Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#1 » 25 mar 2014, 16:15

Als nieuw lid van een forum lees je jezelf altijd "even" in inzake wat andere leden zo allemaal bezig houdt, nietwaar ? :-)

Zo kwam ik via de categorie Dealers uit bij een verhaal inzake Kedaron a.k.a. Detlef te Hoogvliet, Rotterdam. Aldaar wordt gesproken over de goede en slechte kanten van deze (particuliere !) verkoper en wordt verteld over een lid van de KTN die met deze verkoper goed op z'n bek is gegaan. Dat lid was ik dus.

viewtopic.php?f=24&t=2578&hilit=kedaron

Aangezien het wellicht voor sommige leden van het STN ook interessant is, heb ik besloten om een repost van mijn artikelen inzake deze verkoper en de bij hem aangeschafte scooter te plaatsen. Dit is eigenlijk het tweede deel van het verhaal wat volgt op het oorspronkelijke rampverhaal :

viewtopic.php?f=44&t=2842

Mijn meningen zijn in deze uiteraard subjectief maar als het je interesseert, lees het en doe er je eventuele voordeel mee. Vooral van dit "deel 2" hoop ik dat het interessant is voor de leden, niet alleen Grand Dink bezitters, en dat het wellicht sommigen inspireert.

*** RE-POST ***

Een hele tijd geleden schreef ik een topic over een aanschaf door mij van een GD Champagne 2007 van een goedbedoelende (?) amateur-dealer uit Rotterdam. Dat was geen succes. Om een lang verhaal (van toen) heel kort te herhalen : binnen een week na aanschaf bleek bij controle door mijn eigen monteur dat het blok gescheurd was en slechts met boutjes bij elkaar gehouden werd. En dat was niet alles : er was zoveel mis mee dat het een gevaar op de weg was. Na mijn beklag hierover "mocht" ik van de verkoper een zo-goed-als-nieuw blok bij hem kopen. Geen garantie dus, absoluut niet, dat zou EUR 175,- kosten en zou een blok zijn met 13.000 KM erop. En wat moet je dan : doe je het niet, heb je een heel duur klimrek voor de deur staan. Doorverkopen aan een ander in die staat kan je gewoon niet doen en die EUR 1200 die ik er voor had betaald, kreeg ik niet terug van de verkoper en zou ik er ook nooit meer voor krijgen van een ander.

Kijk, zo zag ze eruit :

Afbeelding

Mooie machine toch op zich ?

Ander blok er dus in... maar het "beloofde" blok was ook iets mee, zo werd gezegd, maar dit blok was wel goed. Alleen stond er 36.000 KM op, zo werd erbij verteld. Da's het beste wat ik kon "krijgen", over die EUR 175,- viel niet te onderhandelen. Overbodig te zeggen dat ik hierna nooit meer met hem contact heb opgenomen ?

Op zich wel aardig verder en volgens mijn eigen monteur kon het ermee door maar ze reed niet lekker. Heeft ze nooit gedaan, ondanks een gigantische beurt erna van mijn eigen monteur.

En een machine die je niet vertrouwt, daar ga je niet mee rijden. Dus heb ik er maar een lange-termijn projectje van gemaakt.

Nu ziet ze er zo uit :

Afbeelding

Met mijn eigen GDS Titanium 2011 ben ik in april 2012 in Duitsland van een berg afgelazerd waarna de neus is vervangen. Die oude neus had ik nog en heb ik professioneel laten repareren en in kleur laten spuiten, net zoals het onderskirt, de zijskirts, de spiegels en nog wat dingen... En nieuwe roosters gekocht voor de neus. En dus laten monteren.

Maar dan heb je geen richtingaanwijzers meer want die zitten bij een GD onderin en bij een GDS in de spiegels. Opgelost door middel van het aanbrengen van Mercedes LED-knipperlichten op de spiegels (bedrading onzichtbaar weggewerkt). Met hulde en dank aan Motormuis / Kees voor de inspiratie !

De banden, welke slecht en afgesleten waren (ze zwabberde alle kanten op), laten vervangen door Kenda winterbanden met grof profiel. Nu rijdt ze zo stabiel als een huis.

Kymco stickers verwijderd i.v.m. overspuiten en daarna vervangen door Star Trek Klingon logo's (sorry, mijn afwijking) en alle overige Kymco logo's (voorop, op stuur en op koffer) vervangen door rode geslepen jaspis (is een edelsteen verwant aan agaat) (edelstenen slijpen is een hobby van mijn vader)

Afbeelding

En achter het nieuwe grote zwarte rooster.... zit de waterkoeling met een speciale constructie.

Afbeelding

Het cockpitgedeelte : het dashboard was heel lelijk dus dat heb ik laten overspuiten in champagne net als het overige plaatwerk. De klok is vervangen voor een motorklok van een GD 125cc. Bij deze werken dus de toerenteller en temperatuurmeter allebei wel. Tevens zit er nu Oxford stuurverwarming en ook zadelverwarming op, zowel voor als achter. Bovendien heb ik ook voor deze mijn special Garmin Zumo 660 beugel laten maken en monteren (kabelwerk mooi weggewerkt) zodat ik de Garmin op beide GDs kan gebruiken. En.... dubbele schijfremmen : zowel voor als achter. Vandaar ook het extra reservoir voor remvloeistof aan de linkerkant van het stuur (ook van een GD 125, die van een Bet & Win passen niet, noch de remcylinders van de Super 9).

Tenslotte zijn alle schroeven en bouten vervangen voor RVS exemplaren.

Afbeelding

Kofferdeksel laten overspuiten, was heel lelijk, Klingon logo aangebracht en daarop de rode jaspis. Bovendien LED verlichting aangebracht in de koffer, zowel richtingaanwijzers als remlicht voor dat extra stukje veiligheid. Uiteraard ook meteen het nummerbord uitgebreid naar een groot exemplaar (de achtergrond zoals wettelijk is toegestaan).

Afbeelding

Gehele motor vervangen : mijn monteur kocht een wrak op van een watergekoelde Super 9 die aan de voorkant total-loss was gereden. De motor was echter nog goed (slechts 8000 KM, dus veel minder dan de mijne) en met wat aanpasingen paste die perfect onder mijn GD ! Hier zie je ook de achter-schijfrem (ze remt als de beste, veel beter dan trommel) en de nieuwe Leovince Touring uitlaat met speciale montage-constructie (anders pas het niet) en het plaatje van de uitlaat is tevens in kleur gespoten.

Afbeelding

Het zicht vanaf de andere kant : geheel gewassen, gepoetst met polishing wax, inclusief de velgen, het zwarte plastic zo zwart mogelijk gemaakt (moet nog beter) en het zadel met ledervet gepoetst.... zaten heel wat uurtjes in :-)

Afbeelding

Kymco - Better than Best ? Het kan dus nog beter :-D Van deze bestaat er zeker geen tweede.....

Nieuwe GRANDDINK GDS logo's op de zijkant in plaats van de oorspronkelijke GranDink logo's van de GD.

Afbeelding

En wat ik nog vergeten was te zeggen : samen met de overige electronica meteen een PatrolLine alarmsysteem laten inbouwen. Schudt de hele buurt goed wakker wanneer een overmoedige tiener eraan zit.... zo ongeveer 1 keer per week. Je zou toch denken dat ze wel beter zouden moeten weten zo langzamerhand.....

Er scheen in het verleden nog een andere Grand Dink met waterkoeling en dubbele schijfrem in Apeldoorn rond te hebben gereden... maar die heb ik nooit gezien en ook nooit meer iets van of over gehoord. Ben ik nu de enige of zijn er nog meer ?

Sommige zullen dit leuk of mooi vinden, anderen niet. Is een kwestie van smaak. Ik ben er in ieder geval heel blij mee : nu rijdt en trekt ze als een trein, zelfs zo goed dat ik er een extra prop (!) in heb laten zetten want standaard ging ze over de 9000 toeren en meer dan 80 op de teller - en toen vond ik het eng worden. Bij controle door oom agent zou ik d'r dan ook kwijt zijn. Nu loopt ze qua snelheid veel normaler... en in het algemeen eigenlijk beter zelfs dan mijn standaard Titanium GDS :-) . Veel rustiger.

Maar misschien inspireert dit anderen of laat het in ieder geval zien wat er allemaal mogelijk is.

En ja, het is een ZIJ : ze heet Charlotte, als referentie aan haar champagne kleur :-)

Opmerkingen, suggesties of vragen ? Dan kan je die hier stellen of via een PB :-) .

PS : voordat je het vraagt : ja, ik heb dus nog een champagne-kleurige GD neus over :-) . Dus zoek je er nog een... dan hoor ik het wel :-D . (Ik heb nu zoveel GD onderdelen over dat ik bijna een winkel kan beginnen....).
1 x

Flevolander58

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#2 » 25 mar 2014, 18:03

Die watergekoelde stond bij van amersfoort in Apeldoorn was een zwarte en was door de dealer van amersfoort zelf omgebouwd zag er heel mooi uit maar had veel meer km dan mijn gds daarom voor deze gekozen later heb ik vernomen dat hij door iemand uit friesland was gekocht misschien dat van amersfoort nog weet wie dit is
gr Wouter
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#3 » 25 mar 2014, 23:29

Grand Dink met waterkoelingombouw kende ik niet...de Peugeot Elystar wist ik wel dat die omgebouwd bestonden.
Mooi gedaan zo!
0 x

TK E

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#4 » 26 mar 2014, 07:02

Zeker een plaatje.......en inderdaad vind ik het jammer dat de achterrem een trommel betreft.......mijn vorige scooter had ook schijf en dat remde echt veel beter.......op mijn People S zitten trommelremmen en ik vind dat die soppig remmen......
Maar goed strak gedaan met waterkoeling......en heb je geen problemen als je heel lang een te langzame snelheid rijd dat je koelvloeistof een te hoge temperatuur krijg........dit in verband met een te lage snelheid waardoor hij te weinig koeling krijgt........ga je echter weer even op volgas en je ziet de temperatuur gelijk terug lopen.......
Al met al heb je een leuke klus gehad..........en hij zit er zeker goed uit...
TK E
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#5 » 26 mar 2014, 07:33

@ Arno : Thanx :-)

@ TK E : nee, helemaal geen problemen met het oplopen van de temperatuur, de naald blijft onder alle omstandigheden mooi helemaal onderin staan. En ja, hij doet het wel :-) De slangen van het Super 9 blok moesten ook verlengd en omgelegd worden want anders paste het niet. Er zit ook de dubbele hoeveelheid koelvloeistof in dan normaal :-) Maar ze is echt perfect gekoeld, ook op warme dagen en als je heel langzaam rijdt zoals in de file. Dat vond ik zelf ook verwonderlijk want bij de Bet & Win liep die wel soms op en bewoog de naald altijd wel. Bij deze niet.

Dat de naald het doet, weet ik zeker want afgelopen zaterdag stond die ineens helemaal bovenin : ik rij weg voor de deur en nog geen kilometer verder verlies ik alle power en stinkt de machine opeens enorm en de naald schiet uit naar maximum. Laten afkoelen en heeeeeel langzaam naar m'n monteur gereden die gelukkig niet zo ver weg woont. De waterpomp vertoont kuren, zo blijkt, die loopt aan en blijft soms hangen. Ja, lach maar, geen beter vermaak dan leedvermaak :-) Anyway, een nieuw pompje kost € 35,- en die gaat er vanochtend in dus dat is te overzien qua kosten.

Moest toch een grote beurt hebben ook want deze gaat mee naar de Moezel in mei.....

@ Wouter : wie het ook is of was, duidelijk geen lid van STN of KTN....
Laatst gewijzigd door Amendoim op 26 mar 2014, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#6 » 26 mar 2014, 08:02

ik heb dat gerucht ook eens gehoord dat er een watergekoelde in friesland is

roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#7 » 26 mar 2014, 08:58

Waanzinnig mooi gedaan. Dank voor het compliment.

Zo´n GD versie wilde ik altijd al graag verwezenlijken maar nooit gelukt omdat ik

a, niet wist hoe of wat....
b, niet aan de onderdelen kon komen.

Maar ik blijf hopen en dromen. :)

Klasse gedaan kerel. Petje af.

Op ebay stonden 2 tacho meters van de 125 cc serie. Ik had gemaild maar geen reactie gekregen. Even later kon ik ze niet meer terug vinden. Ik kijk nu elke dag 1 keer op ebay en zoek dan naar "kymco granddink tacho meter" (Zoals jij uitgelegd heb) maar tot dusver niets meer gevonden gggrrrrr

Mtvrgrt kees
0 x

TK E

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#8 » 26 mar 2014, 09:02

Al met al als ik het zo lees......heb je gewoon een wereld machine........top......ben zeker jaloers.....
0 x

Peter

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#9 » 26 mar 2014, 09:51

Laatst gewijzigd door Peter op 26 mar 2014, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Grand Dink 2007... gepimpt... nogal :-) Watergekoeld.

Bericht#10 » 26 mar 2014, 10:14

Hmmm, dat de naald van de temperatuur meter haast niet oploopt dat klopt, bij mijn Bet en Win komt hij ook maar net omhoog als die op temperatuur is.
Ik dacht in eerste instantie van het werkt niet goed, maar het koel systeem is berekend op de zwaardere motor versies vandaar dus.

gr,Cor
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Aanmelden  •  Registreer