The Resurrection of Marianne

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

The Resurrection of Marianne

Bericht#1 » 25 apr 2020, 07:35

Lang... al heel lang... al veel té lang staat ze voor de deur. Of eigenlijk, achter. Op een parkeerplaats. Op het pleintje. Haar zusters zijn gekomen, en sommige zijn ook weer gegaan. Ze heeft geen weet van E10. Dat heeft ze niet bewust meegemaakt. En Corona is geheel langs haar heengegaan in haar sluimer. Twee jaar storm, regen, zon, hitte, kou, sneeuw, vorst... onder haar cover, een motorhoes. Zo lang slaapt ze al. Een soort Doornroosje, maar dan anders. Waar dromen slapende scooters over? Het is tijd voor haar om wakker te worden...

We gaan bijna 9 jaar terug in de tijd, naar eind 2011. De Kymco Bet & Win die ik toen had, was aan haar derde waterkoeling toe en toen was het genoeg. Met pijn in het hart moest ik afscheid van haar nemen want tegen die kosten viel niet op te boksen. Maar voor mijn werk had ik een grote scooter nodig, met veel laadcapaciteit. En daar was er in principe maar één van... de Kymco Grand Dink. En LELIJK dat ik die vond...

Compleet met koffer maar zonder beugelset werd die geleverd door mijn lokale scooterdealer. Gelukkig bleek het wel de S versie te zijn met een iets mooiere neus, en met de richingaanwijzers in de spiegels. Nog was ik niet blij met de looks maar het was functioneel. Langzaam begon ik aan de machine te wennen en ook reisplannen begonnen te onluiken in mijn fantasie. Dit was nog voordat ik van het bestaan van scooterclubs afwist. En ik had dus geen idee dat anderen ook dergelijke dingen deden.

Haar naam werd Marianne, de grote liefde van Robin Hood. Niet dat ikzelf nou zo'n volksheld ben, maar het leek bij haar te passen. En zo werd ze meer dan slechts een vervoersmiddel, een reisgezellin, mijn toeverlaat op lange reizen door verre onbekende gebieden... mijn stalen merrie op wie ik vertrouwde, en zij op mij. Want zeg nou zelf... wie brengt wie nou thuis?

Sinds net na de STN Deutschland Vierdaagse Erlebnis van 2018 staat ze al stil. Vlak daarvoor was er een nieuw, of beter gezegd: ander cardan ingegaan in verband met het ombouwen van de achterrem van trommel naar schijf. Dát ging goed, alleen begonnen de tandwielen steeds meer lawaai te maken. Ken je dat hoge gierende Tomos geluid? Nou, dat dus... alleen erger. En ja er zat genoeg olie in. Eenmaal thuis vanuit de Heimat heb ik haar dus opzij gezet en ben op zoek gegaan naar nog weer een ander cardan. Dat moet dan van een Super 9 zijn want anders past het niet. Nieuw zijn die dingen niet te betalen dus op zoek naar een gebruikte. Dat ging even duren...

Resurrection, oftewel Wedergeboorte begint met een wakker worden. Hoe zal ik haar aantreffen onder haar covers? Wat is haar staat en wat doet het nog wel of niet?

https://www.youtube.com/watch?v=gi5n6PmiuiI

OK, dát deed het dus nog wel. Zelfs na twee jaar nog! En vanwege het ontbreken van de juiste afstandsbediening, waren de buren heel blij :-). De rest heb ik je dus maar bespaard want dat ging een aardig tijdje zo door.

Een klein stukje is eruit geknipt omdat een buurvrouw zonodig uitgebreid gedag moest komen zeggen. Altijd wanneer je er niet op zit te wachten uiteraard. En dit is mijn eerste poging ooit tot videobewerking, dus don't judge me :-)

Dus power heeft ze... maar wil ze starten ?
6 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#2 » 25 apr 2020, 09:58

Van geruisloos met een beetje ruis tot oorverdovend...

Ik heb haar eigenlijk niet horen starten, maar ze vond het kennelijk wel fijn om door jou weer wakker gekust te worden: ze gilde het uit! :lol:
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#3 » 25 apr 2020, 11:39

Scooter Forens Frans schreef:Van geruisloos met een beetje ruis tot oorverdovend...

Ik heb haar eigenlijk niet horen starten, maar ze vond het kennelijk wel fijn om door jou weer wakker gekust te worden: ze gilde het uit! :lol:



Zal wel van angst zijn, waar gaan we nu weer naartoe :worshippy:

Groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#4 » 27 apr 2020, 13:02

Scooter Forens Frans schreef:: ze gilde het uit! :lol:


Dat hebben vrouwen gek genoeg wel vaker bij mij.
2 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#5 » 27 apr 2020, 15:58

[/glow]
Amendoim schreef:
Scooter Forens Frans schreef:: ze gilde het uit! :lol:


Dat hebben vrouwen gek genoeg wel vaker bij mij.


Stoertje! :lol:
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#6 » 27 apr 2020, 18:18

Amendoim schreef:
Scooter Forens Frans schreef:: ze gilde het uit! :lol:


Dat hebben vrouwen gek genoeg wel vaker bij mij.


Dat zal wel in het donker zijn als ze je zien denk ik :lol2:

groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#7 » 27 apr 2020, 18:18

Zoals gezegd zijn we samen overal geweest. Door heel Nederland, België, Duitsland, Polen, zelfs Rusland. Soms meerdere malen. En sommige van die verhalen zijn geschreven. Andere nog niet... misschien moet ik die nog maar eens gaan doen? En dat maakt haar voor mij... bijzonder. Meer dan gewoon een machine is ze haar eigen persoon. Trouwer dan een hond. Met een ronde kont. En ze heeft altijd zin :-).

Over lange Duitse perfecte wegen tot over onmogelijke zandpaden in Polen die door de GPS werden aangewezen als "doorgaande geasfalteerde wegen", letterlijk verdwaald in een oerbos 's avonds heel laat, kilometers over wat houthakkerspaadjes waren (weer die GPS), door regenstormen, orkaanwinden en zengende zomerhitte, dan bouw je een aparte band op met zo'n machine die je gewoon nooit in de steek laat, die met een kapotte cilinder 1200 KM (!) heeft volgehouden tot aan Warschau, die je de steilste bergen op heeft gesleurd, volledig en zelfs over-beladen als een pakezel... en je altijd weer veilig thuis heeft gebracht. Of ik haar. Hoe dan ook, die verdient beter dan voor de deur weg te staan rotten of te vervallen tot speel- en klimrek voor de kidz uit de buurt.

Natuurlijk heeft ze wel vaker schade gehad. Natuurlijk is er wel eens iets afgebroken of doorgerot of kapot gegaan. Natuurlijk moeten onderdelen soms vervangen worden. En natuurlijk is ze ook onderweg, soms zelfs ver van de bewoonde wereld, stil komen te staan. Maar daar gaat het niet om. Want alles was te repareren, verhelpen of te vervangen, soms tijdelijk totdat professionele hulp kon worden ingeschakeld. Maar ze bleef doorgaan. En ze is en blijft Marianne. De metafoor van het zogenaamde 'Schip van Theseus' is van toepassing: hoeveel van een object of machine kun je vervangen of veranderen voordat het DAT object of DIE machine als entiteit niet meer is? Als jij opa's hamer hebt geërfd en je vervangt na jaren de steel, is het dan nog steeds "opa's hamer"? Of de kop? Wanneer houdt dat op "opa's hamer" te zijn? Eigenlijk nooit. En bij Marianne is dat voor mij net zo. Sowieso het frame en het motorblok zijn de originele, en nog vele andere dingen ook. Dus ze is wie ze is en dat blijft ze ook.

Het is tijd om te kijken of we de Schone Slaapster uit haar dromen kunnen laten ontwaken...

https://www.youtube.com/watch?v=5-iqQJ5IR0g

PS : excuses voor het "schudden" van de camera, deze heeft geen stabilisatie. En het richten is soms ook een beetje lastig (ik kan niet zien wat de camera 'ziet'). Maar ik ga niet twee jaar wachten om het nog een keer over te doen :-D.
2 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#8 » 27 apr 2020, 18:19

vp50 schreef:Dat zal wel in het donker zijn als ze je zien denk ik :lol2:


Jij hebt 'm door, en niet alleen in het donker trouwens ;-)
1 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#9 » 27 apr 2020, 19:22

Klinkt goed Edwin na zo,n lange tijd :thumbsup:

Groeten
Peter
1 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#10 » 27 apr 2020, 21:20

:thumbsup: Knap op 1,5 jaar oude benzine. :worshippy:

Wat spuit je in de cilinder voordat je de nieuwe bougie er in zet?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer