Mijn Piaggo Hi-PER4 4takt 2 valve project blok

ravw

Re: Mijn Piaggo Hi-PER4 4takt 2 valve project blok

Bericht#11 » 17 mei 2018, 18:41

Micha schreef: heel strict gezien mag je helemaal niets veranderen aan een scooter , :oops:

Daarom laat ik het ook doen ... want ik weet dat ik zelf niets mag veranderen :-) :schater:
1 x
Hopelijk is het nog geen midlifecrisis want mijn hele leven is volgens mij een crisis omdat er dan ook nog eens er bij te krijgen .. kom op zeg ben net de pubertijd uit.

Iemand die in Jezus Christus gelooft is christelijk. Ik geloof in God, dus ik ben goddelijk.

Micha

Bericht#12 » 17 mei 2018, 18:57

@ravw ik weet wat ik geschreven heb, even een kleine correctie, verder ja het jammer dat je tegenwoordig maar weinig echt wat mag doen terwijl je een auto bij wijze van spreken mag opvoeren tot mega veel pk en heel snel kwa snelheid.
0 x

ravw

Bericht#13 » 17 mei 2018, 19:37

Micha schreef:@ravw ik weet wat ik geschreven heb, even een kleine correctie, verder ja het jammer dat je tegenwoordig maar weinig echt wat mag doen terwijl je een auto bij wijze van spreken mag opvoeren tot mega veel pk en heel snel kwa snelheid.

Ja dat niet alleen maar als ik een auto 500 km per uur kan laten lopen , zal geen Agent daar moeilijk over doen , maar rijd ik met de brommer 1 km te hard word je kenteken ingenomen ..

Terwijl vroeger toen we nog zonder rijbewijs reden , hadden we ook zat brommers die 80 km haalden
En nu we een rijbewijs moeten hebben , mag je in eens niet harder dan 45 :-(
2 x
Hopelijk is het nog geen midlifecrisis want mijn hele leven is volgens mij een crisis omdat er dan ook nog eens er bij te krijgen .. kom op zeg ben net de pubertijd uit.

Iemand die in Jezus Christus gelooft is christelijk. Ik geloof in God, dus ik ben goddelijk.

Klapband

Bericht#14 » 17 mei 2018, 19:55

thomas schreef:
r3ymix schreef:vragen zijn welkom !
Might be a lot of work.
What is the advantage of a 80cc over a standard 110-125cc injection engine?
Which Euro-Norm, CO/HC/NOX/CO2=?

(If our police reads Akrapovic etc., she gets excited.
Quite full of praise when everything is crafted and documented properly. But if not ...)

You mean, standard 50cc engine. Its not an 110-125cc engine like on motor scooters.
The biggest cilinder that would fit on the piaggio 50cc engine is a 80cc cilinder kit.
That what the thread starter is busy with.
0 x

r3ymix

Bericht#15 » 17 mei 2018, 22:54

Klapband schreef:
thomas schreef:
r3ymix schreef:vragen zijn welkom !
Might be a lot of work.
What is the advantage of a 80cc over a standard 110-125cc injection engine?
Which Euro-Norm, CO/HC/NOX/CO2=?

(If our police reads Akrapovic etc., she gets excited.
Quite full of praise when everything is crafted and documented properly. But if not ...)

You mean, standard 50cc engine. Its not an 110-125cc engine like on motor scooters.
The biggest cilinder that would fit on the piaggio 50cc engine is a 80cc cilinder kit.
That what the thread starter is busy with.

niet helemaal waar , Piaggio heeft ook modellen met een 100cc Hi-PER4 blok , de carters zijn ''hetzelfde'' dus je zou van een 50cc blok een 100cc blok kunnen maken , totaal niet praktisch en heel veel werk
0 x

Delight

Bericht#16 » 17 mei 2018, 23:05

ravw schreef:Terwijl vroeger toen we nog zonder rijbewijs reden , hadden we ook zat brommers die 80 km haalden
En nu we een rijbewijs moeten hebben , mag je in eens niet harder dan 45 :-(

Toen mocht je zelfs niet harder dan 40...alleen deed niemand dat.
Er is namelijk een heel groot verschil tussen kunnen en mogen.
0 x
Groeten Arno

SYM FIDDLEII S 50

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.
Jeremy Clarkson

Elyseo General
Contacteer:

Bericht#17 » 18 mei 2018, 19:23

Nieuwe, herbouwde en andere blokken, mij heb je sowieso.

Ooit een nwe scoot gekocht,.... heeft toch wel een apart gevoel.
Bij een nwe scoot betaal je de hoofdprijs in NL. Dus toen ik een elyseo in onder delen kreeg (budget kwestie). Heb ik deze samengebouwd en omdat alles toch los was. Volledige revisie toegepast. Het blok heb ik met nwe onderdelen opgebouwd. Omdat Peugeot modulair bouwt,... gelijk carb en luchtfilter van de 100cc geplaatst. insteek,.... motor onderdelen zijn goedkoper en beter, in mijn geval toen. t/m okt vorig jaar gereden.

Motor rijbewijs gehaald, en via familie een elyseo 100 geerft.
Alle accessoires overgebouwd, peug alarm, zij-spoilers en bagagedrager.
Ding ging exact 85, das niet veel harder dan de brom zonder begrenzers. Wel veel meer koppel.
Andere uitlaat, variabele cdi, MVT millennium ontsteking en malossi vario,.... kwam uit op 105 km.
Ook gelijk de trommelrem vervangen door een schijf 21cm en remklauw van elystar. Harder is leuk als je ook weer tijdig kan stoppen. Is nu 5 maanden mijn daily driver zonder storingen.

Maar na het succes met de brom,.... ook bezig met gereviseerde donor motor speedfight 100 (schijfrem) voor de elyseo maxiscooter op motorkenteken.
Dat is de eerste foto,.... moest er eigenlijk al onder zitten,.... doch rijdt de ontgrensde 100cc zo goed (voor mijn situatie) dat ik nog niet begonnen ben, blok is wel klaar mbt revisie. Alleen het carter is nog origineel dus ben benieuwd wat hij gaat doen.
Gaat denk ik niet lang meer duren.

Small coment for STNer Thomas,
I totally agree with You on the branding signs on the exhausts. As being the give-away for your true intentions... hehehe (speed).

A great dutch Sailor (michiel de Ruyter) once had a quarrel with the big spanisch armada, He could not really beat the Spanish armada so het went on to confuse them in all sorts of ways. And so he won.
Learnig from this strategy, I used it myself. Here-under my experiences.

So I took an Gianelli Sprint, Removed the badge and refitted one of peugeot. So this aftermarket part now looks and sounds less like OEM standard. (yes,.... experts will see the huge header and know).
Looking at a glance and hearing no excess of sound will not trigger any police, Good tuned machine and good road behaviour / ethics will get you through all the time.

The Gianelli Sprint has a redesigned damperchamber by myself, with laminated dampening materials. Consisting of tight multi wound high temp fiber (glass, rock i do not know exactly) and between the aluminnium dampener and the dampening material i put in 2 open-rubber mats of 2mm. I can run it almost as qiet as an e-vehicle, stationary at the lights,...between other cars,.... almost nothing. I think I still have some foto's of the building process of this dampener.
Yes many people have said to me that the rubber will melt, however the case is that the rubber is snuggly fitted without glue in direct contact with the aluminium of the end-dampener for cooling. Also the rubbermatting is recycled and shredded rubber with many heat treatment already undergone. I found it at a truck loading area for Cobelfret Ferrys.
Together with the exhaust being silentblock - mounted, no vibration in your machine as with the standard OEM exhaust wich was steel mounted.

Anyways, I hope this makes sense. And best regards

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
2 x

Klapband

Bericht#18 » 19 mei 2018, 01:38

@Elyseo General

Neem aan dat de bovenste foto het 100cc peugeot blok is en daaronder het 50cc blok? Deed je het 100cc luchtfilter ook zo op dat 50cc blok en past dat zo met dat BGM spruitstuk op dat 50cc blok?

Die uitlaat die eronder staat, neem aan dat dit een gianelli sprint 100cc uitlaat is..

Wat is de reden waarom je 100cc bent gaan rijden? Neem dan aan dat je veel binnendoor rijd en weinig tot helemaal geen snelweg?
Welke carb heb je daar op dat BGM spruitstuk zitten??
0 x

Elyseo General
Contacteer:

Bericht#19 » 19 mei 2018, 18:46

Klapband schreef:@Elyseo General

Neem aan dat de bovenste foto het 100cc peugeot blok is en daaronder het 50cc blok? Deed je het 100cc luchtfilter ook zo op dat 50cc blok en past dat zo met dat BGM spruitstuk op dat 50cc blok? Ik heb eerst nog met de std carb gereden incl verdikkingsring. (heet gemaakte 32mm pvc buis). Maar beter is gewoon de 100cc carb te nemen is een 17,5 dellorto phva. Stationairsproeier weet ik niet hoofdsproeier is een 76 met leovince touring by topperformances.
Pak een origineel verbindings rubber (zit hoek van 20 graden in). Ik vond de BGM het proberen waard vanwege de enkele membraan met 2 plaatjes in elkaar. Lage toeren alleen de kleine, hoge toeren allebei. Ik merkte hier echter niets van, en heb na een tijdje de std 100cc spruitstuk gemonteerd 19,5mm. sloot beter aan en schroefde ik zo vast. Let wel bij de brom versie is er 1 gat nog dicht,.... 5mm boren m6 tappen en klaar. Had altijd wel een half losse filter (rammel ratel),... met 2 schroeven zit hij muurvast en heb je hier geen last van.

Die uitlaat die eronder staat, neem aan dat dit een gianelli sprint 100cc uitlaat is..
Nee het is een 125cc uitlaat, maar kon niet wachten. Wel rete moeilijk om deze op de nog std 100cc te laten lopen.
Gasschuif naar 45 graden gevijld (was 30), stationair sproeier van 30 naar 55 en de hoofd sproeier naar 94 liep pas echt lekker na monteren VL9 malossi membraan medium hard reedvalves

Wat is de reden waarom je 100cc bent gaan rijden? [glow=red1 WOKangst en 2 Erfenis van mijn oom (I keep 'em rolling), en ook logisch in de zin van eerder gedane investeringen, MVT millennium ontsteking, IDM variabele cdi met verstelde spie, peugeot alarmsysteem, zijspoilers, bagage drager en Givi E33 Case......... zo overgezet.[/glow]
Neem dan aan dat je veel binnendoor rijd en weinig tot helemaal geen snelweg? Hij rijdt nu 105 gps met een beetje tegenwind, zonder ook. De variabele cdi is begrensd op 10.000 toeren Dwz hij schakelt de vervroeging uit op een gegeven moment. Rijdt 10km harder dan met std cdi,maar trekt er vol naar toe vanaf stilstand. Het is mijn enige vervoersmiddel op dit moment. Dus ik rij hem overal naar toe. Haalt t100 bussen in en doet daar 8 seconden over,..... vracht wagens geen probleem.

Ook nog:
Bij het donorblok, waar de 120cc cylinder op zit. Zijn de primaire en secondaire gears vervangen door malossi en polini versies met een tandje meer op de ingaande as. Was geloof ik 14 primair en 15 secondair, is nu 15 en 16 en dan recht vertand. (zoom zoom hehehe transmissie kenners weten hoe mijn scoot gaat klinken).
Fingers crossed..... want de enige gast op youtube (JJs garage geloof ik) die ze monteerde op zijn speedfight 100 in zweden,.... draaide vast.
Mijne is wel wat milder, hij had 24+mm membraan en 24mm carb. Mijne wordt de polini bigvalve met een 21 mm Phbg clampstyle. Alleen deze combo past tussen blok en std luchtfilter. Std lucht filter wel 10 mm van frame af monteren met busjes. Beetje opgevoerd, maar niet te gek. Gebeurt niet vaak dat je spruitstuk 2x duurder is dan de carb. Maar wilde perse std fit en looks werk sowiso niet graag met powerfilters.
Ik mik op 120kmH, En natuurlijk weet ik niet of dit haalbaar is. Maar ga het wel proberen.
Het remsysteem is al naar 2x 22,6 en 21 cm disks, gereviseerde klauwen en nwe rempompen om ook weer veilig te stoppen.
Komt van een elystar 125cc 4t maxiscoot. kan ook op je vivacity50, trekker50 etc.lol

Welke carb heb je daar op dat BGM spruitstuk zitten??
dell 17,5 PHVA (china imi) met dunste naald niet de std. (bovenste pijpje voor carb.verwarming/koeling bij waterkoelers afzagen die komt tegen het motorfilter aan
1 x

r3ymix

Bericht#20 » 21 mei 2018, 01:54

***UPDATE***

vandaag toch een 4 klepper kunnen fixen :thumbsup: ,

Afbeelding

Wel jammer dat het een ouder type is waarbij de kleppen niet met moertjes worden gesteld...
grote kans dat ik er een nieuw type cilinderkop voor ga aanschaffen , puur uit gemaks zucht .
en natuurlijk even kijken wat er allemaal mogelijk is , ik zal ook een kabelboom moeten vinden en aanpassen voor mijn piaggio fly (oud type) . dus dat word ook nog wat.. of ik zou de cilinderkop en koelkappen gewoon kunnen overzetten op het 2v blok en kijken wat er gebeurt ? :schater:

Afbeelding

Malossi nokkenas en lager zijn ook binnen ! :yahoo: ( waar ik natuurlijk niks aan ga hebben als ik er een 4v blok van maak maar dat zijn zorgen voor later ! )

Afbeelding
2 x

Social Media

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”