Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

GooneyBird
Berichten: 39

Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

Bericht#1 » 25 jul 2018, 09:31

Ik heb het idee dat het olieverbruik (en daarmee samenhangend, de hoeveelheid rook die de Ely genereert) van mijn Elyseo best wel hoog ligt. Ik heb ong. 600km geleden olie bijgevuld (1L), en nu brandt het lampje weer. Hij verbruikt ongeveer 1:30, dus, dus 600 km kost mij 20L. Met 1 liter olie daarbij is het dus 1:20 gesmeerd.

Sja, da's best wel stevig. Leuk voor mijn lagers, maar minder leuk voor m'n portemonnee, de vogeltjes, en wie er dan ook ongelukkig genoeg is om achter mij te rijden.

Ik weet dat de Ely op dit moment wat rijk loopt. Er zit een 58 sproeier in, wat volgens mij net een maatje te groot is voor deze hitte. Als het straks wat koeler wordt zal dat wel beter gaan. Maar dan alsnog mag dit olieverbruik niet, mijns inziens.

Ik heb het type oliepomp wat met een splitter door de gaskabel bedient wordt. Is deze af te stellen op een of andere manier? Zou de kabel te strak kunnen staan waardoor de pomp 'denkt' dat er meer gas gegeven wordt dan dat er werkelijk wordt? Of bedient de ECU hier ook nog wat in of zo?
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

Bericht#2 » 28 jul 2018, 22:19

De mechanische oliepompjes zijn niet af te stellen op deze peugeot..

Er zit wel een schroefje in dat ding, maar dat is meer om de pomp te kunnen ontluchten.
Je kan er niet meer mee dan de aanslag van het begin tot het eind goed in te stellen.
Alleen deze waarde is dus vast en niet los afhankelijk van elkaar te regelen.. Dus als het begin punt verkeerd staat, staat hij op het eind punt ook verkeerd.

Normaal als je de gaskabel niet bedient dan loopt er alsnog olie de motor in, maar meer in begrensde mate.
Doe je het gas openen dan word de hoeveelheid lineair steeds meer.

Kan ook zijn dat de doorlaat van de pomp versleten is en daardoor teveel olie word door gelaten..

Jou type scooter heeft geen ECU maar een CDI..

De gene die wel een ECU hebben gebruiken geen mechanische oliepomp, maar de elektronische versie die overigens ook waardeloos is.
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

Bericht#3 » 30 jul 2018, 20:54

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit weekend even tijd gehad om te kijken, en het lijkt erop alsof de oliepomp goed afgesteld staat. Bij stationair hangt het kabeltje ietwat slap, en bij volgas raken de twee pijltjes elkaar net niet (hij zit er iets voor, niet na). Dit lijkt mij dus in orde.

Versleten pomp zou goed kunnen. Is er een bepaalde manier om 'm te testen a la brandstofpomp? (Slangetje in maatbeker, x aantal seconden/minuten laten draaien op schroefboor oid, dan meten wat eruit komt) Of is dit een kwestie van 'doe niet zo moeilijk' en leer ik ermee leven dat ie wat rookt en veel olie verbruikt?

.. ik moet me echt eens wat dieper verdiepen in scooterblokken merk ik. :P
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

Bericht#4 » 31 jul 2018, 02:45

Kabeltje mag niet slap staan of naar beneden hangen. Hij hoort gewoon beetje aangespannen te zijn.

Dus met de stelschroef een beetje beter afstellen..
0 x

GooneyBird
Berichten: 39

Re: Afstellen oliepomp 2t Peugeot (Elyseo)

Bericht#5 » 04 aug 2018, 15:37

Ik heb nu de hele pomp eraf gehaald op aanraden van @Elyseo General. Schijnbaar willen de keerringen die eronder zitten nogal eens poreus raken en gaan lekken. Deze lekken dan (via de kroonas) het carter in, wat voor enorm rokerige starts zorgt.

Ik heb een paar keerringen besteld online, zodra ze binnen zijn monteer ik de boel weer terug en ga ik kijken of 't nu beter is.

...

Op welk moment wordt 't makkelijker om gewoon het hele ding uit elkaar te trekken, volledig uit te spreiden op de vloer, en alle rubbertjes, slangen, slijtagedelen en dergelijke te vervangen? :P
0 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer