startproblemen Mash

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

startproblemen Mash

Bericht#1 » 15 feb 2023, 16:38

Jawel hoor, het is weer zo ver. :eek:
Ik heb weer problemen met mijn Mash fifty euro 4. :cry:
Ik kwam vorige week tegen 13.00 thuis van het werk (20 km gereden), en toen ik wat later op de middag mijn vrouw wilde uitleggen hoe een schakelbrommer werkt, wilde ze absoluut niet aanslaan. De brommer, niet mijn vrouw :rlol: .
Uiteindelijk met aanduwen is het gelukt, maar dat kostte erg veel moeite.
De carburateur is ook uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar ik kwam eigenlijk geen vuil tegen.
De klepspeling heb ik net nog gecontroleerd, en net iets bijgesteld, maar ook dit heeft niet geholpen.
Ik heb al de bougie, bougiekabel, en bobine vervangen, en de cdi heb ik al een andere aan gehad, maar ook dat heeft niet geholpen. Alle massa punten zijn blank gemaakt, en ik meet nauwelijks weerstand op de massa. De stekker die de bobine van voeding voorziet is ook vervangen vanwege een klein beetje roest op de stekker.
Met de nieuwe bobine heb ik wel een sterkere vonk.
De accu zit op ongeveer 12,5 Volt in rust, dus dat moet goed zijn. Is het ook altijd geweest.
Ook na 2 dagen aan de lader gehangen te hebben geen broem.
Ca. 500 km geleden heb ik de spanningsregelaar vervangen, en daarna ook meteen de accu.
Aanduwen gaat nu niet meer, omdat ik mijn knie in de kreukels heb liggen waar ik over een maand aan geopereerd wordt, dus dat kan ik nu niet meer proberen.
De kickstart slaat ze niet op aan. Dat kan ik nog met de hand doen.

Nu is het op dit moment zo dat, met veel gespeel met zowel gas als choke, ze uiteindelijk wel aanslaat maar niet stationair blijft lopen. Met de gashendel spelen en toeren wisselen als de motor eindelijk loopt, geeft niet hetzelfde geluid als ik gewend ben.
Klinkt alsof ze verzuipt, maar de bougie kleurt goed.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik ben nu onderhand ten einde raad :help2:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#2 » 15 feb 2023, 17:11

Valse lucht.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#3 » 15 feb 2023, 17:19

BadWeather schreef:Valse lucht.

Als ik remreiniger op de crab of het spruitstuk blaas, gaat ze niet harder lopen, dus dat zou ook uitgesloten moeten zijn.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#4 » 15 feb 2023, 22:37

Vlotterbakpakking nog goed? Als ie daar valse lucht trekt merk je niks, en is ook niet te testen met remreiniger.

Anders verstopte ontluchting van je tank, verstopt filter, gescheurd rubber/isolator. Klinkt als een probleem in het mengsel.

Edit: of weer een kapotte CDi...
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#5 » 16 feb 2023, 13:38

Als de cdi toch weer kapot blijkt te zijn, vraag ik me af waarom die zo snel kapot gaan.
Het is ook niet dat het een goedkoop onderdeel is bij Mash, dus dan mag je verwachten dat het onderdeel langer mee gaat. We gaan het zien. Ik ga dadelijk na de koffie nog even wat sleutelen in de hoop de boel aan de gang te krijgen.
Gisteravond leek ik ineens positieve resultaten te hebben, maar ik weet niet waarom.
Ik puzzel straks gewoon weer verder.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#6 » 16 feb 2023, 17:11

Ze heeft gelopen!
Het is me gelukt om de motor aan de praat te krijgen.
Choke dicht, en volgas wil het net lukken na een paar pogingen.
Stationair is het toerental behoorlijk hoog afgesteld, omdat anders de motor afslaat.
Ik heb ermee kunnen rijden, maar ze houdt in, en heeft geen vermogen.
De top lijkt onveranderd, maar het duurt langer voordat ik er ben, en de motor loopt niet constant.

Ook stationair schommelt het toerental.
Dit doet mij vermoeden dat de cdi toch defect is.
Maar dan zou dat ook betekenen dat de andere cdi die ik eraan heb gehad ook niet in orde was.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#7 » 16 feb 2023, 22:19

Ik heb mezelf een deadline opgelegd, die ik niet heb kunnen halen.
Morgen had mijn vrouw de brommer willen nemen naar het werk omdat ik de auto nodig heb.
Maar hierdoor hebben we nu wel een oplossing voor het vervoer, en kan ik op mijn gemak sleutelen en zoeken.
Dat is dan ook meteen het gevaar van te lang bezig zijn met het vinden van een probleem...
Op een gegeven moment zit je vast in een denkwijze, en moet je jezelf er even vanaf zetten om met een andere en verse blik verder te gaan met zoeken.
Dus terug naar de basis van het VBO van 1998.

Net voor sluitingstijd heb ik nog met een bedrijf gebeld die ecu's en cdi's repareren, en mijn probleem voorgelegd.
Na mijn uitleg van de symptomen, denken hun niet dat het mijn cdi of ecu is.
Zij denken eerder aan een mengsel of compressie probleem.
Van de week ga ik (provisorisch) de compressie controleren, en Is de compressie laag, dan moet ik het blok uit elkaar halen en verder zoeken aan de binnenkant vrees ik. Is de compressie goed, moet het haast wel in de carburateur zitten.
Weet hier iemand waar de pick-up voor de ontsteking zit bij een 139 FMB-B blok? Dat zou ook nog kunnen zorgen voor wat problemen natuurlijk.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: startproblemen Mash

Bericht#8 » 17 feb 2023, 10:32

Heb je al een andere accu geprobeerd?
Je was onderuit gegaan met de brommer onlangs en misschien heb je nog ergens nog een draadbreuk.
Ik zou eerst een andere accu proberen en dan de draadboom doormeten @Ronin84 .
Zaken omtrent stroom als dat niet goed zit kan het hele vreemde kuren geven.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#9 » 17 feb 2023, 11:05

Ronin84 schreef:Ik heb mezelf een deadline opgelegd, die ik niet heb kunnen halen.
Morgen had mijn vrouw de brommer willen nemen naar het werk omdat ik de auto nodig heb.
Maar hierdoor hebben we nu wel een oplossing voor het vervoer, en kan ik op mijn gemak sleutelen en zoeken.
Dat is dan ook meteen het gevaar van te lang bezig zijn met het vinden van een probleem...
Op een gegeven moment zit je vast in een denkwijze, en moet je jezelf er even vanaf zetten om met een andere en verse blik verder te gaan met zoeken.
Dus terug naar de basis van het VBO van 1998.

Net voor sluitingstijd heb ik nog met een bedrijf gebeld die ecu's en cdi's repareren, en mijn probleem voorgelegd.
Na mijn uitleg van de symptomen, denken hun niet dat het mijn cdi of ecu is.
Zij denken eerder aan een mengsel of compressie probleem.
Van de week ga ik (provisorisch) de compressie controleren, en Is de compressie laag, dan moet ik het blok uit elkaar halen en verder zoeken aan de binnenkant vrees ik. Is de compressie goed, moet het haast wel in de carburateur zitten.
Weet hier iemand waar de pick-up voor de ontsteking zit bij een 139 FMB-B blok? Dat zou ook nog kunnen zorgen voor wat problemen natuurlijk.



Pick up zit achter het vliegwieldeksel, linker carterdeksel eraf en je ziet 'm zo zitten naast je vliegwiel. Op het vliegwiel zit de magnetische pukkel die langs de pick-up gaat.

Als je daar bent kun je ook meteen de kleptiming checken en de spanning van de distributieketting.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#10 » 17 feb 2023, 13:32

Micha schreef:Heb je al een andere accu geprobeerd?
Je was onderuit gegaan met de brommer onlangs en misschien heb je nog ergens nog een draadbreuk.
Ik zou eerst een andere accu proberen en dan de draadboom doormeten @Ronin84 .
Zaken omtrent stroom als dat niet goed zit kan het hele vreemde kuren geven.

Als de accu het probleem was, dan zou de motor op de kickstart het wel moeten doen. Met een volledig lege accu (en zelfs een keer diep ontladen gehad), heb ik ze nog altijd aan de praat kunnen krijgen met maar een paar keer kicken.
Ze starten zelfs zonder accu volledig op de kickstart heb ik me laten vertellen.

Kabelboom doormeten is inderdaad de volgende stap, samen met de controle van de compressie.
Dat laatste is zo gepiept, en dan hebben we meteen een hoop uitgesloten hoop ik.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer