Ketting strak en dan weer niet ???

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#1 » 12 aug 2018, 14:22

Ik zit met een vreemd iets .. kan het niet vinden wat het is ....
ik rij de laatste tijd veel toertjes maar nu merk ik op dat bij de ene toer mijn ketting behoorlijk straks staat en bij de andere keer weer wat slap hangt
Ook val mij op dat de stelbouten ook soms helemaal loszitten
Soms zit die aan de binnen kant er tegen aan en soms niet het scheelt per rit
achterwiel staat recht en zit ook vast ... wat zou het kunnen zijn ?
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#2 » 12 aug 2018, 14:40

Kettingroest.
Dat heb je als enkele of meerdere schakels inwendige roest hebben en aan elkaar geroest zijn. Dit vormt dan een stijf gedeelte in jouw ketting en als dat op jouw tandwiel komt lijkt het alsof je ketting erg gespannen staat. draai je nu een stukje door zodat het stijve(re) gedeelte vrij hangt, dan ligt je ketting los. Je kan het zelf testen door jou brommer op de middenbok te zetten en met de hand het achterwiel te draaien.
Oplossing... Gebruik duurdere (gelagerde) ketting.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#3 » 12 aug 2018, 14:49

bertocello schreef:Kettingroest.
Dat heb je als enkele of meerdere schakels inwendige roest hebben en aan elkaar geroest zijn. Dit vormt dan een stijf gedeelte in jouw ketting en als dat op jouw tandwiel komt lijkt het alsof je ketting erg gespannen staat. draai je nu een stukje door zodat het stijve(re) gedeelte vrij hangt, dan ligt je ketting los. Je kan het zelf testen door jou brommer op de middenbok te zetten en met de hand het achterwiel te draaien.
Oplossing... Gebruik duurdere (gelagerde) ketting.


deze ketting is geen maand oud ( 18 Juli) en zit er net onder veel smeer nog .... en hij heeft volgens mij nog geen regenbui mee gemaakt ( misschien van de week ) en verder staat hijs nachts gewoon droog binnen

deze foto is van de dag dat hij er net onder zat
Afbeelding

maar deze stel dingen

Afbeelding

die bout die je ziet zit vaak daar niet tegen aan en zo als aan de binnen kant ook vaak een opening van een paar millimeter . als ik ze dan weer aandraait zijn ze na een paar dagen weer het zelfde
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
petraruth
Berichten: 236

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#4 » 12 aug 2018, 15:53

Als bij mij het achterwiel er ook niet goed recht inzit, krijg ik ook dat strak/slap verhaal.

Die openingen zou kunnen zijn dat je de as en moer niet strak genoeg vast zet.
Weet niet het juiste aandraaimoment.
Wat ik altijd doe is als ik de ketting gespannen heb en de as en moer zijn aangedraaid dan draai ik de stelbout acht een stukje aan tegen de brug aan en dan pas het contramoertje vast

Hoe zijn je tandwielen. Als die versleten zijn krijg je dit euvel ook.
Ook als je er een nieuwe ketting op zet en je oude tandwielen laat zitten.

Wat net gezegd werd een goede duurdere ketting nemen is het aller beste.
Goed smeren en onderhouden. Ook als er geen regen is gevallen.
Het smeer wordt er toch uitgeslingerd.

Ik smeer 1x per week de ketting met een spuitbus kettingvet.
Zeker na een rit is de ketting watm en trekt het vet er goed in.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
0 x
The meaning of life is to give life meaning

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#5 » 12 aug 2018, 16:14

Onnodige quote weggehaald - Ftrotsenburg

De tand wielen zijn van de zelfde datum als van de ketting dus ook nieuw , groter achter en normale voor .. heb ik vervangen juist door ongelijke slijtage te voorkomen . of een tand wiel die te ver is met slijtage
dus daar heb ik al rekening mee gehouden ..

Over die as en moer , dat vast zetten, zo doe ik het dus ook :-) dus dat is ook niet het probleem
contramoertje doe ik ook pas het laatste vast zetten

Dus al met al doe ik niets fout zo als je het zegt end at heb ik dus ook gecontroleerd

alleen wat ik nog niet weet is omdat ik zelf dat hele wiel nog niet los gehaald heb ... Hoe zit het wiel vast aan de brug
Is dat gewoon van achteren er in (wat mij het mest voorde hand ligt ) of zo als een racefiets dus van voor
of schuin er in ?

Afbeeldinghosten

zelf denk ik zo ik de ophanging kan zien is het van achteren er in
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
petraruth
Berichten: 236

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#6 » 12 aug 2018, 18:54

Onnodige quote weggehaald - Ftrotsenburg


Er zit bij mij een lange as in die geheel door de bussen, lagers en aan de ene kant je remsigment en aan de andere kant het sigment waar het tandwiel op zit.
Op dat laatste zitten rubbers aan het wielkant om de schokken van optrekken op te vangen.

Zou zeker een keer alles eruit halen en nakijken.
Kijk ook of de juiste bus aan de juiste kant zit.
Bij het tandwiel is deze langer omdat die in het sigment zit

Kijk eens of het tandwiel voor en achter tijdens het draaien mooi op een lijn blijft lopen en niet een kant normaal en wen stuk hoog of laag. Dat zou het euvel ook kunnen veroorzaken.

Succws maar weer.
1 x
The meaning of life is to give life meaning

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#7 » 12 aug 2018, 19:28

Even vraagje ?? ,heb je de contramoeren voor het vastzetten vervangen met RVS moeren?
dan werken deze los,oplossing is om er nog 1 bij te zetten dat kan je de contramoer ook borgen .
gr kees
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#8 » 12 aug 2018, 19:32

Symkee schreef:Even vraagje ?? ,heb je de contramoeren voor het vastzetten vervangen met RVS moeren?
dan werken deze los,oplossing is om er nog 1 bij te zetten dat kan je de contramoer ook borgen .
gr kees


Nee die zijn standaard , maar ik zal inderdaad eens kijken of ik er een bij kan plaatsen
en ik heb zelf het wiel er nooit er uit gehaald ik heb toen alles door de dealer laten doen .. vervangen van de tandwielen en ketting

Ik heb ze nu vast gedraaid en ik zal eens kijken als ze weer los zijn om een foto te maken .. ( het is aan beide kanten )
met rijden merk ik er niet veel van ... af en toe bij wegen die slecht zijn, dan voel ik wel wat onbalans in het achterwiel
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Stoney3K
Berichten: 265

Re: Ketting strak en dan weer niet ???

Bericht#9 » 13 aug 2018, 13:52

bertocello schreef:Je kan het zelf testen door jou brommer op de middenbok te zetten en met de hand het achterwiel te draaien.


Middenbok?

Die ben ik al sinds dag 1 onder mijn Hanway aan het zoeken maar ik heb nog steeds het knopje niet gevonden om hem uit te klappen :rlol:

@ravw: Het achterwiel schuift er gewoon van achteren los in, de achterbrug bestaat uit twee rechte vorken.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer