Startmotor doet niks, hoe vind ik de oorzaak?

Heb jij een duidelijke instructie (video) om technische handelingen aan een scooter te delen?
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Startmotor doet niks, hoe vind ik de oorzaak?

Bericht#1 » 16 dec 2018, 21:52

In deze how to wil ik uitleggen hoe je, als je startmotor het niet doet, er achter kan komen wat de oorzaak is.
Ik ga aan de hand van het onderstaande schema laten zien waar je moet meten en welke conclusie je daaruit kan trekken.
De meting zet ik boven de foto en de conclusie met een mogelijke oorzaak onder de foto.
Let ook goed op hoe de schakelaar is de foto's staan tijdens de meeting, open of dicht.

De 2 belangrijkste dingen die je daarvoor nodig hebt zijn een schema van je scooter/brommer en een spannings zoeker/proeflampje.

Het schema wat ik hier gebruik is gebaseerd op Kymco 50cc scooters maar zal voor het overgrote deel van de andere merken scooters/brommers niet veel verschillen.
Afbeelding
Mocht je toch twijfelen of het bij jouw scooter anders is dan zou je een schema op het internet kunnen opzoeken of vragen aan je dealer.

De spannigszoeker waar we mee gaan meten is een simpele uitvoering en meet alleen of er spanning aanwezig is niet hoeveel.
Afbeelding
Zoiets is voldoende en kost niet veel.
Wil je ook weten hoeveel spanning je meet dan zul je een multimeter moeten gebruiken.

We hebben dus het probleem dat de startmotor niks doet, dit kan vele oorzaken hebben:

1e test: Contact aan en remhandels in knijpen. Brand je rem licht dan zijn je schakelaar in je remhandels goed.

1e meting: Meten of er spanning bij de startmotor aankomt.

Spanningszoeker klem op de massa, bij voorkeur de minpool van de accu en met de pen de pluspool van de accu aan tikken om te testen of je spanningzoeker het doet en of je massa goed is.

De spanningszoeker pen op de stekker bij de startmotor, contact aan, rem inknijpen en starten.
Afbeelding
    Het lampje brand - startmotor defect.
    Het lampje brand niet - verder meten.
2e test: Meten bij het relais.

Met een relais kun je met een kleine stuur stroom een grote stroom schakelen, dit wordt gedaan zodat de grote stroom niet door een schakelaar hoeft.
Een 4 polig relais heeft 2 paar draden, 2 dunne (stuurstroom) en 2 dikke (de geschakelde grote stroom). 1 dunne draad komt vanaf je contactslot via een zekering en je remlicht schakelaar bij het relais, de andere dunne gaat naar je startknop.
1 dikke draad zit rechtstreeks op de plus van de accu (vaak een rode draad) de andere gaat naar de startmotor.
Op het relais bij de pootjes staan nummer,30, 85, 86, 87.
30 = plus rechtstreeks vanaf de accu
87 = Uitgang geschakelde hoge stroom
85 = ingang stuurstroom
86 = uitgang stuurstroom
Aan de hand van deze nummers kun je dus zien waar je moet meten en wat je meet.

2e meting: Staat er spanning op pen 30 van het relais?
Afbeelding
    Lampje brand - er komt spanning bij het relais.
    Lampje brand niet - Draadbreuk, slechte verbinding op de pluspool van de accu.
3e meting: Komt er spanning aan op pen 85, de stuurstroom?
Contac aan en remschakelaar inknijpen.
Afbeelding
    Lampje brand - Er komt spanning bij het relais
    Als je nu de startknop indrukt zou het relais moeten klikken, klikt het relais niet dan is of het relais defect of de startknop legt het relais niet aan de massa.
    Door nu met je pen van de spanningszoeker op pen 86 van het relais te meten kun je testen of het relais kapot is of de startknop. Doordat je op pen 86 gaat meten leg je hem aan massa en moet het relais klikken. Indien goed ga naar meting 7
    Lampje brand niet - Draad breuk, kapotte remschakelaar, zekering of contactslot. Ga naar meeting 6.

4e meting: Geeft het relais de stuurstroom door aan pen 86?
Contact aan en remschakelaar inknijpen.
Afbeelding
    Lampje brand - het relais klikt en de stuurstroom kant werkt.
    Net als hier boven leg je nu pen 86 aan massa en bekrachtig je het relais. Klikt het relais ga naar meting 7
    Lampje brand niet - Relais defect

5e meting: Geeft het relais de geschakelde hoge stroom door aan pen 87?
Contact aan, remschakelaar inknijpen en startknop indrukken
Afbeelding
    Lampje brand - Relais werkt, indien test 2 negatief is zit er een draadbreuk tussen het relais en de startmotor of is er een stekker verbinding niet goed.
    Lampje brand niet - Relais defect

6e meting: er komt geen stuurstroom bij het relais aan, is de remschakelaar defect?
Contact aan, meten op de pennen va de remschakelaar
Zonder dat je de remschakelaar inknijpt moet er op 1 van de pennen spanning staan.
Afbeelding
    Lampje brand - Er komt spanning aan bij de schakelaar.
    Knijp de rem in en meet op de andere pen:
      Lampje brand - draad breuk tussen de schakelaar en het relais.
      Lampje brand niet
      - schakelaar defect.
    Lampje brand niet - Er komt geen spannning aan bij de schakelaar,defecte zekering of contactslot

7e meting: Als je pen 86 van het relais aan massa legt klikt het relais, maar komt de spanning aan bij de startknop?
Contact aan,remschakelaar inknijpen en meten op de start schakelaar.
Afbeelding
    Lampje brand - relais klikt - startknop defect of de massa van de startknop is onderbroken
    Lampje brand niet - draad breuk of slecht verbinding tussen pen 86 van het relais en de startknop
7 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Startmotor doet niks, hoe vind ik de oorzaak?

Bericht#2 » 16 dec 2018, 22:17

Netjes en knap uitgelegd met een goed elektrisch schema. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Startmotor doet niks, hoe vind ik de oorzaak?

Bericht#3 » 17 dec 2018, 05:08

Diep respect dat je hier tijd in gestoken hebt.. :flowers:
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Startmotor doet niks, hoe vind ik de oorzaak?

Bericht#4 » 17 dec 2018, 14:00

Dank u dank u. :worshippy:
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “How To....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer