Euro 4 Lambda sensor

Gert-Jan
Berichten: 27

Euro 4 Lambda sensor

Bericht#1 » 17 mar 2020, 11:21

k heb een vraag over de aanschaf van een uitlaat voor de Hanway RAW50 Caferacer.

Ik ben van plan om binnenkort een andere uitlaat aan te schaffen (zie afbeelding) maar heb een vraag over de Euro 4 Lambda sensor die gemonteerd zit op de uitlaat bocht. Het model die ik op het oog heb heeft nmlk geen schroefaansluiting voor de lambda censor. Ik vraag mij dan ook af of mijn Caferacer ook zonder lambda kan of mag rijden.
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#2 » 17 mar 2020, 11:55

gaat volgens mij niet werken . je ecm heeft die info van de lambda nodig voor t juiste mengsel.
1 x

Gert-Jan
Berichten: 27

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#3 » 17 mar 2020, 12:06

Ja daar was ik al bang voor. Een no-go voor mijn aanschaf :(
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#4 » 17 mar 2020, 12:14

Het zou wel kunnen, maar dan moet je zelf een montagepunt voor je lambdasensor moeten maken.
Dus gat boren en moer met juiste schroefdraad er op lassen.
1 x

Gert-Jan
Berichten: 27

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#5 » 17 mar 2020, 12:16

Dat zou idd een goeie optie zijn. Zal het eens nader bekijken en iemand zoeken die kan lassen.
0 x

Gebruikersavatar
caferacer_frl
Berichten: 14

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#6 » 17 mar 2020, 16:47

Hier heb je ook zogenaamde 'sensor bungs' voor (geen idee wat een 'bung' in het Nederlands is); die las je op de uitlaat in plaats van een moer (eerst uiteraard even gaatje boren met een trappenboor). Bijvoorbeeld deze: https://www.kolliesparts.nl/nl/kollies- ... 2x125.html

Inderdaad alleen even goed kijken naar de schroefdraad die je nodig hebt voor de sensor. Ik heb het onlangs toevallig bij mijn auto uitlaat laten doen, eitje voor de gemiddelde garage/monteur. Lijkt mij voor de brommer alleen maar makkelijker omdat de uitlaat voor het grijpen zit.
2 x
1980 GMC Sierra 'Squarebody' pickup truck
2016 AGM Caferacer Luxury

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#7 » 17 mar 2020, 20:18

Hou er wel rekening mee dat de plek waar hij komt en onder welke hoek hij staat goed is anders beïnvloed het de werking van de sonde.

Ik weet niet of er een 2 of 4 draads lambda sonde op zit.

Een lambda sonde heeft een bepaalde temperatuur nodig om zijn werk te kunnen doen. Een 4 draads sonde heeft een verwarmings-element aan boord om hem sneller op werk temperatuur te krijgen daarna nemen de uitlaatgassen het over, een 2 draads moet het doen met de warmte van de uitlaat gassen. Daarom is de afstand vanaf de uitlaatpoort belangrijk.

De hoek waarin hij staat is om te voorkomen dat er vocht bij de kern komt wat de werking verstoord of zelfs de sonde kapot maakt.
1 x

Gert-Jan
Berichten: 27

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#8 » 19 mar 2020, 19:17

Hartelijk dank voor alle antwoorden en adviezen. Het is mij nu duidelijk dat deze censor een belangrijk onderdeel is. Mocht ik de uitlaat aanschaffen dan zal ik opletten met die bung en de hoek waar hij onder vast gelast moet worden. Mocht ik zo ver zijn dan laat ik jullie het resultaat zien. Over paar maanden ga ik deze klus onder de loep nemen.
1 x

Gebruikersavatar
Aubrey
Berichten: 20

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#9 » 16 mei 2020, 12:11

Op termijn wil ik ook z.on mooie rvs uitlaat aanschaffen van kepstan helaas hebben ze nog niet standaard een aansluiting voor de labda sensor gemaakt op termijn ga ik hier ook mee beginnen. Hopelijk komen er nog andere gebruikers op deze site met dit onderwerp Mvg Aubrey
1 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Euro 4 Lambda sensor

Bericht#10 » 16 mei 2020, 23:26

Ik denk dat ik te ver weg zit voor jullie, ik heb enorm veel ervaring met het RVS lassen en kan het thuis in mijn werkplaats
tig-lassen als je de juiste info en materialen hebt. Tegen laskosten zou ik het kunnen doen voor clubleden. :thumbsup:
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer