Analoge navigatie

Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 86

Analoge navigatie

Bericht#1 » 04 jan 2019, 21:34

Ik zit deze berichten te lezen over navigatiesystemen. Tomtom, Garmin, Mio, verschillende apps van Android en iOS.
Bijna allen zijn niet 100% toegespitst op brommers.
"Vermijd snelwegen" is een goeie optie, maar niet volledig.
Soms wordt je dan op een 80km weg gestuurd wat uitgesloten is voor langzaamrijdend verkeer.
Het vervoermiddel op "Fiets" zetten, geeft ook uitdagingen.
Soms wordt je een fietspad opgestuurd, waar je met een brommer niet op mag.
Dan moet je weer een alternatieve route zoeken.

Maar deel van de charme van het scooterrijden, is het navigeren.
Ik heb afgelopen week een route gereden van zo'n 120km.
Mijn navigatiesysteem? Een memoblaadje met dorpjes, fietsknooppunten en tussenstops.
Bijna ieder stadje en dorpje heeft een informatiebord.
Wegwijzers zijn in overvloed en met een paar plaatsnamen op een blaadje kom je een heel eind.

Wat vinden jullie? Vertrouwen jullie op de technologie van een navigatiesysteem of gebruiken jullie een analoge navigatie?
1 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Analoge navigatie

Bericht#2 » 04 jan 2019, 21:51

Ik gebruik meestal de Tomtom, werkt goed.
Soms schrijf ik ook een route op papier van dorp naar dorp of stad naar stad werkt ook goed.
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Analoge navigatie

Bericht#3 » 04 jan 2019, 22:28

Meestal kijk ik op google maps wat een mooie route is, en dan kijk ik op streetview vast hoe de belangrijkste plekken er uit zien waar ik van richting moet veranderen.
Als ik het niet meer weet, dan stop ik even en kijk op de telefoon waar ik ben, en hoe ik weer verder kan.

En als je dan een keer verkeerd rijdt, dan kom je op plekken waar je anders misschien nooit gekomen zou zijn! :-)
2 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Analoge navigatie

Bericht#4 » 04 jan 2019, 22:34

Bordjes kijken werkt vaak goed. Totdat je een grote stad binnenrijd. Misschien een leuke challenge. Kom door Amsterdam of Utrecht zonder navigatie. :bsmile:

En verder pak ik altijd navigatie. Binnen Nederland google Maps. Op een lange route met veel steden zet ik een route punt waar ik de stad binnen wil rijden en een punt waar ik de stad weer uit wil. Buiten de stad op fietsstand, binnen de stad even omschakelen naar de auto stand. Op mijn buitenland trips pak ik tegenwoordig een garmin waar ik mijn vooraf bedachte route's op inlaad (en soms als de route te lang/om lijkt te zijn laat ik de garmin toch zelf een mooie route berekenen)
1 x

Gert-Jan
Berichten: 27

Re: Analoge navigatie

Bericht#5 » 04 jan 2019, 23:32

Voor mij word dit een nieuwe ontdekking omdat ik sowieso al 30 jaar geen brommer heb gereden en tijdens mijn zoektocht naar de aanschaf van een brommer heb ik ook over een nieuwe navigatie zitten denken. Omdat ik een oude ViaMichelin 960 uit 2007 heb verwacht ik weinig kans deze nog te kunnen gebruiken voor brommer-routes. Na wat zoeken heb ik dit model gevonden: TomTom Start 42 Europa en zo ver ik heb gelezen word deze ook aangeraden voor brommers en is ook nog redelijk betaalbaar. Mochten er mensen zijn met andere navigatie modellen dan zou ik graag hun ervaringen willen weten.

Gert-Jan
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Analoge navigatie

Bericht#6 » 04 jan 2019, 23:40

Google maps en streetview.
Route in telefoon zetten.
Maar vaker rijd ik op de anwb bordjes.
Behalve... in de steden.
Daar is google maps een musthave.
Hoewel? Met je 50cc de Maasboulevard opgestuurd worden en pas in het zicht van de rijksweg erachter komen dat je daar helemaal niet mag komen is ook niet echt handig.
Voordeel van lid zijn van een tourclub is dat je door tours te rijden en met medeleden op te rijden heel veel wegenkennis opdoet.
Wat ik trouwens nog zoek voor op de scoot is een ouwerwetse routerol...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Analoge navigatie

Bericht#7 » 04 jan 2019, 23:55

Navsat from Garmin, Software Basecamp, Maps from Open Street Map.
Problematic are "sudden" construction sites and detours which are not mapped (neither digital nor paper map).
Don't expect a 100% solution. Sometimes you have to improvise.
At least the GPS can always tell you where you are and which direction you are going.
It does not matter, if it's dark, rainy or windy.
A paper map is very good for an general overview sitting in a hotel lobby or at home.
But using a paper map outdoors in bad weather...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Analoge navigatie

Bericht#8 » 05 jan 2019, 00:13

Ik gebruik MapFactor GPS Navigation Maps voor op de telefoon en dat werkt voor mij prima.

Eerlijkheid halve rijd ik nooit ergens zomaar naar toe, ik plan mijn routes altijd van te voren.
Route plannen in Basecamp met de open fiets map, exporteren als GPX. Over zetten naar de telefoon, importeren in MapFactor en rijden maar.
Gaat tot nu toe altijd goed, enkel afgelopen jaar was er in een stad in Duitsland een brug afgesloten en werden we (niet door de navigatie) de snelweg opgestuurd. Gestopt, op de kaart gezocht naar een alternatieve route en na hoog uit 2 km zaten we weer op de geprogrammeerde route :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Analoge navigatie

Bericht#9 » 05 jan 2019, 10:49

Ik gebruik OsmAnd voor de scooter en TomTom voor in de auto, beide op een android telefoon. Met OsmAnd kun je een zelf gemaakte GPX bestand inladen wat bij TomTom niet kan. OsmAnd is niet echt gemakkelijk in gebruikt, het duurt lang voor je het onder de knie hebt. Het opzoeken van een adres kan soms erg lastig zijn en levert ook wel eens niets op. Daar is TomTom makkelijker in. OsmAnd is gratis in gebruik en werkt prima met OpenStreetMaps.
0 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Analoge navigatie

Bericht#10 » 05 jan 2019, 12:43

Ik maak gebruik van mijn Garmin.
Toevallig heb ik pas een paar maanden geleden een nieuwe gekocht, met een 7 inch scherm.

Op een enkele uitzondering na, heeft de Garmin mij altijd gebracht waar ik moest zijn.
Voor mijn vakantiereizen van enkele duizenden kilometers, kijk ik wel altijd eerst op Google Maps, en maak dan thuis een route, die ik programmeer in mijn Garmin.

Helaas is mijn Garmin niet waterdicht, dus heb ik daar zelf een plastic hoesje voor gemaakt.

Afbeelding


Gr, Henk
3 x

Social Media

   

Terug naar “Navigatie Systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer