Zou het dan toch geholpen hebben?!

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#1 » 01 sep 2019, 11:04

Zijn wij niet allen zondaars?
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen (Johannes 8:11)
We vreten allemaal wel eens dingen uit die niet mogen en vaak doen we ons uiterste best om onszelf er onderuit te lullen, tegen beter weten in.
Als je als burger de wet overtreedt, moet de overheid ingrijpen en de overtreding zal worden gevolgd door een sanctie.
Op deze basis stoelt onze democratische rechtsstaat.

Maar die vertrouwensrelatie is niet alleen gebaseerd op de gehoorzaamheid van de burgers. Op haar beurt moet de overheid voldoen aan een aantal criteria, dat de vertrouwensband met de burgers garandeert.
1 van die criteria is, in mijn ogen, eerlijkheid en transparantie.
En daar schort het nogal eens aan in Nederland.
Ik wil niet meteen het woord corrupt in de mond nemen, aangezien een diender ook maar wordt gestuurd en wij hier in het westen de term “Baksjish” niet kennen.
(In Oost Europa kan smeergeld nog steeds wonderen verrichten.)
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat er in ons land situaties zijn die gehandhaaft worden terwijl een alternatief niet voorhanden is.
Overtredingen uitlokken zou ik het bijna willen noemen.
Ik kom, in het verkeer, vrijwel wekelijks dingen tegen die dermate onlogisch zijn dat ze er domweg om vragen om overtreden te worden.
Voorbeeldje: Einde compierkade in Alphen aan den Rijn. Daar staat een bord “Fietspad” met onderbord “dus niet brommen”.
Het bord wordt gevolgd door een stukje fietspad van welgeteld 200 meter (!), vooraleer je het Boskoopse grondgebied bereikt.
Alternatief? Ja hoor… 7 kilometer omrijden.
Maar klaag dan niet over fijnstofuitstoot.
Iedereen heeft dan ook maling aan dit bordje en gast vrolijk door. Dat er vandaag of morgen een koperen knoop op een motorfiets staat of een kudde BOA’s, daar kun je staat op maken.
Dit is immers een verdienmodel van onze overheid.
Je weet dat je moet lopen en toch verdom je het. De boete neem je op de koop toe.
Terwijl je weet dat het niet deugt. Dat bedoel ik met transparant.
Er is geen ambtenaar/beleidsmaker die dit kan verklaren.
En zo gebeurde het dus dat ik met 2 andere clubleden in een soortgelijke situatie terechtkwam.
Een (slecht) fietspad, met daarnaast een vaart en aan de andere kant van de vaart een geasfalteerde weg annex fietspad.
Het fietspad hield op, om te worden opgevolgd door 200 meter “Fietsendusnietbrommenpad”, daarna weer gewoon overgaand in een fietspad.
Wij waren gelukkig niet de enigen die er met boter en suiker ingingen, getuige de nodige locals die ook in de val trapten.
Een alternatief was er niet. Aan de andere kant van de vaart gaan rijden was geen optie, aangezien we op een gegeven moment linksaf moesten.
We konden kwalijk met de scooter op de nek door de vaart waden.
Lopen? Tsja; dat had gekund.
De uitleg was dat de huizen aan dit stukje fietspad last hadden van bromverkeer.
Kennelijk werd er wel eens iemand van zijn sokken gereden.
Is er dan niets mogelijk om dat op te lossen? Tuurlijk.
Leg er maar een trottoir neer met een flinke hoge stoeprand. Maak het fietspad dermate smal dat geen hond het in zijn hoofd haalt om daar hard te rijden.
Desnoods drempels aanleggen om de 25 meter.
Maar nee. Dat kost geld en burgerlijke ongehoorzaamheid levert geld en werkgelegenheid op. Zo werkt het in Nederland.
Het charmante van onze rechtsstaat is dat je in discussie kunt met een diender.
En dat deden we dus ook, zei het in verkapte vorm.
De een deed charmant, de volgende gooide er wat humor bij en de derde bediende zich van een bijtend cynisme zoals alleen mensen uit de regio Den Haag dat kunnen.
Kennelijk heeft het geholpen. Want tot nog toe heb ik niets mogen ontvangen wat op een sanctie lijkt.
Zouden er dan toch dienders bestaan die de onmogelijkheid van de situatie doorzien en hun hand over hun hart halen?
Of zit ik te hopen tegen beter weten in?
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#2 » 01 sep 2019, 11:37

Dat was na de gezellige tour van Oldy ergens in Delft toch, en dat is best een tijdje geleden.
Benieuwd of Henk Houet en Hans Kleij ook geen sanctie hebben ontvangen.
Zo niet, dan is er inderdaad hoop op een pardon Peter.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#3 » 01 sep 2019, 12:03

Mooi verhaal Peter en inderdaad heb ik nog steeds niets ontvangen, zouden onze eerlijke koppen en humor, charme en cynisme toch hebben geholpen.
Duurt nu toch wel heel lang.
En ja ik ga er de 14e weer langs.
Groet Hans
0 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#4 » 01 sep 2019, 12:24

Ook ik heb de boete nog niet ontvangen.
Ik weet dat mijn laatste woorden die ik tegen de vrouwelijke BOA gesproken heb van de volgende strekking waren :

" Als je vanavond thuis op de bank zit, en terug denkt aan de leuke ervaring die je hebt gehad met deze scooterrijders, dan denk ik dat je toch de bekeuring weggooit."

Zou het geholpen hebben?????

Eerlijk gezegd, denk ik dat de boete alsnog wel zal komen, maar ik heb ook een heel klein beetje hoop dat we er mee weg komen.


gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#5 » 01 sep 2019, 18:44

naar die boete kunnen ze nu wel fluiten hij moet binnen 20 weken binnen zijn zo niet kan je hem als niet verzonden beschouwen als hij ooit nog binnen komt

Bij verkeersovertredingen die onder de wet Mulder vallen behoort de CJIB-beschikking in principe binnen 4 maanden op de mat te liggen

Ik heb het ooit eens gehad met een achterlicht die het niet deed ( waarvan ik de bon van de dag er voor nog in mijn zak had zitten van de reparatie en toch een boete gekregen :-(

Maar ook nooit binnen gehad omdat ik het verhaal had uitgelegd en zelf nog een arm verlichting om had voor het geval dat ding het begaf .. en die heb ik tot heden ook nooit binnen gehad .. dit inmiddels al denk ik 15 jaar geleden
daarna 2 keer gecontroleerd of ik nog iets open had staan bij de belasting of politie maar dat was niet het geval :-)

dus denk dat je nu gewoon gerust achter over kunt leunen en het vergeten

anders Via het Digitaal Loket van het CJIB kun je soms al zien of je een boete hebt, voordat de boete daadwerkelijk in de brievenbus ligt. Je kunt hier dus regelmatig een kijkje nemen om dat na te gaan.
Tip 1: Check het Digitaal Loket van het CJIB

Dus je kan naar MIJN OVERHEID gaan en daar kijken ;-) staat er niets mag je lekker een ijsje gaan halen , staat er wel wat dan even afwachten nog :worshippy:

of direct naar https://www.cjib.nl/berichtenbox. en dan inloggen met je DIGid

net even zelf gekeken en is blanco :worshippy: :rlol:
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#6 » 01 sep 2019, 20:56

@ravw

Kijk... dat is nou info waar ik wat mee kan.
Bedankt man.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#7 » 01 sep 2019, 21:04

@henkhouet @hanskleij

Ik heb beide loketten gecheckt en in allebei staat niets wat ook maar lijkt op een boete of aanmaning van onze paarsgerande vrienden uit Leeuwarden.

Ik stel voor dat we in Heusden een (alcoholvrij) drankje nemen om dit heugelijke feit te vieren.
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#8 » 02 sep 2019, 06:50

stoyanov schreef:@ravw

Kijk... dat is nou info waar ik wat mee kan.
Bedankt man.



graag gedaan , voortaan wat vaker checken dan zit je niet zo lang in de stress :cheers:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#9 » 02 sep 2019, 09:46

Nou ik heb een keer meegemaakt toen ik nog auto reed dat ik een parkeerbon kreeg omdat ik niet had betaald voor parkeren in Rotterdam (ik dacht dat het op die dag niet nodig was).
Dus ik wachtte een tijdje af op de rekening die als maar niet kwam.
Tot dat het bijna precies een jaar later bij mij op de mat kwam.
En die heb ik dan meteen betaald.
Maar ik moet zeggen dat ik niet ben gaan navragen of het kwijt gescholden konden worden omdat het zo lang duurde.
0 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Zou het dan toch geholpen hebben?!

Bericht#10 » 02 sep 2019, 16:08

Eagleseye schreef:Nou ik heb een keer meegemaakt toen ik nog auto reed dat ik een parkeerbon kreeg omdat ik niet had betaald voor parkeren in Rotterdam (ik dacht dat het op die dag niet nodig was).
Dus ik wachtte een tijdje af op de rekening die als maar niet kwam.
Tot dat het bijna precies een jaar later bij mij op de mat kwam.
En die heb ik dan meteen betaald.
Maar ik moet zeggen dat ik niet ben gaan navragen of het kwijt gescholden konden worden omdat het zo lang duurde.


gewoon even een printscreens maken van je CJIB inbox , als die leeg is met de datum als dan een boete op de mat valt die van daarvoor is en zeker ruim daarvoor , dan even aangeven waarom ik een boete heb gekregen terwijl DATUM "printscrreen" dus niets stond en nu in eens wel een vage boete krijg
fouten maken is menselijk dus laten ze maar aankomen met bewijzen dat jij het was , jij kunt aantonen dat je (datum printscreens ) nog blanko was van boetes ( dit moet wel een paar maanden na de boete genomen zijn

En ook iets over het termijn waarin de boete gestuurd moet zijn

ja zo heb ik al vele rekeningen en afspraken niet na hoeven komen ... het voordeel van jaren lang werken met gemeente lui ( ambtenaren )

je weet hun foute trekjes en hun manier van doen , wees dit voor :worshippy: :schater:
2 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer