Wissel of gelijk stroom

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Wissel of gelijk stroom

Bericht#1 » 05 aug 2022, 10:59

He hallo medeforumleden

Ik snap geen ruk meer van mijn Grand Dink 50 S.

ben bezig om een usb aansluiting te maken in de cockpit.
ik nam hier mijn draad voor die in de buddy uitkomt voor een 12 volt aansluiting.
uiteraard om te kijken of er wel spanning op staat ff doormeten.
Nu vallen mij een paar dingen op.
Eerst gemeten met accu erin. (lopende motor uiteraard)
-9 Volt Koud gemeten en naar mate de scooter warm werd richting de -11 volt (stationair)
Ook op de accu 9 volt en warm 11 volt.
Op de draad -9 en op de accu 9 volt (wisselspanning -9 en gelijk spanning 9)
Er zit dus een gelijkrichter in de scooter voor de accu (waar zit deze)
Ook de spanning vind ik erg laag want zelfs als je volgas geeft komt hij niet erg hoog uit (12 a 12,8 volt)
Zou toch 14 volt laadspanning moeten zijn.
Met de accu eruit kwam ik stationair niet hoger dan 6 Volt en met gasgeven ook 11 Volt Gas los weer 6 volt

Met accu blijft het voltage wat beter op niveau dan zonder Ook op bv de lampen.
Dit is raar want dit zou betekenen dat alles via de accu zou lopen net zo als bij een auto.
Met 1 verschil dat ik wisselspanning op de lampen meet.

wie o wie kan mij uitsluitsel geven?? over de spanning van een 50S :help2:


groet Pimo
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#2 » 05 aug 2022, 11:27

Iets klopt er niet, negatieve spanning mag niet. Inderdaad laadspanning moet 13,8-14,4V zijn. Veel (oudere) scooters hebben wel wisselstroom op de verlichting staan.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#3 » 05 aug 2022, 11:51

Vanuit je ontsteking gaat er een witte en gele draad naar je gelijkrichter/spanningsregelaar. De witte is laadstroom voor je accu (na gelijkrichter DC) de gele is verlichting op de motor (na gelijkrichter AC, maar afgeregeld zodat je verbruikers niet doorbranden). Groen Wit is de puls voor je CDI.

Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt een rode draad die o.a. naar je accu en vanuit daar naar startmotor en contactslot gaat. In het contactslot schakelt deze rode draad naar een zwarte, met een zekering volgens het schema, en hier wil je de 12v DC + vanaf pakken. Je hebt je USB dan op de zogenoemde 'geschakelde plus' waardoor je na het uitzetten van het contact geen reststroom verbruikt en dus ook niet de kans hebt dat je langzaam je accu leegtrekt.

Schema: via het ons eigenste forum: Elektrisch schema Grand dink, even PB naar @Bjorn voor een hogere resolutie.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#4 » 05 aug 2022, 12:04

Even voor de duidelijkheid: Die negatieve spanning is wel correct gemeten?
Als je de pennen van een multimeter verkeerd om op een accu zet bijvoorbeeld, krijg je ook een negatieve spanning in je display. Alleen heb je wel degelijk een correcte gelijkspanning gemeten.
Niet iedereen is zich daarvan bewust, en ik weet natuurlijk niet hoe goed jij met een multimeter bent.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#5 » 05 aug 2022, 16:46

Ronin84 schreef:Even voor de duidelijkheid: Die negatieve spanning is wel correct gemeten?
Als je de pennen van een multimeter verkeerd om op een accu zet bijvoorbeeld, krijg je ook een negatieve spanning in je display. Alleen heb je wel degelijk een correcte gelijkspanning gemeten.
Niet iedereen is zich daarvan bewust, en ik weet natuurlijk niet hoe goed jij met een multimeter bent.


Ik snap je verbazing.
Ik heb altijd Hobby matig Auto's gereviseerd dus enige kennis is mij niet vreemd.
Ook de Electra en alles wat daar mee te maken heeft is mij niet vreemd.
Alleen de echte wisselspanning heb ik nog niet vaak mee gewerkt dus ik weet niet wat ik moet verwachten bij wissel spanning.
0 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#6 » 05 aug 2022, 16:55

Oldy schreef:Iets klopt er niet, negatieve spanning mag niet. Inderdaad laadspanning moet 13,8-14,4V zijn. Veel (oudere) scooters hebben wel wisselstroom op de verlichting staan.

Ik heb nu de draden gepakt die over mijn contact gaan.
Contact aan (dus zonder motor) en USB is actief en ook gewoon 12 volt (accu dus)
Motor aan en dan gewoon 12 volt en rijdend 14.9 Volt laadspanning.

Dit ziet er dus goed uit en ik heb het dus van de accu afgehaald (gelijkspanning dus)
:yahoo:
Ik denk zelfs dat ik mijn verstralers (800 lumen) ook op deze draad aan ga sluiten
0 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#7 » 05 aug 2022, 18:01

BadWeather schreef:Vanuit je ontsteking gaat er een witte en gele draad naar je gelijkrichter/spanningsregelaar. De witte is laadstroom voor je accu (na gelijkrichter DC) de gele is verlichting op de motor (na gelijkrichter AC, maar afgeregeld zodat je verbruikers niet doorbranden). Groen Wit is de puls voor je CDI.

Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt een rode draad die o.a. naar je accu en vanuit daar naar startmotor en contactslot gaat. In het contactslot schakelt deze rode draad naar een zwarte, met een zekering volgens het schema, en hier wil je de 12v DC + vanaf pakken. Je hebt je USB dan op de zogenoemde 'geschakelde plus' waardoor je na het uitzetten van het contact geen reststroom verbruikt en dus ook niet de kans hebt dat je langzaam je accu leegtrekt.

Schema: via het ons eigenste forum: Elektrisch schema Grand dink, even PB naar @Bjorn voor een hogere resolutie.


Dus als ik het goed begrijp is alles eigenlijk na de gelijkrichter (Diode?)geschikt voor led verlichting en eigenlijk alles wat je erop aansluit zonder dat het stuk gaat
Zoals ik mijn 12 volt punt nu heb aangesloten (en ik heb er een voltmeter op gezet) geeft hij met starten 10.3 volt aan
stationair 11.5 volt en volgas rijdend 14.9 volt aan.
En geeft idd aan op de universeel meter een - als ik plus en min omdraai.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#8 » 05 aug 2022, 20:16

Nee, geel blijft in veel gevallen, zeker bij de oudere modellen, wisselspanning maar gaat door de spanningsregelaarkant van de gelijkrichter/rectifier. Op volle toeren geeft de onbelaste spoel veel meer dan 12 volt, dat overschot wordt allemaal omgezet in warmte vandaar de koelribben op je spanningsregelaar. Die doet dus 2 dingen, staat ook in de tekening.

Wil je led dan moet je met een handje vol brugdiodes de boel gelijk trekken. Je relais hebben ook het hogere verbruik van de gloeilampen nodig om te werken, dus die moet je ook vervangen. Je moet het goed doen anders gaat iets anders de mist in, zeker bij een goed uitgeruste fiets als de GD.

Met andere woorden: gloei voor LED vervangen is een heel nieuw topic vol.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#9 » 06 aug 2022, 09:36

BadWeather schreef:Wil je led dan moet je met een handje vol brugdiodes de boel gelijk trekken. Je relais hebben ook het hogere verbruik van de gloeilampen nodig om te werken, dus die moet je ook vervangen. Je moet het goed doen anders gaat iets anders de mist in, zeker bij een goed uitgeruste fiets als de GD.

Met andere woorden: gloei voor LED vervangen is een heel nieuw topic vol.


De gewone relais hoef je niet te vervangen. Alleen je knipper relais als deze niet geschikt is voor LED, of je moet er een weerstand bij zetten om te zorgen dat de knippersnelheid naar beneden gaat. Een relais of een weerstand maakt wat prijs betreft niet veel uit, dus ik zou voor een ander relais kiezen.
Te weinig capaciteit is namelijk schadelijk voor een relais, daarvan gaan ze na verloop van tijd storingen geven omdat de dunne contacten krom trekken van het overschot aan warmte wat ze niet kunnen verwerken, maar een overcapaciteit is geen probleem.
Gaan ze alleen maar langer van mee.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Wissel of gelijk stroom

Bericht#10 » 06 aug 2022, 12:00

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Wil je led dan moet je met een handje vol brugdiodes de boel gelijk trekken. Je relais hebben ook het hogere verbruik van de gloeilampen nodig om te werken, dus die moet je ook vervangen. Je moet het goed doen anders gaat iets anders de mist in, zeker bij een goed uitgeruste fiets als de GD.

Met andere woorden: gloei voor LED vervangen is een heel nieuw topic vol.


De gewone relais hoef je niet te vervangen. Alleen je knipper relais als deze niet geschikt is voor LED, of je moet er een weerstand bij zetten om te zorgen dat de knippersnelheid naar beneden gaat. Een relais of een weerstand maakt wat prijs betreft niet veel uit, dus ik zou voor een ander relais kiezen.
Te weinig capaciteit is namelijk schadelijk voor een relais, daarvan gaan ze na verloop van tijd storingen geven omdat de dunne contacten krom trekken van het overschot aan warmte wat ze niet kunnen verwerken, maar een overcapaciteit is geen probleem.
Gaan ze alleen maar langer van mee.


Klopt, had er even knipper voor moeten zetten.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer