Grand Dink Enduro

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Grand Dink Enduro

Bericht#1 » 24 apr 2015, 10:42

Een paar maanden geleden belt mijn voormalige dealer mij. Of ik nog wat deed met Grand Dink en zo. Mwah.... wat zal ik daar nu op zeggen ? :-P

Anyway, hij had een oudje binnen gekregen als inruil en of ik er wellicht interesse in had. Vooruit, dan rijden we eens langs om te kijken.

Afgeragd, zag er niet uit, reed amper. Kom op met die sleutels. Kom je dan wel terug ? Ja, mijn eigen GD staat voor de deur, die laat ik dan staan zeker ? :-P Dus snel even naar mijn eigen monteur gereden om ernaar te kijken, spontaan. Afgezien van de optische verkrachting, was de structuur op zich wel goed en viel er wat mee te doen. Iets ging jeuken en ik voelde een projectje aankomen....

Mijn monteur had ik gevraagd wat voor deze in deze staat normaal gesproken zijn inkoop- en verkoopprijs zou zijn. Gewapend met die informatie dus terug naar de dealer.... waar ik na 40 minuten terug was in plaats van 10 :-)

Het was een perfecte scooter, zo zei de dealer en die wilde er bedrag X voor hebben. Lachend trok ik mijn jas weer aan :-). Nee, laat dan maar. Ja maar hij is het wel waard ! Misschien, maar niet voor mij. Ze is het waard voor iemand die er alleen boodschapjes mee doet, maar niet voor iemand als ik die tourt, echt long distance. En om dat ding op MIJN niveau te krijgen, moet er zoveel aan gebeuren nog wat me klauwen met geld gaat kosten, dan is jullie verkoopprijs niet realistisch. Nou, wat geef je ervoor dan ? Zoveel. De dealer ging even bellen... en kwam een paar minuten later terug met de mededeling dat het goed was maar dan wel contant afrekenen. Oké, geen probleem. Nu meteen meenemen dan ! Nee, ik ga nu eerst naar mijn klant in Haarlem, ik kom volgende week wel. Dat was op een zaterdag en dinsdag haalde ik d'r op.

En waar begin je dan mee ?

Afbeelding

Een Grand Dink uit 2007, Old Style, zilver, met officieel 25.000 op de teller. Wat je hier al niet meer ziet, is het grote gebarsten windscherm. Meteen vervangen door een oud klein schermpje dat ik nog had liggen. En ook niet de tot op het bot verroestte chromen beugelset, ook meteen eraf. Helaas heb ik er geen foto van toen dat er nog op zat.

De vloermat zat vol met gaten dus die heb ik ook vervangen door een ander die ik nog had. En een reserve-koffer met montageplaat had ik ook nog, ooit eens gekocht tweedehands als een reserve voor mijzelf, maar die kon nu mooi hier op. Die zat er dus niet bij oorspronkelijk.

Dat is allemaal door mijn monteur gedaan waar ik de scoot een week of twee later heb neergeplant. De motor zelf zat helemaal vast, in zoverre : alle bouten en schroeven zaten muurvast. Twee nachten laten weken in de WD40 en toen kwam het langzaam los. De cilinder is gehoond, de zuiger vervangen want die was verrot. Net zoals de oliepomp en bijbehorende assen, dus die zijn ook vervangen door reserve-exemplaren uit een ander blok dat ik nog had. Voor de rest natuurlijk de standaard dingen zoals remmen, filters, pakkingen etc. Alleen de startmotor die erin zat, was goed want die was praktisch nieuw, net vervangen toen ik d'r kocht. Carburateur schoongemaakt, en er zaten verrotte en afgesleten zomerbandjes op, dus die ook meteen vervangen door de voor mij zo kenmerkende Schwalbe Ice-Man met tankprofiel. En toen reed ze tenminste weer, al zij het niet goed nog uiteraard.

Eerst dan maar eens een paar honderd kilometer gaan rijden en kijken wat er allemaal mis is en gaat. Mooi lijstje van maken en dan gaan we weer een stap verder. Langzaam maar zeker gaat dit wat worden....

Op dit moment is haar werknaam nog Jezebel. Maar dat zal niet haar uiteindelijke naam zijn....
Laatst gewijzigd door Amendoim op 25 apr 2015, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#2 » 24 apr 2015, 12:14

Nou kerel

hij gaat goed zo ... nog ff en dan kun je een showroom beginnen. Ben benieuwd naar het resultaat

Mtvrgrt kees
0 x

Eric L

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#3 » 24 apr 2015, 12:28

Je krijgt al een hele verzameling Grand Dink's zo.
Straks wordt het moeilijk kiezen, met welke ga ik vandaag rijden? :D
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#4 » 24 apr 2015, 13:11

Jezebel it was You! ...zong Frankie Laine in de jaren 60 van de vorige eeuw.
En dat verhaal loopt met die Jezebel niet goed af Edwin.
Daarom heb je logischerwijs al besloten de nieuwe aanwinst na voltooiing een andere naam te geven.
Heel wijs.
Veel plezier en succes met de renovatie van wederom een GD.
Groet,
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Edwin de Eerste

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#5 » 24 apr 2015, 17:42

Dames en heren,hier is Frankie Laine met Jezebel,aplaus graag..............



Grtz E1
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#6 » 24 apr 2015, 18:51

Applaus!
Goed gedaan E1
Groet,
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#7 » 25 apr 2015, 21:38

@Eric L : we gaan voor 7 stuks hè, een voor iedere dag van de week :-)

@Jan-H : met elke Jezebel liep het slecht af.... dat heb je als je in de Bijbel staat. Een boek waar je maar beter niet in genoemd kunt worden :-)
0 x

Gebruikersavatar
Anton-1962
Voormalig STN Lid
Berichten: 382

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#8 » 25 apr 2015, 21:46

Goed bezig Edwin ziet wr mooi uit
Gr. Anton
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#9 » 25 apr 2015, 22:16

And here is one we prepared before.

Afbeelding

Twee weekjes verder in het project en ook alweer een paar stapjes verder. De aluminium voorpoten, de velgen, de handremmen, de sissybar, vario-deksel en de voormalig verchroomde kofferdrager waren allemaal zodanig gecorrodeerd, daar was niets moois meer van te maken. Dus al die delen inclusief een GPS beugel die ik nog had, mat zwart laten coaten. Niet gespoten dus maar echt gezandstraald en toen gecoat. Dat roest dus nooit meer.

De bok was ooit eens gebroken, zaten stukjes op gelast, wiebelde en was verder flink verroest, net zoals de zijstandaard. Beide zijn vervangen door andere exemplaren welke ook gezandstraald en mat zwart gecoat zijn.

De remcilinder voor zag er ook niet uit en die is mat zwart gespoten, net zoals de kickstarter.

Er zat een witte achtervering op die ook flink verrot was en tevens veel te lang waardoor de scoot niet goed op haar bok kon staan. Die is vervangen door een nieuwe zwarte vering.

De kappen zijn niet allemaal even mooi, vooral niet aan de linkerzijde waar je het bekende gat van de luchtslang ziet in de achterkap, en ook het sideskirt links onder heeft last van het bekende afgebroken oortje. Andere kappen voor de linkerzijde zijn besteld en onderweg, net zoals nieuwe logo's.

De uitlaat, een goedkoop Sitootje, is zo goed als verrot en compleet bagger maar daar wordt een ander voor gereviseerd die ik nog had liggen. Dat komt dus later, deze laten we nog even zitten.

Alle bedrading eruit gesloopt voor zover mogelijk en vervangen voor nieuw en dan maar meteen een nieuw Spy FM5000 alarm erin.

Zo, nu kan er in ieder geval een klein beetje presentabel mee gereden worden en staat ze veilig voor de deur.

De volgende upgrade volgt wanneer Anton koffie komt drinken.

(NB : ik schrijf in de tegenwoordige tijd maar het vindt plaats zover in de verleden tijd. Dit even voor de duidelijkheid).
Laatst gewijzigd door Amendoim op 27 apr 2015, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Grand Dink Enduro

Bericht#10 » 26 apr 2015, 14:20

Een week later neemt Anton contact met mij op. De Grand Dink waar de fietser tegenaan heeft gezeten, behoudt hij toch want zijn vrouw wil er graag op rijden. Maar de classic neus ligt in puin, of ik nog een ander zou hebben. Alleen moet die wel zilver zijn qua kleur :-)

Gut, laat ik nu net een zilveren Grand Dink voor de deur hebben staan waar ik een andere neus op wil. Dus een zo goed als nieuwe neus heb ik wel voor hem ja :-) Kan hij die van mij kopen ? Nee. Maar ik heb wel een ander voorstel. Ik heb een GD neus en twee GD spiegels. Hij heeft twee GDS spiegels. Dat is waar ik naar op zoek ben. Een GDS neus heb ik zelf nog liggen. Dus.... ruilen ? 1 GD neus met ingebouwde richtingaanwijzers en twee GD spiegels tegen twee GDS spiegels.

Zo gezegd, zo gedaan en omdat hij ook niet precies weet hoe alles eerst losgemaakt moet worden en dan weer aangesloten, maken we een afspraak voor op een zaterdag bij mijn monteur. Anton laadt zijn beestje achterop een aanhanger en rijdt zo vanuit Friesland mijn kant op. Na een bakkie en een babbeltje, gaan hij, ik en Cees Sethsryt naar mijn monteur met 3 GDs waar alles helemaal weer in orde wordt gemaakt en de onderdelenruil naar tevredenheid plaatsvindt.

Meteen laat ik ook mijn oude nieuwe neus erop zetten en het begint al ergens op te lijken.

Afbeelding

Oké, het ziet er nog niet echt goed of mooi uit, da's waar.... Vooral niet met alle beschadigingen, oude logo's en stickers en met twee verschillende kleuren plaatwerk. Maar het rijdt en aangezien de motor na de revisie en de nieuwe zuiger nog even lekker ingereden moeten worden, gaan Cees Sethsryt en ik samen op onze Dinks de week erop op zaterdag een lekkere lange tour- en proefrit maken. Vanaf Leiden via Rotterdam en Dordrecht Brabant in en dan linksaf richting Tilburg en Den Bosch.

Afbeelding

Pelserbrug, Dordrecht

Onderweg bij een rotonde komen we een soort modern standbeeld van een olifant tegen. Wie zegt dat Brabanders geen gevoel voor humor hebben ? :-)

Afbeelding

De slurf kan op en neer bewegen en die wordt in balans gehouden door.... tegengewichten zeg maar :-)

Een kans die ook wij als Hollanders met een goed gevoel voor humor ons natuurlijk niet konden laten ontgaan :-)

Afbeelding

Eenmaal in het schone Brabantse land, ver van huis en toch zo dichtbij, besloten we spontaan om even bij Kees Motormuis langs te rijden. Gewoon voor een bakkie. Dat liep echter iets anders af. Ten eerste werden wij bij aankomst gesommeerd (ja, echt) om de jassen uit te doen, handen te wassen en mee te eten. Geen discussie mogelijk. Een grote pan macaroni stond uitdagend op de tafel te dampen en de gastvrijheid was ongekend. Dankjewel Kees !

En ten tweede : daarna keken we natuurlijk even naar de "nieuwe" scoot, alleen kijken, verder niets (wat je ook altijd specifiek tegen Kees moet zeggen want anders wil hij meteen aan de slag), en ik liet de opmerking vallen dat ik op zoek was naar een ander zadel. Het huidige zadel is namelijk waarschijnlijk ooit kapot gegaan of gescheurd en de vorige eigenaar heeft een lap van een leren bankstel of zo genomen en die erop vastgezet. Het werkt wel maar er zitten een paar hele grote plooien en in dat smoelt voor geen meter. Gut, zegt Kees, laat ik nou net een sportzadel voor een Grand Dink nog hebben liggen :-)

Zoals je kunt zie op de eerste foto: dit zadel is breder en hoger waardoor je meer naar achteren kunt zitten en je meer ruimte krijgt voor je armen en knieën. Alleen ligt je zwaartepunt wel een stuk hoger meteen dus da's even wennen in de bochtjes.

Je weet hoe Motormuis is : pakt meteen een schroevendraaier en in 5 minuten zat het nieuwe zadel erop. Cees Sethsryt is nogal een lange gozer met lange armen en benen en voor hem zat dit nieuwe zadel veel beter. Vooruit dan maar, verkocht ! Na stevig onderhandelen als kaasboeren kreeg hij de prijs die hij wilde :-( :-). Laat er maar meteen opzitten ook, het oude zadel laat ik even achter en neem ik een andere keer weer mee naar huis (is intussen ook gebeurd) als reserve. Dus alweer: dankjewel Kees :-)

De oude dame is flink goed op weg met haar verjongingskuur. Echt, het wordt nog wel wat....
Laatst gewijzigd door Amendoim op 01 mei 2015, 00:31, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer