De Kymco Agility 50 is niet weg te denken uit het straatbeeld, want iedere bezorgdienst rijdt erop. Toch lijkt dit type scooter op dit forum niet zo populair, want ik ben er nog geen topics over tegengekomen. Wellicht wat te klein en oncomfortabel? Voor mijn gebruik is de Agility in ieder geval ideaal, want voor lange afstanden pak ik de auto of de motor en in de stad is een compacte scooter handiger. Daarnaast ken ik het model inmiddels goed en kan ik het noodzakelijke onderhoud grotendeels zelf uitvoeren. Door de jaren heen is het volgende mij opgevallen:
Pluspunten
- De Agility is een compacte scooter, maar ik kan er met 1 meter 85 toch redelijk comfortabel op zitten.
- De naam zegt het al, hij is zeer wendbaar. In de stad kan je er echt hard mee rijden.
- De constructie is heel simpel. Onderhoud is daardoor makkelijk uit te voeren.
- Er rijden er veel van rond, dus (tweedehands) onderdelen zijn goedkoop en makkelijk te vinden.
- Hij blijft het altijd wel doen.
Minpunten
- Het is echt een simpel ding, op luxe of comfort hoef je niet te rekenen.
- De originele uitlaat roest snel door.
- Het contactslot zit op een onhandige plek.
- De kickstart is te licht uitgevoerd en gaat makkelijk stuk.
- De vulopening voor de olie zit heel vervelend waardoor olie bijvullen nodeloos onhandig is.
- De zijstandaard zit te laag waardoor hij heel makkelijk over het asfalt schuurt.
- De rubberen carterpakking is een onding om goed op z'n plek te krijgen als het carterdeksel los is geweest.
- Remzuigers in de remklauw klemmen makkelijk.
Mijn eerste Agility, een grijze uit '09 met 72cc cilinder, werd in 2016 gestolen. Na wat scooters te hebben bekeken en een stukje op een Super8 te hebben gereden, was het voor mij duidelijk dat er gewoon weer een andere Agility 50 12" moest komen. Na een korte Marktplaatssessie vond ik een rode uit '13 in Den Haag. Hij moest € 550 kosten. De scooter had een tijdje stil gestaan, maar zag er goed uit en het blokje liep redelijk. Voor de vraagprijs kon ik ook geen nieuwe verwachten, dus ik heb de scooter aangeschaft. Hoeveel de scooter bij aanschaf gelopen had weet ik helaas niet meer, maar ik dacht rond de 13.000 km.
Onderhoudskosten sinds december 2016
- Gladde bus: ca. € 10
- Tweedehands zadel: € 25
- Onderhoudsbeurt (rollen, olie, bougie, kleppen stellen): € 80
- Afstellen carburateur & nieuwe vario: € 90
- Tweedehands achterpoelieset: € 0 (oude poelieset ook weer voor een tientje verkocht)
- Nieuwe uitlaat + montage: € 90
- Accu: € 40
- Nieuw buddyslot (gesloopt door vandalen), nieuwe remkabel, nieuwe bougie en kleppen stellen: € 105
- Reparatie stekker startmotor: € 72
- Onderhoudsbeurt: € 33
- Vervangen trekveren koppeling + moer: € 33,50
- Tweedehands gashendel: € 5
- Pakking uitlaat: € 2
- Achterband Deestone + ventiel en montage: € 60
- Voorband Michelin + ventiel: € 67
- Accu: € 21
- Onderhoudsbeurt: € 12,25
- Silentblocks + montage: € 60
- Topkoffer DMP 32L: € 52
- Cilinder Jingjiu (verkocht als '101 octane'): € 36
- V-snaar Dayco: € 16
- Rolset 6,7 gram: € 11
- Montage cilinder + afstellen: € 90
- Accu Landport YTZ10-S: € 34
- Koso sportvario + set rollen van 7 gram: € 18
- Pakking carterdeksel origineel Kymco: € 21
- Drukveer Malossi wit: € 10
- Achterband Kenda + wiel (tweedehands): € 10
- Sliders Glixal 7 gram (Ali): € 6,50 (incl. verzendkosten)
- Achterband Kenda + montage op los wiel en milieukosten: € 80
Kosten totaal: € 1.190,25
Dit is hem dan: