Trilling vario

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 26

Trilling vario

Bericht#1 » 12 aug 2019, 10:53

Hallo allen,

Bij mijn sym fiddle 2 euro 4 scooter zit een soort trilling/hobbel in de vario vanaf 50 km/h. De scooter is al een paar keer terug geweest naar de dealer maar die blijft volhouden dat hier niks aan te doen is en dat het komt doordat de varioring eruit is.

Hij heeft geprobeert om het te verminderen met andere rolletjes maar dit had geen succes. Alleen is de trilling veranderd van een soort slome tttrrr----trrrr-trrrr. Naar een snelle whom whom whom. Ook lijkt het nu wel of de scooter zelf aan de achterkant een beetje hobbelt.

Terug sturen naar sym heeft volgens de dealer geen zin omdat er zonder varioring geen garantie op zit en je dan alle kosten zelf moet betalen. En als hij de varioring er weer inzet voor onderzoek bij Sym is het probleem weg zegt hij.

Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ps. Ik heb deze vraag al is in een ander onderwerp gesteld maar hier kreeg ik geen antwoord op. Vandaar dat ik maar even een eigen topic heb aangemaakt. Hoop dat dit geen probleem is:)

Groeten Bas
0 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Trilling vario

Bericht#2 » 12 aug 2019, 11:15

Dat whom whom whom wat je bedoelt, is het resoneren van de vario op hogere snelheid. Dat doet de mijne ook boven de 55 km, op de teller. Dat is 50 gps. Ik heb van verschillende andere Sym rijders hetzelfde gehoord. Als je het gieren van de scooter bedoelt, dan ligt dat aan de eind overbrenging. Dat doen ze dus allemaal. Ik kan er in ieder geval niet wakker van liggen.
1 x

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 26

Re: Trilling vario

Bericht#3 » 12 aug 2019, 12:44

Hoi Marco,
Dat gieren ben ik inderdaad mee bekend dat bedoel ik niet. Het is meer vanaf 50 km/h dat er een soort trilling door de hele scooter gaat en het lijkt wel of de vario een soort van niet recht draait maar met een soort wiebel erin. En dan voelt het ook of het hele blok een soort hobbeld alsof je over een soort mini hobbels rijd zeg maar. Hoop dat ik het een beetje duidelijk beschrijf haha.
0 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Trilling vario

Bericht#4 » 12 aug 2019, 13:05

Dat whom geluid is het resoneren van de vario. Trillen en wiebelen of hobbelen, dat doet de mijne niet. En wat dat kan zijn ? Eerlijk gezegd, geen idee. Het enigste wat ik kan bedenken, is dat er een bobbel in je band zit achter. Ik had dat met de originele voorband ook, en trillen op het stuur. Toen ik er voor en achter andere banden op had laten leggen, was het weg.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Trilling vario

Bericht#5 » 12 aug 2019, 13:29

Ik heb hetzelfde gehad met dezelfde scooter.
Bij mij zat het probleem in de koppeling.
Deze was niet goed in balans, waardoor hij inderdaad een “whom whom” geluid die bij mij begon rond de 45 en met de snelheid mee opliep...
Er was ook een soort trilling waarneembaar.
Bij mij hebben ze de koppeling verwisseld met een snorscooter uit de showroom.
Voordeel is dat de snor niet zo hard gaat en er dus nooit last van krijgt en die koppeling van hem gaf bij mij de oplossing.
0 x

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 26

Re: Trilling vario

Bericht#6 » 12 aug 2019, 16:09

Als het aan de koppeling ligt klopt het dan dat andere rolletjes effect hebben op het getril?

@Marco_61 hobbel in band denk ik eerlijk gezecht niet. Je hoort het geluid ook echt bij de cartercap vandaan komen vanaf 50 km/h.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Trilling vario

Bericht#7 » 12 aug 2019, 16:24

Volgens mij het vibreren van de riem. Wat kan helpen? Andere riem, riem extreem laten slijten door met duo flinke hellingen te nemen.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Trilling vario

Bericht#8 » 12 aug 2019, 17:04

Ik kan ook wel wat gaan roepen op het forum maar storingen en/of andere problemen moet men eigenlijk persoonlijk zelf beleven wat dan bedoeld wordt. Als u niet uitkomt met deze dealer/monteur dan misschien naar een andere dealer.
Maar al met al wel weer vervelend. :)
0 x

Gebruikersavatar
Ecstechneut
Berichten: 171
Contacteer:

Re: Trilling vario

Bericht#9 » 12 aug 2019, 17:21

1.3mm langere variobus en het gegier/getril van de vsnaar in de koppeling is weg.

oorzaak: als je zonder ring gaat rijden komt de snaar op het hoogste punt van de vario, daardoor trekt de snaar hem diep in de koppeling waardoor hij op de mainshaft gaat aanlopen. (daar zit een verdikking) (aftermarket koppeling heeft die niet)

(ik ga nu uit van standaard gewicht rollen)
2 x
Sym Symphony ST (pink Lady)
Harley fxstc 124cui
Big Dog ridgeback 117 cui
Sym Joymax 300Z

ECS CLC diagnostician

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Trilling vario

Bericht#10 » 12 aug 2019, 18:29

Even mee denken, of een dunnere varioring terug plaatsen?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer