Mijn Piaggo Hi-PER4 4takt 2 valve project blok

r3ymix

Mijn Piaggo Hi-PER4 4takt 2 valve project blok

Bericht#1 » 16 mei 2018, 22:47

Mijn project waar ik al een tijdje aan werk :

Afbeelding

De basis was een loop of sloop blok van een Piaggio Fly het bekende Hi-PER4 blokje 4takt met 2 kleppen
krukas lagers waren hoorbaar dus gelijk overgegaan op een revisie
hierbij heb ik (bijna) alles vervangen behalve de vertanding , puur omdat er weinig aftermarket opties zijn :(

De ''populaire'' aftermarket onderdelen zijn natuurlijk wel gemonteerd oa :
* Malossi 80CC Cilinder kit ( jongens het is een 4 takt blok )
* Naraku Sport nokkenas

en natuurlijk de eyecatcher ! Jawel een ECHTE AKRAPROVIC Wauw :schater:
akrapovic maakt deze uitlaat (helaas) niet voor de 50 cc variant maar wel voor de piaggio 125cc 3 kleps blokken :yahoo:

het aanpassen ging niet zonder slag of stoot.. maar het is wel gelukt , de bestaande RVS bocht aangepast (Slijpuhhh en lassuhhhh)
de ophanging aangepast (nog meer slijpuhhh&lassuhhh) en wat offers aan de beungoden

en jawel een echte AKRAPROFIETS uitlaat voor je 50cc blokkie

het project is nog niet af , er moet nog een overbrenging in , zat zelf te denken aan een malossi overrange setup (puur voor shits&giggles) heeft natuurlijk niet heel veel meerwaarde op een 4takt .

de naraku gaat de setup ook verlaten na 0 draaiuren.. ( de malossi nokkenasjes zijn weer op voorraad )

en ik ben er serieus over aan het twijfelen om er toch een 4 kleps blok te maken , zuiniger en iets meer vermogen
dat gaat wel een project op zichzelf worden , ontstekings carter is anders ( alweer blok splitsen ) de ontsteking is ook anders.. dus ook andere kabelboom ....ga zo maar door , achja is een uitdaging :)

vragen zijn welkom !

Afbeelding
4 x

Klapband

Re: Mijn Piaggo Hi-PER4 4takt 2 valve project blok

Bericht#2 » 17 mei 2018, 00:34

Hoe weet je dat het 4 valve blok zuiniger is? Verder een erg leuk project dat ik zeker ga volgen.. Aangezien de content voor mij intressant is. :boss1:
1 x

r3ymix

Bericht#3 » 17 mei 2018, 00:42

Volgens piaggio zou de 4 klepper zuiniger moeten zijn.. :darulez:
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar heb wel verschillende internet reviews gelezen die dit bevestigen :?:

Aan de andere kant maakt een 4 klepper wel meer toeren... maar ik ga het meemaken ! 8-)
0 x

thomas
STN Tourbuffel

Bericht#4 » 17 mei 2018, 07:58

r3ymix schreef:vragen zijn welkom !
Might be a lot of work.
What is the advantage of a 80cc over a standard 110-125cc injection engine?
Which Euro-Norm, CO/HC/NOX/CO2=?

(If our police reads Akrapovic etc., she gets excited.
Quite full of praise when everything is crafted and documented properly. But if not ...)
1 x
Afbeelding

Micha

Bericht#5 » 17 mei 2018, 11:27

Als sleutel project mijn respect, het is alleen niet wok veilig ben ik bang. Ik ben benieuwd wat je er verder mee gaat doen.
0 x

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#6 » 17 mei 2018, 13:10

thomas schreef:
r3ymix schreef:vragen zijn welkom !
Might be a lot of work.
What is the advantage of a 80cc over a standard 110-125cc injection engine?
Which Euro-Norm, CO/HC/NOX/CO2=?

(If our police reads Akrapovic etc., she gets excited.
Quite full of praise when everything is crafted and documented properly. But if not ...)

The problem shall be the A1 or 2 licence, and than...?
0 x
Jan-H
Na 50 jaar weer op een scooter!

Dagrecord 318 km.
Afbeelding

thomas
STN Tourbuffel

Bericht#7 » 17 mei 2018, 13:29

Same problem with 80cc.
So I suppose, the existing license is sufficient.
0 x
Afbeelding

r3ymix

Bericht#8 » 17 mei 2018, 16:25

A Hi-PER4 engine has no advantage over a Piaggio Leader engine.. however , with the right modifications and tuning it might achieve the top speed of a stock 125cc leader engine , with a higher rpm ofcourse.. wich goes on par with higher fuel consumption. Also the acceleration will be slower. So no advantages there...

A stock 100cc Hi-PER4 Engine will perform the same with a small boost in acceleration and a slightly higher top speed and fuel consumption ( the difference is almost non existing )
0 x

r3ymix

Bericht#9 » 17 mei 2018, 16:29

I will have the detailed (estimated) specifications of my Hi-PER4 engine shortly.. so I can elaborate more on this (particular) subject :)
0 x

r3ymix

Bericht#10 » 17 mei 2018, 17:30

Micha schreef:Als sleutel project mijn respect, het is alleen niet wok veilig ben ik bang. Ik ben benieuwd wat je er verder mee gaat doen.

Ik ben ook niet begonnen aan dit project met het idee om hem wok veilig te maken :schater: , maar mocht ik hem onder een scooter gooien verwacht ik niet heel veel gekke dingen met een standaard cdi , en de DB killer in de uitlaat hij is tenslotte E4 gekeurd met certificaat :) ,

onder mijn huidige scooter zit een vergelijkbare setup , 3x rollenbank en er waren geen problemen. 1x 55km/pu en 2x 57km/pu

ben ook wel eens op de rollenbank geweest met een standaard blok met alleen een sport cdi als ''upgrade'' , die ging 60km/pu en heb toen een boete gehad.. , overigens loop je al heel snel RISICO op een WOK , heel strict gezien mag je helemaal niets veranderen aan een scooter , :oops:
1 x

Social Media

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”