Sleutelziek (verzameltopic voor sleutelaars)

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Sleutelziek (verzameltopic voor sleutelaars)

Bericht#1 » 20 mei 2022, 15:34

Edit: bij nader inzien maak ik hier een topic van waarin ik alle kleine zaken rondom sleutelen aan scooters ga zetten. Dit voorkomt een wildgroei aan kleine topics en zo blijft de informatie mooi bij elkaar. Iedereen met dezelfde obsessie is uitgenodigd een serieuze bijdrage te leveren aan dit topic.

Aanleiding
Vandaag leek een prachtige dag om weer te gaan sleutelen. Bedoeling was om de originele vario + varioring terug te zetten. Dat ging op zich goed totdat ik de halfpoelie niet goed op de spie kreeg en de varioblokkeersleutel los had gezet voor wat extra speling. Helaas vergat ik de blokkeersleutel daarna weer goed vast te zetten. Bij het vastdraaien van de krukasmoer schoot de blokkeersleutel los en door de kracht die ik op de ratel zette klapte ik hard met m'n gezicht tegen de scooter.

Gelukkig is de schade aan de scooter beperkt gebleven. Ik ben alleen een stukje schroefdraad in het carter kwijt. Dat is op zich niet verschrikkelijk, want het carterdeksel zit met 8 bouten vast. Het is wel vervelend dat de blokkeersleutel nu niet meer gemonteerd kan worden op het resterende stukje schroefdraad. Ik kan nog wel een langere bout proberen, maar dat is natuurlijk de goden verzoeken. Dus nu moet ik maar een slagmoersleutel kopen denk ik.

Hopelijk zit de variomoer wel vast genoeg... :hammer: De klap deed al genoeg zeer, nog meer ellende zie ik niet zitten. :schater:
Laatst gewijzigd door Heinz op 02 jun 2022, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Sleutelziek...

Bericht#2 » 20 mei 2022, 16:15

IDD ,,, een slagmoer sleutel is een absolute Must , en hoeft niet duur te zijn , zelfs een Slagmoer sleutel van Parkside van de Liddle op Accu is geen verkeerde Tool voor hobby matig gebruik .
Afbeelding
2 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Sleutelziek...

Bericht#3 » 20 mei 2022, 16:26

Voor het eerst in 16 jaar dat het mis is gegaan. Maar eens moet de eerste keer zijn...

Deze lijkt me ook wel prima, gaat op 230v i.p.v. een accu:
https://www.lidl.nl/p/parkside-autodraa ... KLEALw_wcB
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Sleutelziek...

Bericht#4 » 20 mei 2022, 19:37

Uiteindelijk op de HAP beland. Wond gelijmd, tetanusprik gehad.

Resultaat zien jullie wellicht op de Haarlemmermeertour. :slaap:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Sleutelziek...

Bericht#5 » 20 mei 2022, 23:26

Gelukkig is er geen schade aan de Scooter.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Sleutelziek...

Bericht#6 » 21 mei 2022, 10:07

Jawel, stukje draad uit het carter getrokken toen die blokkeersleutel losschoot. Maar het valt mee.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Sleutelziek...

Bericht#7 » 31 mei 2022, 11:25

Ik heb sinds het incident verschillende gedachten hoe verder te gaan met de scooter:

1. Aanschaf slagmoersleutel:
Op korte termijn wil ik een slagmoersleutel kopen omdat het nu niet meer mogelijk is om de varioblokkeersleutel aan het carter te monteren. Of ik moet de draad in het carter laten herstellen, maar dat kost waarschijnlijk de helft van die slagmoersleutel. En met dat apparaat kan ik natuurlijk ook wielen los en vastmaken. https://nl.trotec.com/shop/accu-draaisl ... H-EALw_wcB

EDIT: net toch de Parkside van de Lidl besteld. Incl. accu en korting maar € 75 incl. verzenden! :thumbsup:
https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-mot ... 7_EALw_wcB

2. Vervangen carterdekselpakking:
Aangezien de carterdekselpakking niet goed meer blijft zitten, moet ik het steeds met secondelijm tegen het carter plakken. Dat is rommelig en niet fraai. Echter, een nieuwe pakking kost € 16 excl. verzendkosten! Dat vind ik in verhouding wel kostbaar. https://www.cityparts.nl/kickstarterdek ... gcEALw_wcB

3. Vervangen originele vario:
Bij het terugplaatsen van de originele vario + ring zag ik dat de glijnokken van de vario iets ingesleten zijn. Ik heb wel nieuwe sliders in de ramplaat geplaatst, maar ik ben bang dat die snel verslijten vanwege de ingesleten glijnokken. Nu ben ik voornemens om de Koso te monteren met de varioring, maar ik weet niet of hij dan toch weer harder gaat dan nu (ca. 54 GPS).

4. Sliders + rollen:
Het is nu mijn bedoeling om de scooter zodanig af te stellen dat ik in principe een jaar niks meer aan de transmissie hoef te doen. Dus ik denk dat ik dan Polini sliders koop en goede kwaliteit rollen die niet zo snel verslijten. Maar ik heb nog veel rollen, dus het is eigenlijk niet nodig.

5. Kosten:
- Slagmoersleutel + verzendkosten: € 95 (moet sowieso, anders reparatie draad)
- Pakking + sliders + verzendkosten: € 29 (ter afweging)
- Rollen: € 10 (optioneel)

De komende periode ga ik nadenken wat ik wel en niet ga doen, voor nu rij ik met de oude vario + ring en een mix van 6,5g en 7g rollen. Aanvullingen en ideeën zijn uiteraard welkom.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Sleutelziek...

Bericht#8 » 31 mei 2022, 13:52

Kijk, die Parkside zat ik al een tijdje naar te loeren. Goede reviews van gezien en gelezen.

Helemaal klaar met de verrekte spieren en kramp in mijn handen na een uur worstelen om een tandwiel van een naaf af te krijgen o.i.d.

Ook balhoofd kroonmoeren/kasteelmoeren doe ik nu met het juiste gereedschap (na een worsteling met een vol met loctite gegoten kreng, meppen en mis slaan op m'n hand...). Het was even een zoektocht maar een goede, niet te dure winkel gevonden, met 1/2 inch opname dus in nood ook op de slagmoer te zetten:

https://www.automotive-line.nl/product/ ... el-o-38mm/

En laten die net ook een leuke set lange krachtdoppen in de aanbieding hebben voor op de Parkside:

https://www.automotive-line.nl/product/ ... 7a1f5eeb83

Ik ben weer blij, mooie complete set voor onder de 150 euro. Bedankt voor de tip Heinz! (hoewel de Lidl mij wel 4,99 verzendkosten berekent).

Ps; is de pakking nog heel? Ik smeer ze in met een likje lagervet zodat ze blijven plakken tijdens montage. Het vet zie je niet meer na een tijdje, en de pakking blijft niet plakken bij de volgende demontage. Zelfs m'n inlaatpakkingen kan ik zo meerdere malen gebruiken, handig als je sproeiers aan het wisselen bent bij het afstellen.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Sleutelziek...

Bericht#9 » 31 mei 2022, 14:47

Ik heb al jaren een Slagmoer Sleutel, Hilti op Accu 22v, (ivm mijn werk ), is echt een goede toevoeging voor de Hobby .

Mijn advies : Koop een Dop 39 mm , voor als de Koppeling uit elkaar moet , ivm Drukveer, Trekveren , Segmenten ,Torq driver etc .
Dan ben je dat geklooi met die koppelingssleutel ook kwijt.
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Sleutelziek...

Bericht#10 » 31 mei 2022, 15:13

@BadWeather: https://www.acties.nl/lidl, de code voor gratis verzenden werkt!
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer