Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#1 » 30 mar 2014, 14:53

Ik kan het niet laten..... ik zou het niet moeten doen maar ik kan het niet laten. Grand Dinks zijn echt voor mij persoonlijk de mooiste en beste scooters ooit en als ik een "verloren zuster" ergens zielig zie staan, gaan bij mij de ideeën alweer in het hoodje rondtollen :-)

Je eigen scooter kun je tenslotte maar één of hooguit twee keer een volledige make-over geven dus wat te doen als je nog veel meer inspiratie hebt.... juist, dan koop je een wrak of opknapper en gaat daarmee aan de slag :-). Een man moet een hobby hebben, nietwaar.....

Dit is al een "ouwetje", dat wil zeggen : deze Grand Dink is al van vorig jaar en had ik ook bij me op de KTN jaarmeeting 2013 toen ze grotendeels klaar was maar wellicht is het interessant voor sommigen om de transformatie van wrak naar weelde te zien en geeft het inspiratie (dit is ook een repost van een ander forum maar om dezelfde reden : inspiratie, en bovendien deel ik het graag hier bij de STN :-) ).

Zoals gezegd had ik naast mijn eigen Titanium en watergekoelde Champagne nog meer inspiratie om iets met een Grand Dink te doen. Bovendien wilde een hele goede vriend van me "net zo'n scooter als ik" dus heb ik het woord verspreid dat ik in de markt was voor nog een GDS en mijn monteur kwam met een opknapper te koop bij Kuiper Tweewielers in Sassenheim. Een hele goede toko trouwens met hele aardige en kundige lui, maar dat terzijde.

En daar stond ze dan, helemaal alleen en verlaten.....

Afbeelding

Een S model uit 2009, 18.000 op de teller, blijkbaar van een ambtenaar geweest die d'r gebruikte voor dagelijks werkverkeer maar ook duidelijk een machine die veel actie heeft gezien en altijd buiten heeft gestaan. Ziet er op zich leuk uit zo maar van dichtbij kon je de krassen overal zien, was het zwarte plastic compleet verweerd en vol met vlekken, een gat in de linker zijkap waar de beruchte slang jaren lang had lopen schaven, al het aluminium ernstig gecorrodeerd (velgen, sissybar etc.) en het frame en overige ijzerwerk flink geroest. Maar qua constructie voor de rest wel solide en compleet.

Afbeelding

In plaats van de originele uitlaat een lullig Sito dingetje en waar de rubber mat zat en op de voetsteunen had de vorige eigenaar traanplaat gemonteerd waardoor die plekken vol met geboorde gaten zaten.

Testritje mee gemaakt en ze liep wel aardig maar.... mwah.... je begrijpt wat ik bedoel. Wel was ze altijd in onderhoud geweest en goed bijgehouden door deze dealer zelf (die ik al kende en dus wist dat het vertrouwd was). Eigenaardig : de vorige eigenaar ruilde deze in en kocht een gloednieuwe Grand Dink S..... waarbij hij het gecorrodeerde traanplaat én de compleet verroeste kofferdrager liet overzetten op zijn nieuwe ! Ik heb het gezien. Stond voor geen meter op zo'n mooie nieuwe machine. Maar goed, deze werd aangeboden voor 800 en ik kon een deal maken voor 700. Niet slecht denk ik dan voor een op zich lopende machine.

Maar uiteraard niet zoals IK d'r dan wil hebben :-D. Dus ik heb m'n monteur weer een rolberoerte bezorgd met al mijn "overdreven" wensen en eisen :-).

En een paar maanden later met veel bloed, zweet en tranen (nee, geen referentie naar Hazes) en vooral ook veel getier, heb je dan dit :

Afbeelding

De Grand Dink helemaal gestript tot op het naakte frame, alle stalen onderdelen geheel ontroest en opnieuw zwart gespoten. Alle aluminium onderdelen zoals de velgen, veerpoten, variodeksel en sissybar gezandstraald en zilver gecoat (gecoat ja, niet gespoten) met extra glanslaag. Het koffer-rek en de koffer zelf had ik al eens eerder gekocht van een wrak bij dezelfde dealer (ik dacht : komt altijd nog wel eens van pas en zie daar) en ook die gezandstraald en zilver gecoat met extra glanslaag. Dat corodeert nooit meer.

Al het grote plaatwerk zoals de zijkanten, sideskirts, neus, maar ook de klok, spiegels, stuurbekleding, kofferdeksel en plaatje van de uitlaat laten spuiten in Candy Apple Red : da's een kleur die je vaak ziet bij Amerikaanse klassieke auto's en hotrods : schuren, gaten en scheuren repareren, basislaag, 2 lagen zilver, 3 lagen speciaal transparant metallic rood en dan nog een laklaag er bovenop. Nee, dat is geen standaardkleur die je zomaar kunt bestellen... Het dashboard opnieuw origineel in zilver gespoten en veel van het zwarte plaatwerk én zwarte onderdelen zoals het luchtfilter etc. zwart gespoten met een beschermlaag erop.

Afbeelding

Nieuwe remhendels links en rechts, motorklok van een Grand Dink 125 erin, uiteraard Oxford handvatverwarming, zadelverwarming voor en achter en een Spy FM5000 alarm erin. En, net zoals bij al mijn scooters : een 9 amp gel-accu erin in plaats van de standaard 5 amp zuuraccu (want die trekt het niet) om alle electronica van stroom te kunnen voorzien. Die is wat groter dan de standaard dus een beetje figuurzagen is dan wel vereist :-).

Verder : een klant van ons is een metaalverwerkingsberijf en daar heb ik nieuwe traanplaat exact op maat laten maken zodat alles mooi 1 geheel vormt en er geen losse stukjes of afwijkingen zijn.

De motor is uiteraard geheel gereviseerd en bij assemblage bleek dat ook hier de oliepomp kuren vertoonde : die was met een veertje op "altijd open" gezet. Dat kan natuurlijk niet. Gelukkig had en heb ik van mijn overige GD projecten nog veel onderdelen over dus de oliepomp van en andere GD erin gedaan en rijden maar :-) . Dat was echter wel een paar weken later weer waardoor de machine eerst een paar weken op mix heeft gereden. Dat gaat prima als je pompje niet werkt.

Afbeelding

Het spatbord was niet compleet, het onderste stuk ontbrak, dus die tweedehands gekocht bij een sloper en helemaal opgeknapt. Het originele kenteken zat met twee roestige schroeven door de plaat heen in het spatbord geboord vast en dat was geen smoel. Dus bij van Dorp Kentekenplaten in Voorschoten het oude kenteken ingeleverd en een gloednieuwe laten maken en dan ook maar meteen een "groot" kenteken van gemaakt met een motorplaat-houder en grote plaat met NL aanduiding. Is beter toch ? :-) Uiteraard ook meteen een nieuwe set winterbanden eronder. Alle bedrading is tevens vervangen (was verrot) en een nieuwe zwarte veer achter. De vering in de voorpoten compleet gereviseerd met tevens nieuwe oliekeringen.

Afbeelding

De roestige en lullige Sito uitlaat vervangen door een TKR roestvrijstalen sportuitlaat die een lekker geluidje maakt met, zoals hier te zien, de tevens in kleur meegespoten uitlaatkap. En aangezien het RVS is, hoeft die nooit meer vervangen te worden, alleen gepoetst.

Het is helaas (nog) geen grote koffer, een "echte" Kymco Grand Dink koffer bedoel ik dan, maar deze had ik nog en is prima geschikt voor woon-werk verkeer en eenvoudige boodschappen. Tevens is deze afneembaar al zit er geen handvat aan.

Deze foto's zijn van vorig jaar en wat je niet ziet op deze is : dat op de plaats van de originele Kymco logo's nu allemaal zwarte geslepen obsidiaan stenen zijn aangebracht (een soort edelsteen bestaand uit vulkanisch glas) en links en rechts voorop Star Trek Romulan logo's (mijn afwijking, al mijn Grand Dinks hebben een Star Trek thema). Op de grote kappen links en rechts zitten geen GRANDDINK logo's meer en die komen ook niet meer terug daar. Die vriend van me wilde dat niet :-).

Wanneer ik daar nog een updated foto van heb, zal ik die nog hier posten.

Zoals van al mijn machines is er van deze ook maar één, vooral in deze kleur en uitvoering. En ze loopt als een trein :-D.

En zoals al mijn Grand Dinks heeft ze een naam : deze heet Gabriëlla.

Die vriend van mij rijdt erop tussen Leiden en Schiphol in, dus als je 'm ziet : toeteren ! :-D.

Ze is de derde in de vloot. Op naar de volgende :-D

En wat moet ik nou met zoveel scooters, wordt mij vaker gevraagd, als ik er toch maar op 1 tegelijk kan rijden ? Tja.... weet jij het ? Ik niet :-). Mijn buren zijn niet altijd zo blij als ze allemaal tegelijk voor de deur staan :-D.

Vragen ? Opmerkingen ? Suggesties ? Ik hoor het graag ! :-)
Laatst gewijzigd door Amendoim op 30 mar 2014, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#2 » 30 mar 2014, 15:01

ADDENDUM : voor diegenen die ook dergelijke extra functies en pimp willen voor hun scooter, niet noodzakelijkerwijs alleen Grand Dinks (en geloof me dat ik heel grondig heb uitgezocht waar het het beste en goedkoopste is :-) ) :

- een 125-er motorklok voor een Grand Dink vind je het beste en goedkoopste op eBay Duitsland onder Grand Dink Tacho, zoals bijvoorbeeld deze : http://www.ebay.nl/itm/Tacho-mit-Verkle ... 4acfdc5ebe . Spotgoedkoop deze.

- Oxford Handvatverwarming voor scooters is hier het goedkoopst te verkrijgen : http://www.hein-gericke.nl/oxford-hot-grips-light.html

- de TKR RVS uitlaat : hier heb ik 'm vandaan, is een goeie gozer; vroeger verstuurde hij ook naar Nederland, nu zo te zien niet maar wellicht als je 't vriendelijk vraagt..... bovendien is het niet zo ver over de grens dus wellicht kun je 'm zelf of iemand anders voor je 'm gaan halen (dat kan, heb ik ook laten doen) : http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Turbokit ... 4609430c4f . Deze man heeft ook dezelfde uitlaat voor andere typen en merken scooters.

- zadelverwarming : er zijn vele aanbieders op eBay en die zitten in Duitsland maar dit is de goedkoopste : http://www.ebay.nl/itm/280600540888?ssP ... 1497.l2649 . Werkt uiteraard op alle scooters en motoren.

- winterbanden : zelf rij ik het hele jaar door op winterbanden omdat ik dan met alle weertypen gewoon hele goede grip heb. De laatste twee scooters, en dus ook deze, heb ik uitgerust met Kenda winterbanden. Ligt als een huis op de weg, super stabiel en maken nagenoeg geen geluid wanneer je rijdt. Zoals deze : http://www.ebay.de/itm/120-70-12-130-70 ... 19c90df061 . Een complete set heb je al voor onder de 100 euro en zoek je op ebay.de naar "winterreifen kenda" (op ebay.nl kun je vaak minder vinden, op .de wel gek genoeg) kun je sets vinden voor nog goedkoper dan bovenstaande.

- Spy FM5000 alarm met afstandsbediening en trilfunctie : haal die niet bij Spy Europe in Weesp. dat zijn complete *ssholes. Ik heb een ENORM conflict met ze gehad over een kapot alarm dat ze me hadden opgestuurd tot aan bedreigingen van hun kant toe (yup, aangifte van gedaan). Beter en zelfs GOEDKOPER haal je ze hier : http://www.ebay.nl/itm/SPY-2-way-motorc ... 1419487577? . Ja ja, helemaal uit Letland maar deze gozer is goed en betrouwbaar, ik heb hier al 3 van deze alarmen gekocht en kan het aanbevelen.

PS : Spy Europe adverteert deze alarmen met als EXTRA optie de microgolf-sensor (voor als iemand je scooter te dicht nadert). Dat kost dan 10,- extra. Maar ELKE versie van dit alarm, dus ook de goedkopere versie "zonder" die module, zit die wel bij ! Tis maar dat je het weet.....

Share the fun..... keep on rolling baby :-D
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#3 » 30 mar 2014, 16:29

Tja als je dit allemaal gelezen hebt ,(bij het het andere forum heb ik ook jouw avonturen en verhalen gelezen) het blijft toch zeer interessant voor het na geslacht :D .
Ga zo door Edwin ;) .

gr,Cor

ps:voor mij is de B&W de mooiste :lol: :lol:
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Dick1943t
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 689

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#4 » 30 mar 2014, 17:38

Hallo Edwin. Ik weet niet of je hem zelf gespoten hebt, of laten
doen. Ik vindt het klasse. De Grand Dink S valt normaal al op,
maar geeft een extra dimensie, ik ben er gek op.
Ik had vroeger een DINK liet ik grasgroen spuiten, en ja hoor,
hoor ik de commentaren. He Dick wil je soms opvallen?
Laat maar gaan dacht ik, er waren er bij die het wel mooi vonden.
Maar die van Jouw is klasse. Veel plezier ermee. Dick
0 x

Stephan

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#5 » 30 mar 2014, 20:01

Erg mooi om te zien hoe een verweerde gd wordt omgetovert naar een werkelijke beauty!
En zelfs het verhaal hoe alles tot stand is gekomenis werkelijk weer een genot om te lezen Edwin!

Kijk er naar uit om zowel jou als "de dames" eens te kunnen ontmoeten!

Grts

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#6 » 31 mar 2014, 10:10

@ Cor : ik blijf het met je eens zijn, de B&W is een fantastische machine. Als ik ooit weer een goeie tegenkom, koop ik die er weliucht gewoon bij.

@ Dick : mooi groen is ook niet lelijk ! Heb je daar een foto van, van die grasgroene ? Dat wil ik wel eens zien. De (Classic) Dink was de eerste scooter waar ik ooit in geïnteresseerd was.... maar heb ik nooit gehad.

@ Stephan : gaat een keer gebeuren alleen dan niet allemaal tegelijk want ik kan er maar één rijden :-) Misschien op de jaarmeeting dan, zo niet eerder.

@ Fabian : ja dat kan ik me nog herinneren en afgelopen zaterdag stond ik daar dus weer :-) We zijn ver gekomen sinds die tijd. En de nieuwe, die in de planning staat, komt eraan maar het wordt pas (ver) na de zomer dat die klaar is... helaas.
0 x

Mario

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#7 » 31 mar 2014, 10:20

De Grand Dink S in het rood is gewoon erg mooi.
Daarom ben ik hier ook voor gegaan en heb deze in duitsland besteld.
Alleen vind ik het jammer dat de stuurkap en de zilverkleurige consolekap niet in dezelfde kleur is.
Die van jou is erg mooi gemaakt en ben al jaloers op de stuurkap.

Groet, Mario
0 x

TK E

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#8 » 31 mar 2014, 10:25

Ja inderdaad mooi rood is niet lelijk.......
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Mooi rood is niet lelijk (Grand Dink S)

Bericht#9 » 31 mar 2014, 11:22

Mario schreef:Die van jou is erg mooi gemaakt en ben al jaloers op de stuurkap.


Kan geregeld worden, Mario :-) Is niet zo moeilijk en niet zo duur.

Maar het rood van deze is heel anders dan het standaard rood van Kymco. Daarom is er van deze ook geen tweede en het is een ramp als iets opnieuw gespoten moet worden (is al een keer gebeurd).
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer