit gaan dat elke vervanging van het getoonde oliefilter ( 5€) een verspilling van geld en energie is. Als je het toch elke 6.000 km vervangt en je vind er plots wel metaaldeeltjes of iets anders in , dan is dat volgens mij alleen maar een bevestiging dat je motor onderhand om zeep is.
Ik luister (en hoor) wel of mijn motor nog mooi loopt. Bovenstaand oliefilter is onzin!