Heinz schreef:Lekker doorgereden zeg! Ik blijf het heel bijzonder vinden, scooters met zo'n hoge km-stand. Waarvoor staat trouwens dat telefoontje op je dashboard?
Vorige week stond de teller op 94825 KM
Maar gezien het feit dat de tellerkabel ook wel eens gebroken is, en dat dan even bleef totdat een nieuwe binnen was, is de "echte" stand hoger.... al weet ik niet hoeveel.
Dit is de cockpit van een 125-er Grand Dink. Met wat aanpassingen in de bedrading is die ook te gebruiken in een 50cc-er zoals die van mij. Waarom? Omdat het kan
Maar ook omdat deze een toerenteller heeft én minder Tele-Tubbies eruit ziet dan de originele. Kwestie van smaak en voorkeur.
Anyway, bij de 50cc-versie zit dat lampje daar ook en dat is zowel het contact lampje dat aangaat als je de sleutel in de startpositie zet, en is tevens het olie-lampje: blijft of gaat die opeens branden, dan is je tweetakt olie bijna op. Die gaat dus naar de sensor toe.
Deze 125-er cockpit heeft die functie niet want dat is een viertakt motor. De oliemelder daarvan is dat rode dingetje meer aan de rechterkant. Maar dat gebruik ik dus niet en negeer ik (ondanks dat die op 'rood' staat: dat gebeurt elke 2000 KM bij een 125-er en kun/moet je dan resetten). In plaats daarvan is dat lampje met dat telefoontje erbij verbonden met een mobiel-oplaadpunt onder het zadel. Gewoon eigenlijk de 12V aansluiting maar als je daar een mobiel (of ander apparaat) aanhangt, dan gaat dat lampje branden.... zodat je dat niet vergeet en je accu opeens leeg is als je die ongelimiteerd laat laden.
Bij mij is deze, omdat dit toch de 50cc versie is, toch doorverbonden naar de oliesensor en werkt dus zoals die hoort bij een 50cc.
Dat is het verschil en dat is de verklaring