Waarom horen we hier niks meer over???

Gebruikersavatar
stoyanov
STN Columnist
Berichten: 3474

Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#1 » 08 feb 2019, 05:17

Tweetaktmotor stil en schoon

Bij een tweetaktmotor denk je al gauw aan bromfietsen of aan pruttelende en rokende Oostduitse Trabantjes. Weinigen vermoeden dat die tweetakt een belangrijke rol gaat spelen.

Ingenieurs van Ford doen uitgebreide proeven met 25 Fiesta''s met tweetaktmotor. De wagens blijken opmerkelijke pluspunten te hebben. Met behulp van elektronische inspuit- en ontstekingssystemen heeft Ford in samenwerking met de Australische tweetakt-specialist Orbital Engine Company de tweetaktmotor goede manieren bijgebracht. Voortaan is het afgelopen met verhoogd verbruik, stank, vuile uitlaatgassen en onregelmatig draaien. De moderne tweetakter is stil en schoon. Ten opzichte van viertaktmotoren zoals die tegenwoordig in vrijwel alle auto''s worden toegepast, biedt de moderne tweetakter zelfs bepaalde voordelen.
Bovendien voordelen als compactheid, gering gewicht, eenvoudige constructie en grote souplesse.

Slagen

Het basisverschil tussen een tweetaktmotor "en een viertaktmotor is het aantal arbeidsslagen tijdens een krukas-omwenteling. De viertaktmotor werkt in vier fasen: 1) de aanzuigslag als de zuiger naar beneden beweegt om het mengsel via de inlaatklep in de cilinder te krijgen; 2) de compressieslag als de zuiger naar boven gaat om het mengsel samen te persen; 3) de arbeidsslag als de zuiger naar beneden wordt gedrukt wanneer het mengsel na de ontsteking ontbrandt en 4) de uitlaatslag als de zuiger weer naar boven gaat en de verbrande gassen via de uitlaatklep naar buiten drijft.

De traditionele tweetaktmotor werkt in slechts twee fasen. Een ander belangrijk verschil is dat het brandstof/lucht(èn olie-)mengsel via de carburateur naar de krukasruimte (voor het gemak carter te noemen) onder de zuiger wordt gevoerd. Als de zuiger bij de eerste slag nu omhooggaat, zuigt deze een vacuüm in het carter. In zijn omhooggaande beweging maakt de zuiger tevens de inlaatpoort naar het carter vrij, waardoor het vacuüm wordt gevuld met het mengsel. Maar tijdens dezelfde omhooggaande beweging wordt in de verbrandingsruimte boven de zuiger het daar al aanwezige mengsel gecomprimeerd, klaar voor de ontsteking. Slag één vult dus het carter en comprimeert de cilindervulling.

Spoelpoort

Wanneer de bougie vonkt en het mengsel boven de cilinder ontsteekt, drijven de expanderende gassen de zuiger weer naar beneden. Dan sluit de onderzijde van de zuiger de in laatpoort, terwijl de bovenzijde de uitlaatpoort vrijmaakt, zodat het verbrande mengsel weg kan stromen. Tegelijkertijd maakt de cilinder ook de spoelpoort vrij waardoor het in het carter aanwezige mengsel naar boven gaat en de cilinder ''in spoelt''. Het vanuit het carter naar binnen stromende mengsel helpt de verbrande gassen richting uitlaatpoort te drijven. Slag twee levert dus de arbeid, ruimt het uitlaatgas op en vult tevens de cilinder met vers mengsel. De tweetaktmotor heeft een aantal belangrijke voordelen. De tweetakter heeft bij voorbeeld geen kleppensysteem. Dus geen kleppen, geen klepzetels, geen klepstoters, geen nokkenas en geen nokkenas-aandrijving. Met als gevolg minder gewicht, minder onderhoud (geen kleppen stellen) en dus minder kosten. Een ander voordeel van de tweetakter is dat hij erg soepel is: door het dubbele aantal arbeidsslagen heeft een driecilinder tweetakter bij voorbeeld dezelfde souplesse als een zescilinder viertaktmotor.

Uitlaatwalm

Een van de belangrijkste nadelen is het met smeerolie vervuilde uitlaatgas. Dit is een gevolg van het feit dat het carter wordt gebruikt voor opslag, compressie en transport van het mengsel. Het carter kan dus niet als bij een viertaktmotor dienen als oliereservoir. Alle olie zou immers meegezogen worden in het verbrandingsproces. Om de zuiger toch te smeren wordt vaak gebruik gemaakt van mengsmering: benzine waaraan olie is toegevoegd. Het gevolg is de bekende blauwe walm in de uitlaatgassen.

Ford heeft dit probleem opgelost door een elektronisch olie-injectiesysteem toe te passen, dat heel precies de benodigde hoeveelheid olie regelt. Daardoor heeft de nieuwe tweetakter al tienmaal minder olie nodig dan vroeger het geval was. En de olie die toch wordt verbrand, veroorzaakt dank zij een modem katalysatorsysteem geen vieze gassen meer. Verder is de tweetakter dank zij een elektronisch systeem voor de inspuiting van brandstof en lucht, een zogenaamde gelaagde verbranding en een variabele uitlaatpoort-timing niet alleen schoner maar bovendien een stuk stiller geworden.

Ford verbruikt de tweetakter 10 tot 12 procent minder brandstof dan een vergelijkbare viertakter en heeft hij bovendien veel minder onderhoud nodig. Er zullen eerst nog uitgebreide proeven met de tweetakter worden uitgevoerd, maar volgens Ford moeten de eerste auto''s met moderne tweetaktmotor binnen drie jaar bij de dealers verkocht gaan worden.
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
tomosje
STN Forum Moderator
Berichten: 4138

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#2 » 08 feb 2019, 07:00

eh in usa word druk getest met een tweetakt dieselmotor voor trucks..deze is 300-kg lichter en 12% zuiniger dan een vergelijkbare viertakt..en de paccar company is de bouwer waar ook daf toe behoord...tja politiek heeft de spreekwoordelijke tweetakt in de ban gedaan terwijl.het puur een reclame slogan is voor de.milieu freaks..en gaan ze nu van de schoolinspectie ook 15:000 bekeuringen uitdchrijven voor de spijbelende jeugd..op.het.malie veld ..nee doen ze niet omdat dit in hun straatje past..we worden beduvelt waar we bijstaan maar dat hoef ik jou niet te vertellen
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1045

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#3 » 08 feb 2019, 07:37

Netjes gedaan Peter en duidelijk :thumbsup:
0 x
It's me , not Mario.

Gebruikersavatar
thomas
STN Tourbuffel
Berichten: 890

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#4 » 08 feb 2019, 07:42

Yes, the Australian Post has tested the two-stroke cars with Orbital injection in large-scale use. But they failed!

The best thermodynamic cycle to convert heat into mechanical work is the Carnot cycle.
It does not get any better, not with our physics and mathematics. That can be exactly proven.
The Carnot cycle consists of 4 parts, not 2 parts. So also the two-stroke has internally four acts, but he can not do that very good because of lack of components.
(Marine diesel is a completely different construction class, which also has its own oil circuit, valves and turbocharger.)

I am already tired of all the announcements of the past decades about allegedly revolutionary two-stroke engines and new physics.
Go ahead, jJust build it!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Berichten: 393
Contacteer:

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#5 » 08 feb 2019, 07:48

tja,
soms vind je wel degelijk goede en makkelijke oplossingen in de meest onverwachtse hoeken maar omdat men voor zo'n beetje alles al een vooroordeel klaar heeft staan wat meestal word neergezet door wat men hoort van andere zoals hoe diesels en 2-takts automatisch *vies* zijn puur omdat het een diesel of 2-takt is lijkt het pittig moeilijk om dat te doorbreken.

maar als Ford dit voor elkaar krijgt vind ik het wel een erg interessante motor,
Ook al durf ik erop te wedden dat je tegen haast niemand kunt zeggen dat het dan een 2-takt is zonder dat er vroeger of later wel weer minimaal een iemand met een schuine blik loopt te kijken met weer zo'n mooi oordeel, En de woorden al klaar om de eigenaar ervan te overtuigen hoe vies en slecht het is, Hoewel het helemaal niet zo hoeft te zijn.

Wat vooroordelen zeggen is natuurlijk wel iets is waar je jezelf niks van moet aantrekken ;)
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
STN Forum Moderator
Berichten: 4138

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#6 » 08 feb 2019, 08:00

helemaal mee eens.
maar ja als je zegt dat de praktische gebruikerskosten van twee en viertakt nagenoeg gelijk zijn word je nog net niet gestenigd.
en dan bedoel ik dus alle kosten van een scooter dealer onderhouden..
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 94

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#7 » 08 feb 2019, 09:54

de evinrude etec buitenboordmotoren zijn ook een groot succes sneller en ook zuinig en weinig onderhoud
0 x
Dag record 153,4 km :sct1:

Piaggio New Liberty 2016 midnight blue

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2854

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#8 » 08 feb 2019, 11:10

Roy schreef:de evinrude etec buitenboordmotoren zijn ook een groot succes sneller en ook zuinig en weinig onderhoud


Dus je advies is dus hang een buitenboordmotor aan je brommer als je weinig onderhoud en koste wil hebben en dan toch zuinig wil rijden
2 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
thomas
STN Tourbuffel
Berichten: 890

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#9 » 08 feb 2019, 12:11

50cc buitenboordmotor ... go for it! :rlol:
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2854

Re: Waarom horen we hier niks meer over???

Bericht#10 » 08 feb 2019, 12:22

thomas schreef:50cc buitenboordmotor ... go for it! :rlol:


Je heb nog een voordeel , ze zijn waterproof :schater:
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

     

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer