Yahama aerox koppeling vervangen

rowan

Yahama aerox koppeling vervangen

Bericht#1 » 27 sep 2020, 09:25

:help2:
Hoi allemaal,
Ik ben Rowan en sinds vandaag aangesloten bij deze club.
Ik heb een Yamaha aerox 2006 2 takt 50cc
Ik wilde laatst mijn koppeling vervangen omdat deze niet meer goed is. Ik heb een melossi clutch delta gekocht. (90,-) En deze er gister op gezet. De scooter start niet. Blokkeert.
Schiet met starten iets vooruit maar achteruit kan hij niet.
Toch maar weer de oude koppeling erin gedaan.
Omdat ik naar mijn werk moest...

Kunnen jullie mij vertellen waarom de melossi koppeling blokkeert? Tips?
Er staat op het doosje dat deze wel geschikt is...

Ik hoor het graag,

groetjes Rowan
0 x

Victor-San

Re: Yahama aerox koppeling vervangen

Bericht#2 » 27 sep 2020, 10:20

:welcome1:
0 x

Heinz

Bericht#3 » 27 sep 2020, 10:21

Als de scooter niet kan bewegen met de Malossi-koppeling, loopt hij waarschijnlijk aan in het koppelingshuis. Is de diameter van je nieuwe koppeling hetzelfde als van je oude? Als de nieuwe koppeling groter is, heb je ook een groter koppelingshuis nodig. Die verkoopt Malossi ook (voor een lieve duit): https://www.easyparts.nl/Koppelingshuis ... -p17479637

Wat was er trouwens mis met je oude koppeling? Zo snel gaan die niet stuk, zeker niet als je met 50cc rijdt. Vaak helpt het al om de koppelingssegmenten even op te schuren en nieuwe trekveren te monteren. Dat Malossis-spul is mooi, maar erg duur en voor een 50cc ook niet nodig.
0 x
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

rowan

Bericht#4 » 27 sep 2020, 11:39

Dank voor je reactie.

De koppeling segementen zijn versleten. Dus hij is niet stuk maar hij rijd zowat op het staal. En de koppeling is niet te groot, allebei hebben ze een diameter van 105. Alleen ziet de malossie h er wel iets anders uit. Melossi wel duur maar ik heb m nu eenmaal... kan niet meer terug.
0 x

Heinz

Bericht#5 » 27 sep 2020, 12:32

rowan schreef:Dank voor je reactie.

De koppeling segementen zijn versleten. Dus hij is niet stuk maar hij rijd zowat op het staal. En de koppeling is niet te groot, allebei hebben ze een diameter van 105. Alleen ziet de malossie h er wel iets anders uit. Melossi wel duur maar ik heb m nu eenmaal... kan niet meer terug.

Ok, dan zal je toch uit moeten zoeken in welk opzicht de Malossi-koppeling anders is dan de originele koppeling waardoor de aandrijving blokkeert. Of gewoon nog een keer rustig opnieuw monteren. Misschien zat iets niet helemaal goed, zoals de v-snaar.
0 x
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

René K

Bericht#6 » 27 sep 2020, 12:43

Misschien een paar foto's maken kunnen we even meekijken en voor de rest lijkt mij moeilijk om op een forum bepalen
wat er daadwerkelijk aan de hand is.
0 x

rowan

Bericht#7 » 27 sep 2020, 16:13

Ik probeerde al een paar foto’s te uploaden maar bestand was te groot.
Weet niet hoe ik dat moet verkleinen.

Ik ga het normaals proberen en de 2 koppelingen met elkaar vergelijken.
Er zit een soort van zwarte ring bovenop de Malossi koppeling. Dat zit niet op mijn originele.
Zou dat het verschil ook kunne maken?
De tweewielers shop gaf aan dat er normaal gesproken wel een soort van ring op hoort te zitten. Maar ik dacht, misschien zit ie er bewust niet op?
0 x

rowan

Bericht#8 » 27 sep 2020, 16:20

1F04A468-2A46-47D1-B608-B0F826EF8463.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
0 x

Heinz

Bericht#9 » 27 sep 2020, 18:36

rowan schreef:Ik probeerde al een paar foto’s te uploaden maar bestand was te groot.
Weet niet hoe ik dat moet verkleinen.

Ik ga het normaals proberen en de 2 koppelingen met elkaar vergelijken.
Er zit een soort van zwarte ring bovenop de Malossi koppeling. Dat zit niet op mijn originele.
Zou dat het verschil ook kunne maken?
De tweewielers shop gaf aan dat er normaal gesproken wel een soort van ring op hoort te zitten. Maar ik dacht, misschien zit ie er bewust niet op?

Die zwarte 'ring' zit op een Delta clutch omdat het een verstelbare koppeling is. Dan kan je hem nauwkeuriger afstellen, wat handig is als je bijvoorbeeld een racescooter hebt. Een normale koppeling kan je niet verstellen omdat het voor straatgebruik niet nodig is.
0 x
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

René K

Bericht#10 » 27 sep 2020, 18:44

Ik zou maar weer originele Yamaha onderdelen kopen en monteren dan is succes verzekert.
0 x

Social Media

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”