Welk merk accu?

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Welk merk accu?

Bericht#1 » 11 jan 2022, 12:37

Elke 1,5 jaar is de accu van m'n Agi aan het einde van zijn latijn. Ik koop dan een nieuwe Nitro loodzuur accu. En na 1,5 jaar herhaalt dit ritueel zich. M'n scooter begint momenteel weer steeds moeizamer te starten, dus ik denk dat het weer tijd is voor een nieuwe accu.

Omdat zo'n ding toch tussen de 20 en 40 euro kost, zou ik er eigenlijk wel eens eentje willen die wat langer meegaat. Met welke merken hebben jullie de beste ervaringen? En zitten er nog grote verschillen in levensduur tussen loodzuur, AGM en gel?
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#2 » 11 jan 2022, 13:15

Toch nog maar ff gemeten: accu meet in rust 12.8v en als de scooter loopt 14.1v. Dat lijkt me helemaal prima.

Dan vermoed ik eerlijk gezegd de startmotor, hoewel de symptomen alles weghebben van een luie accu...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#3 » 11 jan 2022, 13:30

Je moet kijken naar het ampèrage als je startmotor niet lekker rondkomt, met een startmotor zou je een accu moeten hebben die meer als 4ah levert.

Ik gebruik altijd accu's van Landport.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#4 » 11 jan 2022, 13:37

Voor een viertakt kan ik inderdaad bevestigen dat een accu niet meer dan anderhalf jaar meegaat. Wat mij ook is opgevallen is dat een viertakt, of in ieder geval mijn Jet14, veel minder stroom produceert dan een tweetakt, Grand Dink in mijn geval.*

Voor mijn GD heb ik altijd gel accu's en die gaan een jaartje of 3 mee over het algemeen, onafhankelijk van het merk.

LION accu's schijnen erg goed te zijn, maar duur.

Maar zou het naast eventueel de startmotor ook niet de bendix kunnen zijn in dit geval? Of de kabel daarvan?

* Hoe weet je dat ? Ik gebruik een GPS op beide en als ik die op de GD gebruik, dan laadt de interne batterij helemaal op. Zet ik de scoot uit, wil die op zich doorgaan op interne batterij. Doe ik hetzelfde met de Jet14, dan is de GPS na een tijdje effectief leeg (ook al hangt die dus "op de lader" zeg maar), geeft de batterij ook aan dat die leeg is (en niet bijlaadt) maar blijft het bijna altijd wel doen "op de lader", de scoot zelf, de motor effectief. Zet ik de Jet14 dan uit, dan gaat ook de GPS uit.

Hierbij wil ik nog opmerken dat ik verder NUL verstand heb van electra en niet eens weet hoe een multimeter werkt, serieus. Ik spreek dus alleen uit gebruikerservaring.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#5 » 11 jan 2022, 14:51

Ik heb nu een YTX7 accu (7Ah) in de scoot zitten. Wellicht past een YTX9 ook, die is alleen een centimeter hoger.

De bendix is goed, die heb ik pas nog in m'n handen gehad. Het is of de accu of de startmotor. Ik heb nog een oude YTX12 staan uit m'n motor. Wellicht kan ik daar ff mee testen als de accukabels lang genoeg zijn.

Test
Met de ytx12 start ie perfect, accu is dus weer gaar..

Afbeelding

Afbeelding

Nee, dat past helaas niet...
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#6 » 11 jan 2022, 15:32

Ik heb ook een 9Ah accu in mijn Grand Dink. Dat vanwege alle extra electrische dingen die ik erin heb. Die is een stuk groter, dat is waar. Daarvoor heb ik dus mijn kleine accubak moeten verwijderen.

En met een schoenlepel en een pot vaseline past uiteindelijk alles ;-)
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#7 » 11 jan 2022, 15:52

Ik zit alleen met de hoogte van de accu. De 12 is veel te hoog, maar een 9 kan misschien net. Ach ja, voor 30 euro kan ik wel een gokje wagen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#8 » 11 jan 2022, 15:52

Heinz schreef:Ik heb nu een YTX7 accu (7Ah) in de scoot zitten. Wellicht past een YTX9 ook, die is alleen een centimeter hoger.

De bendix is goed, die heb ik pas nog in m'n handen gehad. Het is of de accu of de startmotor. Ik heb nog een oude YTX12 staan uit m'n motor. Wellicht kan ik daar ff mee testen als de accukabels lang genoeg zijn.

Test
Met de ytx12 start ie perfect, accu is dus weer gaar..

Nee, dat past helaas niet...


Experiment: laat de accu even op kamertemperatuur komen, en dan nog eens proberen. Vanaf een graad of 15 begint een accu al slechter te presteren, merkbaar wordt het onder de 5 graden. Zeker als je ook nog eens 'wintergerelateerde' accessoires hebt zoals verstralers/handvatverwarming/usb lader (telefoonaccu geeft het ook sneller op) die je accu leegtrekken/bijladen voorkomen.

Meen me te herinneren dat je scooters altijd buiten staan, dus dat zal ook niet meehelpen.
Laatst gewijzigd door BadWeather op 11 jan 2022, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#9 » 11 jan 2022, 15:55

Ja, hij staat nu aan de lader op te warmen voor een volgende ronde. Maar het einde voor deze Nitro komt wel in zicht.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#10 » 11 jan 2022, 15:57

Ik was vooral benieuwd of ie het deed zonder bijladen en alleen de temp rond de 20 laten komen.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer